لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

براداران لاریجانی: به تذکرات رهبری عمل می کنیم


ساعاتی پس از انتقاد رهبر جمهوری اسلامی از اختلاف بین سران سه قوه، علی لاریجانی و صادق لاریجانی روسای دو قوه مقننه و قضائیه ایران، در نامه‌هایی جداگانه از این «تذکرات» او استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، بعد از ظهر شنبه ۲۸ بهمن در نامه خود خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای از «تذکرات خیرخواهانه و منصفانه» او سپاسگزاری کرده است و گفته است این تذکرات را می‌پذیرد و آن را «نصب‌العین» خود قرار می‌دهد.

او در عین حال نوشته است نمایندگان مجلس و از جمله نمایندگانی که وزیر کار و رفاه را استیضاح کردند، «اندرزهای مشفقانه» رهبر جمهوری اسلامی را مبنای کار خود قرار می‌دهند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه ۲۸ بهمن در واکنش به حاشیه‌های جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی، روسای قوای مجریه و مقننه انتقاد کرد.

او گفت: «این که رئیس یک قوه به خاطر یک سند اثبات نشده دو قوه دیگر را متهم کند، خلاف شرع و قانون و تضییع حقوق مردم است.»

اشاره آیت‌الله خامنه‌ای به اقدام محمود احمدی‌نژاد در روز استیضاح است که نوار مکالمه فاضل لاریجانی، برادر علی و صادق لاریجانی، روسای دو قوه مقننه و قضاییه با سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران را پخش کرد و او را به سوءاستفاده از روابط خانوادگی خود برای فعالیت‌های اقتصادی متهم ساخت.

این اقدام واکنش علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران را در پی داشت که در سخنانی شدیدالحن علیه محمود احمدی‌نژاد او را به داشتن «روابط مافیایی» متهم کرد و گفت که پخش این مکالمه باعث شد نمایندگان مجلس و مردم، شخصیت آقای احمدی‌نژاد را «بهتر بشناسند».

علی خامنه‌ای با اشاره به این سخنان آقای لاریجانی گفت که این دفاع «قدری زیاده‌روی بود و لزومی نداشت.»

آقای خامنه‌ای همچنین استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز «غلط» توصیف کرد و گفت که دلیل این استیضاح مربوط به خود وزیر نبود.

نمایندگان مجلس دلیل استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را سرپیچی از قانون و مخالفت با حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر برکناری سعید مرتضوی از سمت مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی عنوان کرده بود.

رئیس قوه قضائیه ایران، صادق لاریجانی، نیز از سوی خود و دستگاه قضائی از این سخنان آقای خامنه‌ای تشکر کرده است. او در نامه‌ای سرگشاده که عصر روز شنبه منتشر شد، گفت که قوه قضائیه «همچون گذشته در مسیر تذكرات مشفقانه» رهبر جمهوری اسلامی عمل می‌کند.

در عین حال او در نامه خود از «پاره‌ای سوءتدبيرها و گاه هواجس نفسانی» انتقاد کرده است که این می‌تواند اشاره به سخنان و اقدامات اخیر رئیس جمهوری ایران، محمود احمدی‌نژاد داشته باشد.

در پی انتقاد آقای خامنه‌ای از استیضاح وزیر کار و رفاه در مجلس، احمد توکلی که از نمایندگان پیگیر این استیضاح بود، به خبرگزاری مهر گفت حرف رهبر جمهوری اسلامی را «فصل‌الخطاب» می‌داند و از نظر او استقبال می‌کند.

او در عین حال گفته است که هدف استیضاح‌کنندگان، «دفاع از حرمت قانون و قانون‌گذاری» بوده است.

آقای توکلی که از منتقدان عمده محمود احمدی‌نژاد در میان اصول‌گرایان است، گفته است: «مهم‌ترین مساله کشور مشکلات اقتصادی است و بندهای معیشتی اکنون به دست و پای مردم پیچیده شده است» و به آقای خامنه‌ای اطمینان داده است که «از «حداکثر توان علمی، کار‌شناسی و قانونی خود» برای «تغییر شرایط موجود» استفاده می‌کند.

علی مطهری، دیگر نماینده مجلس که پیگیر استیضاح وزیر کار و رفاه بود، در این باره به وبسایت نسیم گفته است: «این‌که استیضاح امری غلط بود را قبول ندارم» اما اگر آقای خامنه‌ای قبل از استیضاح نظرش را در این باره گفته بود، «ما این کار را انجام نمی‌دادیم».

او در عین حال گفته است رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود بیشتر رئیس‌جمهور را نصیحت کرده است و خطابش بیشتر متوجه او بوده است، «بنابراین نباید روسای دو قوه را به یک چوب برانیم».

این نماینده منتقد گفته است: «در جایی که دولت قانون‌‌شکنی می‌کند مجلس نمی‌تواند به بهانه همدلی سکوت کند.»

با وجودی که آیت‌الله علی خامنه‌ای در سخنان خود صریحا از محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرده است و اقدام او را «کاری بد، خلاف شرع، خلاف قانون و تضییع حقوق مردم» شمرده است، رئیس جمهوری اسلامی ایران هنوز اظهارنظری علنی در این باره نکرده است.

پس از این موضع‌گیری‌ها در واکنش به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، مهدی کوچک‌زاده که از نمایندگان حامی محمود احمدی‌نژاد در مجلس است در وبلاگ خود از آقای احمدی‌نژاد خواست «در پیشگاه خداوند استغفار» کند و «علنا از رهبری و مردم طلب بخشش» کند.

اختلافات میان سرای قوای سه‌گانه ایران در روزهای اخیر از همیشه آشکارتر شده است. این در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده است که نباید اختلافات را علنی کرد و از جمله در ماه‌های اخیر گفته که اگر کسی از مقامات جمهوری اسلامی اختلافات را به میان مردم بکشاند «خیانت کرده است».

آقای خامنه‌ای ۱۰ آبان ماه به مقامات و روسای قوای سه گانه جمهوری اسلامی هشدار داد که «کار خودشان را بکنند» و تاکید کرد که هر کس تا روز انتخابات اختلاف ایجاد کند «قطعا خیانت کرده است».
XS
SM
MD
LG