لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

«یک زندانی کرد بدون اعلام قبلی در زندان کرمان اعدام شد»


گزارش‌ها حاکی است که یک زندانی کرد روز سه شنبه و بدون اعلام قبلی به وکیل و خانواده‌اش، در زندان کرمان اعدام شده است. این در حالی است که گفته می‌شود حکم صادر شده برای این فرد در دادگاه تجدید نظر،‌ از اعدام به پنج‌سال حبس و تبعید کاهش یافته بود.

مسعود کردپور، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر در کردستان ایران، در گفت‌و‌گو با رادیو فردا گفت که بنا بر گزارش‌های منتشر شده خبر اعدام عزیز خاکزاد، زندانی ۲۹ ساله کرد حقیقت دارد. وی تصریح کرده است که بر اساس این گزارش‌ها، خانواده و وکیل آقای خاکزاد نیز از اجرای این حکم بی‌اطلاع بوده‌ و ابراز تعجب کرده‌اند.

گفت‌و‌گوی امیرمصدق کاتوزیان با مسعود کردپور، فعال حقوق بشر در کردستان ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:14 0:00
لینک مستقیم


عزیز خاکزاد که سال ۱۳۸۶ بازداشت شد، ابتدا در دادگاه خوی به اتهام «محاربه با نظام و همکاری با گروه‌های معاند» به اعدام محکوم شد، اما در دادگاه تجدید نظر حکم بدوی به پنج سال حبس و تبعید به زندان کرمان کاهش یافت.

با این‌حال گزارش شده است که آقای خاکزاد روز سه‌شنبه بدون اعلام قبلی به خانواده و وکیل اش در زندان کرمان اعدام شده و این در حالی است که طبق قانون، وکیل وی باید در زمان اجرای حکم در محل حضور می یافت.

مشخص نیست که آقای خاکزاد به دلیل همکاری با چه گروهی به محاربه متهم شده بود، اما آقای کردپور به رادیو فردا گفته است که گروه پژاک در منطقه‌ای که عزیز خاکزاد فعالیت می‌کرده فعال است و به همین دلیل به به نظر می‌رسد آقای خاکزاد با این گروه همکاری داشته است.

حزب حيات آزاد کردستان، پژاک، که از سوی ایران و آمریکا یک گروه تروریستی شناخته می‌شوند، طی سال های اخير بارها در مناطق مرزی ايران دست به عملیات مسلحانه زده‌اند.

مقامات قضایی جمهوری اسلامی همکاری با این گروه را مصداق محاربه می‌دانند؛ اتهامی که در ایران حکم اعدام به همراه دارد.
XS
SM
MD
LG