لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

تاجیکستان بیش از هزار کیلومتر مربع از خاک خود را به چین می‌دهد


نمایی از رشته کوه‌های پامیر در تاجیکستان
نمایی از رشته کوه‌های پامیر در تاجیکستان
مجلس تاجیکستان روز چهارشنبه به طور رسمی با واگذاری بیش از هزار کیلومتر مربع از خاک این کشور به چین در منطقه مرزی مورد اختلاف دو کشور، در شرق تاجیکستان موافقت کرد.

همراهان ظریفی، وزیر امور خارجه تاجیکستان در گفت و گو با بخش تاجیک رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، اعلام کرد که پارلمان تاجیکستان روز چهارشنبه، ۲۲ دی‌ماه، به لایحه ای رای داد که بر اساس آن هزار و ۱۱۲ کیلومتر مربع از خاک این کشور در مرز شرقی، به جمهوری چین داده خواهد شد.

آقای ظریفی در ادامه تأکید کرد که این کشور سال‌ها با چین بر سر ۲۸ هزار و ۴۱۲ کیلومتر مربع از خاک مرزی خود اختلاف داشته است، که اکنون حدود هزار کیلومتر مربع از این منطقه به چین واگذار شده است.

وزیر امور خارجه تاجیکستان با اشاره به تمایل کشور چین برای در اختیار گرفتن تمامی منطقه مورد بحث، موافقت اکثریت مجلس تاجیکستان با واگذاری هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع از این منطقه را یک «پیروزی» می‌داند.

این اظهارات در حالی بیان می شود که برخی از نمایندگان مجلس تاجیکستان، از جمله محی‌الدین کبیری، نماینده مجلس و رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، از احزاب اپوزیسیون این کشور، به عنوان مخالفان این واگذاری به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفته است که این اقدام می‌تواند «آغاز یک پدیده نامطلوب» باشد.

آقای کبیری تأکید کرد که اهدای بخشی از مرز و بوم تاجیکستان بدون وجود سند بین‌المللی، نادرست است و نباید اجازه چنین غلبه‌ای به چین داده می‌شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، منطقه واگذار شده، بخش‌هایی از رشته‌کوه پامیر را در بر می گیرد که به طور پراکنده مورد سکونت اقوامی که عمدتا تاجیک و شیعه هستند، قرار دارند.

با این حال، به طور دقیق مشخص نیست که چه تعداد تاجیک در این منطقه که قرار است از تاجیکستان جدا شود زندگی می‌کنند.

اختلاف بر سر حق حاکمیت در منطقه مرزی مورد اختلاف تاجیکستان و چین قدمتی طولانی دارد و تاجیکستان با بیش از ۱۴۲ هزار کیلومتر مربع مساحت، از قرن نوزدهم و زمانی که این کشور بخشی از روسیه تزاری بود، بر سر این منطقه با کشور چین با ۹.۵ میلیون کیلومتر مربع وسعت، اختلاف دارد.
XS
SM
MD
LG