لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

ابراز نگرانی بان گی مون از تأثیر ناآرامی‌های مصر بر روند صلح خاورمیانه


بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد
بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد
دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه با اشاره به «نقش کلیدی» مصر در مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینیان گفت که ناآرامی‌های مصر می‌تواند پیامدهای جدی برای روند صلح خاورمیانه داشته باشد.

به گزارش آسوشیتد پرس، بان‌گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد که به منظور شرکت در کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ در آلمان به سر می‌برد، روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، ضمن اعلام این‌که دولت مصر نقش «بسیار استراتژیکی» در روند صلح خاورمیانه ایفا کرده است، از تأثیری که ناآرامی‌های مصر بر این جریان خواهد گذاشت ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: «رئیس جمهور مبارک یکی از اعضای اصلی بود که در راستای آسان‌سازی مصالحه (میان اسرائیل و فلسطینیان) تلاش می‌کرد.»

بان‌ گی مون، در تاریخ ۱۴ بهمن‌ماه نیز با ابراز نگرانی شدید از درگیری‌های خشونت آمیز در مصر، خواستار انتقال سریع قدرت در این کشور شده بود.

یک روز پیش از آن نیز پنج کشور فرانسه،‌ بریتانیا، ایتالیا، اسپانیا و آلمان صراحتاً از حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، خواسته بودند که زمینه «انتقال سریع قدرت» را فراهم کند.

در همین زمینه، گیدو وستروله، نخست وزیر آلمان، روز یکشنبه بار دیگر تأکید کرد که غرب حامی «جنبش‌های اصلاحی» در جهان عرب است و افزود که نباید به افراط‌گرایان اجازه داده شود تا تحولات اخیر در جهان عرب را به نام خود و برای القای ایده‌های افراطی خود مصادره کنند.

وی همچنین گفت: «ما می‌خواهیم تا دمکرات‌های بتوانند علایق خود را به طور مفصل ابراز کنند. ما نمی‌خواهیم که افراط‌‌گرایان با ایده‌های متعصبانه‌ خود از این فرصت برای مطرح کردن ایده‌های افراطی خود اسفاده کنند.»

آقای وستروله روز شنبه و در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ نیز اعلام کرد که جامعه بین‌المللی ضمن حمایت از مصری‌ها در مسیر دمکراسی باید از ایجاد این برداشت که این تغییر از سوی بیگانگان به مردم مصر دیکته شده است، ‌خودداری کنند.

نخست وزیر آلمان افزود: «مردم مصر به تنهایی در مورد این‌که چه کسی بر آن‌ها حکومت می‌کنند تصمیم خواهند گرفت. ما می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم و دمکرات‌ها را از طریق مشورت حمایت کنیم.»

گیدو وستروله همچنین تأکید کرد که غرب امیدوار است تغییراتی که در منطقه در جریان است با صلح همراه باشد و خطری برای جامعه بین‌المللی به شمار نرود.
XS
SM
MD
LG