لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۱

رویترز: چین سیستم پیشرفته شنود در اختیار ایران قرار داد


گزارش‌ها حاکی است که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی چین با فروش یک سیستم کنترل مخابراتی به ایران، به شنود مکالمات تلفنی و فعالیت‌های رایانه‌ای شهروندان ایران از سوی دولت جمهوری اسلامی کمک کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فروش این سیستم شنود و کنترل مکالمات و فعالیت‌های اینترنتی، بخشی از یک قرارداد ۱۳۰ میلیون دلاری است که دسامبر ۲۰۱۰، دو سال و چهار‌ماه پیش، بین شرکت «زد تی ای» چین، دومین شرکت بزرگ مخابراتی در چین، و شرکت مخابرات ایران منعقد شده است.

این خبرگزاری به نقل از محمود تجلی‌‌مهر که، به گفته رویترز، از مدیران پیشین شرکت مخابرات ایران است، تأکید کرده است که سیستم شنود و کنترلی که شرکت «زد تی ای» در اختیار ایران قرار داده بسیار پیشرفته است.

وی توضیح داده است که جمهوری اسلامی با به کارگیری این فناوری می‌تواند محل کاربران کامپیوتر و تلفن همراه را ردیابی کند، به صدا، پیامک و ای‌میل‌های آنها دسترسی پیدا کند و حتی دسترسی به وب و چت‌های کامپیوتری افراد را تحت نظر قرار دهد.

این خبر در حالی منتشر شده است که سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی اظهار کرده‌اند که در دوران سرکوب‌های حکومتی در ایران که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ آغاز شد، حکومت ایران در دستگیری مخالفان از شنود مکالمات تلفنی و کنترل فضای مجازی بهره گرفت.

رویترز تأکید کرده است که عقد این قرارداد نشان می‌دهد که به رغم تمامی تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده علیه جمهوری اسلامی، این کشور می‌تواند به فناوری‌های پیشرفته دسترسی پیدا کند.

این خبرگزاری تأکید کرده است که مدارک شرکت‌های «زد تی ای» و مخابرات ایران نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی از طریق این شرکت چینی توانسته است به طور غیرمستقیم برخی از فناوری‌های پیشرفته آمریکا را خریداری کند.

به گفته رویترز، در فهرست اقلام صادراتی شرکت «زد تی ای» به ایران، نام محصولات شماری از مهم‌ترین شرکت‌های آمریکایی مانند مایکروسافت، سیسکو، دل، اورکل و هیولت پاکارد به چشم می‌خورد.

این شرکت‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که هیچ‌ گونه اطلاعی از قرارداد چین با شرکت ایرانی ندارند و برخی از آنها مانند دل، سیسکو و هیولت پاکارد در بیانیه‌هایی تأکید کرده‌اند که تحقیق در مورد این موضوع آغاز شده‌ است.

با این‌ حال شرکت «زد تی ای» می‌گوید که وسایل مخابراتی صادر شده از سوی این شرکت به ایران، سیستم‌های استانداردی هستند که برای بهینه‌سازی سیستم مخابرات مورد استفاده قرار می‌گیرند.
XS
SM
MD
LG