لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

دهها کشته و زخمی در زمین‌لرزه ترکیه؛ آسیب به روستاهای مرزی ایران


بازماندگان زمین‌لرزه یکشنبه شب در شهر وان درجستجوی افراد.
بازماندگان زمین‌لرزه یکشنبه شب در شهر وان درجستجوی افراد.
به دنبال وقوع زمین ‌لرزه‌ای پر قدرت در استان مرزی وان، واقع در جنوب شرق ترکیه، مرکز لرزه‌ نگاری «کاندیلی» ترکیه از احتمال کشته شدن «۵۰۰ تا هزار تن» خبر داده است.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، که خود به منطقه زلزله زده سفر کرده است، آخرین آمار کشته شدگان را ۱۳۸ نفر و زخمی‌ها را ۳۵۰ نفر اعلام کرد. به گفته وی انتظار می‌رود آمار تلفات افزایش یاید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، زلزله‌ روز یکشنبه، ۷.۲ ریشتر شدت داشته و ساعت ۱۳:۴۱ دقیقه به وقوع پیوسته است.

دهها کشته و زخمی در زمین‌لرزه ترکیه
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:50 0:00
لینک مستقیم

آسوشتیدپرس نیز گزارش کرده است، با فرا رسیدن شب، هزاران نفر از ساکنان مناطق زلزله‌زده، هراسان در خیابان‌ها هستند و در تلاشند از سرنوشت نزدیکان و آشنایان خود مطلع شوند. همچنین بسیاری از مردم با دست خالی، در میان آوار به جستجوی افراد می‌گردند.

گزارش‌ها حاکی از آن است این زمین‌لرزه در شهر ۷۵ هزار نفری ارجیش که نزدیک مرز ایران است، بیشتر از جاهای دیگر خسارات وارد کرده است.

به دنبال وقوع این زمین لرزه، بصیر آتالای، معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرده است که بر اثر این زمین لرزه، حدود ۴۵ ساختمان فرو ریخته‌اند.

مرکز وقوع زمین‌لرزه در نزدیکی مرز ایران
مرکز وقوع زمین‌لرزه در نزدیکی مرز ایران
به گفته وی، ۲۵ تا ۳۰ ساختمان در شهر اِرجیش و ۱۰ ساختمان در شهر وان، پایتخت این استان ویران شده‌‌اند.

مصطفی اِردیک، رییس مرکز لرزه‌ نگاری «کاندیلی» در استانبول، در یک کنفرانس خبری تعداد کشته شدگان این زمین‌لرزه را «۵۰۰ تا هزار تن» تخمین زده است.

استان مرزی وان که یک استان کردنشین به شمار می‌آید، جمعیتی حدود ۳۸۰ هزار نفر را در خود جای داده است.


روستای تابانلی در استان وان
روستای تابانلی در استان وان
هم اکنون صلیب سرخ ترکیه توزیع چادر، رو انداز و غذا را در این استان آغاز کرده است.


مرکز زمین لرزه روز یکشنبه روستای تابانلی، در نزدیکی دریاچه وان گزارش شده است که حدود ۱۰۰ کیلومتر با مرز ایران فاصله دارد با این‌حال شدت این زلزله به حدی بوده که در شهرهای شمال غربی ایران از جمله خوی، تبریز، سلماس و ارومیه نیز احساس شده است.


میزان خسارت‌ها در ایران

ظاهر رستمی، دبیر کل جمعیت هلال احمر ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته است که ساکنان خوی و سلماس تحت تأثیر این زلزله، منازل خود را ترک کرده و به خیابان‌ها آمدند.

وی همچنین افزود که نیروهای هلال احمر ایران در آذربایجان غربی به حالت آماده باش در آمده‌اند تا در صورت نیاز ترکیه، به منطقه زلزله‌زده اعزام شوند.

در همین حال موید حسینی صدر، نماینده خوی و چالدران در مجلس، به سایت تابناک گفته است: «در شهرستان خوی و چالدران قدرت زلزله در حدود شش و پنج دهم ریشتر بوده است اما تلفات جانی بالا نیست، با این حال تعداد زخمی‌ها زیاد است و ساختمان‌ها آسیب جدی دیده‌اند.»

به گفته این نماینده مجلس در این منطقه «در حدود ۱۰۰ روستا» آسیب دیده است که در این میان به تاسیسات آسیب جزئی وارد شده اما به دامداری‌ها و منازل مسکونی آسیب اساسی وارد شده است به طوری که غیر قابل اسکان هستند.

به گفته وحید جلال‌زاده، استاندار آذربایجان غربی، هنوز موردی از تلفات جانی در این استان هم‌مرز ترکیه مشاهده نشده است؛ استاندار آذربایجان غربی همچنین اعلام کرد شماری از دیوارها و تیرهای برق در روستاهای شهرستان چالدران تخریب شده‌اند و دو مورد هم جراحت سطحی گزارش شده است.

در همین حال احمدرضا قلیپور، فرماندار چالداران، به خبرگزاری ایرنا گفته است برپایه بررسی‌های انجام شده، به ۴۰ واحد مسکونی و ساختمان‌ عمومی، تا ۵۰ درصد آسیب وارد شده است.

این مقام اجرایی با این حال تاکید کرده است که هنوز آمار دقیقی ازخسارت‌های وارد شده در دست نیست و نیروهای ستاد مدیریت بحران و هلال احمر در مناطق شهری و روستایی در حال برآورد خسارت‌ها هستند. شهرستان چالدران در ۲۲۴ كيلومتری شمال‌ غربی ارومیه واقع است.

سازمان زمین شناسی آمریکا شدت زلزله وان را ۷.۲ ریشتر و در عمق ۲۰ کیلومتری اعلام کرده است و مرکز زلزله نگاری «کاندیلی» ترکیه نیز اعلام کرده است که پس از وقوع این زلزله چندین پس لرزه با شدت ۵.۵ ریشتر نیز به وقوع پیوسته‌اند.

وقوع زمین‌ لرزه در ترکیه، به دلیل واقع بودن این کشور روی خط گسل، امر نامتداولی نیست و گاه این واقعه طبیعی جان هزاران تن را در ترکیه گرفته است.

سال ۱۹۹۹، وقوع دو زلزله شدید در شمال غرب ترکیه، جان حدود ۱۸ هزار تن را گرفت و سال ۱۹۷۶ نیز بر اثر زمین‌لرزه‌ای در استان وان نزدیک به چهار هزار تن جان باختند.
XS
SM
MD
LG