لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

نخست وزیر پاکستان متهم به «اهانت» به دیوان عالی کشور شد


یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان پیش از ورود به دادگاه- اسلام‌آباد، ۲۴ بهمن
یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان پیش از ورود به دادگاه- اسلام‌آباد، ۲۴ بهمن
دیوان عالی پاکستان روز دوشنبه نخست وزیر این کشور را متهم کرد که به دلیل خودداری از پیگیری پرونده فساد مالی رییس جمهوری پاکستان به این دیوان «اهانت» کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس کیفرخواست دیوان عالی پاکستان، یوسف رضا گیلانی به «اهانت آگاهانه، نادیده‌گرفتن و سرپیچی» از فرامین این دیوان متهم شده است؛ اتهامی که در صورت اثبات می‌تواند حکم شش ماه حبس و برکناری آقای گیلانی از مقام نخست وزیری را به همراه داشته باشد.

یوسف رضا گیلانی متهم است که به مدت دو سال به صورت آگاهانه از ارسال نامه به مقامات قضایی سوئیس و درخواست برای بازگشایی پرونده مربوط به اتهام‌ «فساد مالی» آصف علی زرداری خودداری کرده است.

نخست وزیر پاکستان که روز دوشنبه در دادگاه حاضر شده اتهام‌های وارده را نپذیرفت. وی پیشتر نیز با اشاره به مصونیت قضایی رییس جمهوری پاکستان و تاکید بر سیاسی بودن این اتهام‌ها، از پذیرفتن اتهام‌های خود سر باز زده بود.

آصف علی زرداری و همسر پیشین وی، بی‌نظیر بوتو، متهم به «پولشویی» و انتقال حدود «۱۲ میلیون دلار» وجه به حساب‌های بانکی در سوئیس هستند.

بر اساس این پرونده، آقای زرداری و خانم بوتو متهم شده اند که در دهه ۹۰ میلادی و در زمان نخست وزیری بی‌نظیر بوتو، این مبالغ را به عنوان رشوه از کمپانی‌هایی در سوئیس که به دنبال امضای قراردادهای تجاری در پاکستان بودند، دریافت کرده‌اند.

آقای زرداری و بی‌نظیر بوتو در سال ۲۰۰۳ از سوی دادگاهی در سوئیس، به عنوان متهمان این پرونده معرفی شدند.

با این‌حال در سال ۲۰۰۷ و کمی پیش از تکیه زدن آصف علی زرداری به مسند ریاست جمهوری پاکستان، قانونی در این کشور به تصویب رسید که بر اساس آن رییس جمهوری پاکستان و برخی مقام‌های دیگر از حضور در دادگاه به دلیل پرونده‌های پیشین مربوط به فساد مالی مصون خواهند ماند.

پس از تصویب این قانون، دادگاه سوئیسی نیز از پیگیری این پرونده خودداری کرد.

اما در سال ۲۰۰۹ دیوان عالی پاکستان، قانون مصونیت قضایی رییس جمهوری را ملغی اعلام کرد و از دولت پاکستان خواست تا با ارسال نامه به مقام‌های قضایی سوئیس، خواستار بازگشایی پرونده فساد مالی آصف علی زرداری شوند.

دولت پاکستان در این دو سال همچنان با تاکید بر مصونیت قضایی رییس جمهوری، از ارسال این نامه خودداری کرد که همین امر موجب شد نخست وزیر این کشور روز دوشنبه متهم به «اهانت» به دیوان عالی و اهمال در پیگیری درخواست این دیوان شود.

این نخستین بار است که نخست وزیر پاکستان در زمان انجام وظیفه از سوی دادگاه این کشور متهم شناخته می‌شود.

جلسه بعدی دادگاه یوسف رضا گیلانی سوم اسفندماه برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG