لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۴

فرمان‌آرا خواستار تحریم جشنواره فجر در اعتراض به انحلال خانه سینما شد


بهمن فرمان‌آرا، کارگردان «خانه‌ای روی آب»
بهمن فرمان‌آرا، کارگردان «خانه‌ای روی آب»
در ادامه واکنش اهالی سینما به صدور حکم انحلال خانه سینما از سوی وزارت ارشاد، بهمن فرمان‌آرا، کارگردان، سیمرغ‌های بلورین خود را به دفتر جشنواره پس داد و خواستار تحریم جشنواره فیلم فجر شد. در عین حال ۹ سینما‌گر نیز در نامه‌ای به انحلال این تشکل بزرگ سینمایی اعتراض کرده‌اند.

بهمن فرمان‌آرا، روز شنبه، ۱۷ دی‌ماه، در گفت‌و گو با وب سایت خبر‌آنلاین گفت: «با شرایطی که در سینمای ایران به وجود آمده است، تصمیم گرفتم سه سیمرغ بلورینی را که از جشنواره گرفته‌ام به دفتر جشنواره بازگردانم... همه (سیمرغ‌ها) را تحویل دفتر جشنواره دادم و رسید آن را گرفتم.»

آقای فرمان‌آرا که این سیمرغ‌های بلورین را برای فیلم‌های «بوی کافور، عطر یاس» و «خانه‌ای روی آب» دریافت کرده بود، روز شنبه همچنین در نامه‌ای با بیان اینکه «بالاخره خواسته مردی که سینما را نمی‌شناسد عملی شد و خانه سینما فتح شد»، گفت، «سیمرغ‌های بلورینی که اکنون گل آلود شده‌اند» را به دلیل «توهینی که به سینمای مملکت شده» به دفتر جشنواره پس می‌فرستد.

وی در ادامه خطاب به اعضای خانه سینما گفته است: «اعضای محترم خانه سینما اگر متحد بمانید و همگی از دادن فیلم‌‌های تان به جشنواره فیلم خودداری نمایید، این اعمال ناشایست به سرعت خاتمه می‌یابد.»

بهمن فرمان‌آرا همچنین در اعتراض به جواد شمقدری، معاونت سینمایی وزارت ارشاد، آورده است: «ایشان ممکن است چون همیشه جزو بدنه سینمای دولتی بوده است نداند که چه مشکلاتی اهالی واقعی سینما برای زندگی کردن دارند، وگرنه پشت قبای وزیری که از پیام نور به پیام تاریکی تنزل کرده است قایم نمی‌شد و این اعمال زشت را انجام نمی‌داد.»

این کارگردان سرشناس در پایان نامه خود خاطر نشان کرده است: «به آن دسته از دوستان سینمایی که در پس پرده با معاونت سینمایی فالوده می‌خورند می‌گویم که سی سکه نقره به یهودای اصلی وفا نکرد و شما هم از آن خیری نخواهید دید.»

۹ سینما‌گر خطاب به وزیر ارشاد: اشتباه نشسته‌اید، اینجا عرصه فرهنگ است

روز شنبه همچنین مجید مجیدی، منوچهر محمدی، کمال تبریزی، محمدرضا هنرمند، ابراهیم حاتمی‌کیا، مجتبی راعی، حسن برزیده، سید‌رضا میرکریمی و احمد‌رضا درویش، در نامه‌ای مشترک به انحلال خانه سینما اعتراض کردند.

در این نامه خطاب به محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «آیا سه سال سکانداری سینما نتیجه‌اش چنین افتخاری است که مقام محترم وزارت فرهنگ در مقابل دیدگان مردم، با لحن امنیتی خبر از کشف و ضبط و توقیف خانه‌ای را بدهد که دو دهه مأمن اهالی سینما بوده است؟... آقای وزیر، اشتباه نشسته‌اید. اینجا عرصه فرهنگ است و این خانه چند روزی میزبان شماست.»

این سینما‌گران در ادامه نامه تأکید کرده‌اند که «سینمای نجیب» ایران مولد افرادی است که برای حفاظت از آن «جان و مال و آبرو گذاشته‌اند و حاضر نیستند تن به اراده نامیمون و فراقانونی بدهند که هدفش سرکوب استقلال و حریت کسانی است که خود را ملتزم به ارزش‌های آرمانی نظام و قانون اساسی می‌دانند».

وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی روز ۱۳ دی‌ماه حکم انحلال خانه سینمای ایران را صادر کرد و دلیل این اقدام را عدم انجام «تشریفات قانونی مربوط به تأسیس مؤسسات فرهنگی و هنری و اقدامات غیر‌قانونی بعدی» اعلام کرد.

وزیر ارشاد ۱۵ دی‌ماه در سخنانی با اشاره به جشن‌های خانه سینما، تأکید کرد که فعالیت‌های این تشکل نه یک فعالیت صنفی، «بلکه یک فعالیت سیاسی است».

کمال تبریزی: از داشتن وزیر ارشادی بدین مرتبت از غایت و هوش بر خود می‌بالیم

کمال تبریزی، کارگردان و رییس شورای عالی داوری خانه سینما، در عین حال در نامه‌ای جداگانه و طنز آلود خطاب به وزیر ارشاد نوشته است: «اقدام بسیار، بسیار شجاعانه... عالیجناب مبنی بر بستن و انحلال خانه سینما، عملی ستودنی و در خور تحسین است... انجام این عمل به غایت بهنگام، نام جنابعالی را در تاریخ و هنر کشور ثبت خواهد کرد.»

وی در این نامه افزوده است: «جنابعالی به فراست و درایت شایسته در خور شأن یک وزیر فرهنگی دریافته‌اید که "دشمن اصلی" را شناسایی و گریبان او را بگیرید و قطعا این دشمن اصلی کسی نیست جز سینمای ایران و اهالی فاسق و فاجر آن، لذا اقدامات ارزشمند عالیجناب در کشف و انحلال لانه فسادی به نام خانه سینما،‌عملی ستودنی و در خور تحسین و قدردانی است.»

وی در ادامه نامه طنز‌آلود خود خواستار «ریشه کن کردن جرثومه سینما» شده و آورده است: «شب و روز از داشتن وزیری بدین مرتبت از غایت و هوش بر خود بالیده و از درگاه خداوند شاکر سپاسگزاریم.»

به دنبال صدور حکم انحلال خانه سینما، مدیرعامل خانه سینما گفت که این تشکل سینمایی رسما نزد دولت و قوه قضاییه ثبت شده و به همین دلیل تنها با حکم مجمع عمومی این سازمان یا حکم دادگاه می‌تواند منحل اعلام شود.

با این‌حال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر «قانونی بودن» حکم انحلال خانه سینما گفته است: «ما دستور انحلال را صادر کرده‌ایم و خانه سینما باید منحل شود.»

احمد توکلی: انحلال خانه سینما اهدافی سیاسی دارد

در ادامه واکنش‌ها، احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس در سخنانی با تاکید بر این‌که خانه سینما جایگاه کارگردانان سینمای دینی و انقلابی نظیر مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی کیا و احمد‌رضا درویش است، گفت که اقدام دولت درباره خانه سینما در استانه انتخابات اهداف سیاسی را دنبال می‌کند.

وی اظهار داشت: احتمال دارد قصد این باشد که «خانه سینما به دست وزیر ارشاد منحل شود و سپس رییس جمهور به شکل ناجی وارد صحنه شود و در راستای مقاصد انتخاباتی خود ابقای خانه سینما را اعلام کند».

وی همچنین افزود که احتمال دارد «جریان انحرافی» قصد داشته باشد با این اقدام اقشار مختلف را در آستانه انتخابات دلزده کرده و شرایط مشارکت پایین مردم در انتخابات را فراهم کند.

نماینده مردم تهران در ادامه با تاکید بر این‌که انحلال خانه سینما «موکول به تصمیم دادگاه است، نه اراده وزارت ارشاد»، افزود: «حتی اگر خانه سینما مجوز نداشته و فعالیت کرده، باز هم وزارت ارشاد نمی‌تواند آن را منحل کند، چون یک شرکت ثبت شده است و یک شرکت ثبت شده را فقط دادگاه می‌تواند منحل کند.»

این در حالی است که وزیر ارشاد پیشتر گفته بود که بی‌توجهی مسئولان خانه سینما به دستور انحلال این مجموعه، «حکم کلاهبرداری» دارد و در صورت شکایت وزارت ارشاد، مسئولان می‌توانند «تحت تعقیب قانونی» قرار گیرند.
XS
SM
MD
LG