لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

شیرین عبادی خواستار وضع تحریم‌های دیپلماتیک علیه ایران شد


شیرین عبادی با وضع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران مخالفت کرده است.
شیرین عبادی با وضع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران مخالفت کرده است.
شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، از کشورهای اروپایی خواست با استفاده از فشارهای دیپلماتیک دولت ایران را به پایان خشونت علیه معترضان به نتایج انتخابات وادار کنند.

خانم عبادی می‌گوید: از خاویر سولانا، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و نیز سایر مقام‌های اروپایی خواسته است، «نسبت به کشتن و بازداشت مردم توسط دولت ایران» اعتراض کنند.

این فعال حقوق بشر که از زمان آغاز اعتراض‌ها نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در اروپا به سر می‌برد، خواستار برگزاری انتخابات جدیدی زیر نظر ناظران بین‌المللی شده است.

خانم عبادی می‌گوید: کشورهای اروپایی باید با اتخاذ تدابیر سیاسی و دیپلماتیک اعتراض خود را به دولت ایران به خاطر جلوگیری از برگزاری تظاهرات آرام اعتراض آمیز از سوی معترضان نشان دهند.

شیرین عبادی همچنین روز سه شنبه با خاویر سولانا و نیز بتینا فررو والدنر، کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بروکسل دیدار کرد.

وی پس از این گفت و گوها در جمع خبرنگاران اعلام کرد: پیشنهاد کرده است که کشورهای اروپایی سطح روابط دیپلماتیک خود را با ایران کاهش دهند.

این فعال حقوق بشر در عین حال با وضع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران مخالفت کرده و اظهار داشت: «این مردم هستند که از تحریم‌های اقتصادی زیان می‌بینند، چیزی که من می‌خواهم، وضع تحریم‌های سیاسی علیه ایران است.»

شیرین عبادی همچنین می گوید: تا زمانی‌ که رهبران جمهوری اسلامی به سرکوب خشونت بار مردم ایران ادامه می‌دهند و انتخابات ریاست جمهوری دوباره برگزار نشده است، مقام‌های اتحادیه اروپا باید از دیدار و مذاکره با آنها خودداری کنند.

مقام های اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند: قصد ندارند که درباره وضع تحریم‌های تازه علیه ایران مذاکره کنند. اما آنها از دولت ایران خواسته‌اند به خشونت علیه معترضان پایان داده و ادعاهای مربوط به دستکاری در انتخابات را به طور کامل مورد رسیدگی قرار دهد.

همچنین کشورهای اروپایی روز دوشنبه در اقدامی هماهنگ با احضار سفیران ایران مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به تداوم خشونت علیه معترضان به نتایج انتخابات به اطلاع آنها رساندند.

شیرین عبادی همچنین اعلام کرد، در صورتی که مقام‌های ایرانی به وی اجازه دهند قصد دارد به زودی به ایران بازگردد. وی همچنین از بازداشت دو تن از کارکنان دفترش در تهران در روزهای گذشته خبر داد.
XS
SM
MD
LG