لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

راهپیمایی اسلام‌گرایان تونس در پاسخ به تجمع گسترده مخالفان


هزاران اسلام‌گرای تونسی یک روز پس از خاک‌سپاری یک سیاستمدار سکولار برای نمایش قدرت خود را‌هپیمایی کردند. خبرگزاری‌ها نوشته‌اند جمعیت حاضر در این خاک‌سپاری بزرگ‌ترین تظاهرات خیابانی پس از قیام دو سال پیش در تونس بود.

رویترز گزارش داده است که حدود ۶ هزار طرفدار حزب حاکم «نهضت» در حمایت از رهبر این حزب اسلام‌گرا رشید غنوشی راهپیمایی کردند. آقای غنوشی روز جمعه ۲۰ بهمن در جریان خاکسپاری پر جمعیت شکری بلعید، وکیل حقوق بشری و از رهبران مخالفان اسلام‌گرایان، هدف شعارهای خشمگین جمعیت قرار گرفت.

طبق این گزارش، اسلام‌گرایان در حالی که پرچم تونس و پرچم حزب خود را در دست داشته‌اند به سوی وزارت کشور در مرکز پایتخت تونس حرکت کرده‌اند و شعار داده‌اند: «مردم باز هم نهضت را می‌خواهند».

به نوشته رویترز، این راهپیمایی اسلام‌گرایان در مقابل تظاهرات روز پیش مخالفان اسلام‌گرایان، کوچک بوده است. روز جمعه ده‌ها هزار نفردر بزرگداشت آقای بلعید و در مخالفت با حکومتی که در دست اسلام‌گرایان است، در پایتخت تونس و دیگر شهرهای این کشور به خیابان‌ها آمدند و یکی از شعارهای آنان این بود: «ما یک انقلاب دیگر می‌خواهیم.»

ترور شکری بالعید توسط یک فرد مسلح ناشناس در روز چهارشنبه هفته گذشته که اولین ترور سیاسی در تونس در دهه‌های گذشته به شمار آمده، این کشور را تکان داده است. رویترز نوشته است تونس پس از سرنگونی حاکم دیرپایش زین‌العابدین بن علی در ژانویه ۲۰۱۱، در پی ثبات است.

خانواده این سیاستمدار ترور شده، حزب نهضت را مسئول قتل او شمرده است. این حزب در مقابل هرگونه دست‌داشتن در این ترور را تکذیب کرده است.

لطفی زیتون، از رهبران حزب نهضت، در این تظاهرات روز شنبه خطاب به طرفداران اسلام‌گرایان گفت: «ما این‌جاییم که از مشروعیت حکومت دفاع کنیم ولی اگر شما قدرت [تظاهرات] خیابانی را ترجیح می‌دهید، به این جمعیت امروز نگاه کنید. ما این قدرت را داریم.»

انتقال قدرت در تونس نسبت به قیام‌های دو سال اخیر در کشورهای عربی دیگر، مسالمت‌آمیزتر از مصر، لیبی و سوریه بوده است ولی تنش‌های شدیدی بین اسلام‌گرایانی که در انتخابات به قدرت رسیده‌اند و لیبرال‌هایی جریان دارد که نگران از دست دادن آزادی‌هایی هستند که با هزینه بالایی به دست آورده‌اند.

راضیه نصراوی، یک فعال کهنه‌کار در زمینه حقوق بشر، در این باره به رویترز گفته است: «ما چیزهایی را به دست آورده‌ایم، آزادی بیان، آزادی تجمع، آزادی تظاهرات، آزادی احزاب. مشکل این‌جاست که حالا این آزادی‌ها دارد تهدید می‌شود و تلاش‌هایی (از جانب اسلام‌گرایان) می‌شود تا دست‌آوردهای زنان را محدود کنند.»

بعد از مرگ آقای بلعید، نخست‌وزیر تونس حمادی جبالی قول داد که یک کابینه غیر حزبی و تکنوکرات تشکیل دهد تا کشور را تا زمانی که بشود انتخابات برگزار کرد، اداره کند. این موضع آقای جبالی، هم انتقادهایی از هم‌حزبی‌های او در حزب نهضت را برانگیخت و هم شرکای غیر اسلام‌گرای او در ائتلاف دولت را در پی داشت که گفتند او در این باره با آنان مشورت نکرده است.

حمادی جبالی روز شنبه به تلویزیون فرانسه۲۴ گفت که قصد داشته است «کشور را از هرج و مرج نجات دهد» و اگر احزاب سیاسی از این طرح او حمایت نکنند، استعفا می‌دهد.

خبرگزاری دولتی تونس گزارش داده است که نخست‌وزیر این کشور کابینه جدیدش را در روزهای آینده معرفی می‌کند.

گروه‌های سکولار، حکومت را که در دست اسلام‌گرایان است متهم کرده‌اند که به حمله‌های اسلام‌گرایان سلفی تندرو به سینماها، تئاترها، مشروب‌فروشی‌ها و افراد در ماه‌های اخیر واکنش مسامحه‌آمیزی نشان داده است.

شکری بلعید از رهبران ائتلاف گروه‌های چپگرای تونس بود که «جبهه مردمی» نام دارد. او صبح چهارشنبه هنگام خروج از خانه‌اش در پایتخت به ضرب گلوله کشته شد.

آقای بلعید یک حقوقدان ۴۸ ساله و از منتقدان سرسخت حزب اسلامگ‌رای نهضت بود.

ترور او در حالی صورت گرفته که حزب حاکم برای گسترده‌تر کردن دولت ائتلافی و تغییر اعضای کابینه با احزاب مخالف در حال مذاکره است. اما چندین هفته مذاکرات در این زمینه به نتیجه نرسیده و به نظر می‌رسد که هیچیک از طرفین در مورد نحوه تقسیم قدرت به توافق نرسیده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از خانواده بلعید گزارش داده است که او از مدت‌ها پیش بار‌ها تهدید به مرگ شده بود. آنها مدعی هستند که آخرین تهدید روز سه شنبه به دست او رسید.
XS
SM
MD
LG