لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

احمدی‌نژاد: هدفمند سازی یارانه‌ها از روز یکشنبه اجرا می‌شود


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، گفته است، طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از روز یکشنبه اجرا خواهد شد و بر اساس اعلام ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها با اجرای این قانون قیمت آرد، نان، آب آشامیدنی و حامل‌های انرژی «اصلاح می‌شود».

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت جمهوری اسلامی، شبانگاه روز شنبه در گفت و گو با شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد، طرح هدفمندسازی یارانه‌ها که قرار بود از نیمه دوم سال جاری خورشیدی اجرا شود، از روز یکشنبه اجرا خواهد شد.

رئیس دولت دهم در عین حال از مردم خواسته است، در «برداشت پول یارانه عجله نکنند» و برای استفاده از آن «برنامه‌ریزی کنند»، چرا که به گفته وی «اگر مردم بخواهند یارانه‌های نقدی خود را بلافاصله دریافت کنند، این پول وارد بازار خواهد شد و افزایش نقدینگی موجب ضرر آنها در جامعه خواهد شد.»

محمود احمدی‌نژاد با ابراز نگرانی تلویحی نسبت به پیامدهای هجوم مردم با بانک‌ها برای برداشت یارانه‌های نقدی گفته است: «اگر آن را زود بردارند بازار به هم می‌ریزد. پول را نگه دارند. بخش صنعت و خدمات نیز بسته‌های خوبی برای مردم پیش‌بینی کرده‌اند. حتی برخی قیمت‌ها را می‌خواهند پایین بیاورند.»

به گفته وی تاکنون به ازای هر نفر مبلغ ۸۱ هزار تومان برای دو ماه، به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است که این مبلغ از روز یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۹ قابل برداشت است.

اعلام اجرای طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها از روز یکشنبه و در آخرین روزهای آخرین ماه فصل پاییز در حالی است، که این قانون ابتدا قرار بود، از فرودین ماه سال جاری اجرا شود، اما دولت محمود احمدی‌نژاد اجرای این قانون را به نیمه دوم سال جاری موکول کرده بود.

لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در روز ۱۸ اسفند ماه سال گذشته خورشیدى از تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذشته و سپس به تایید شوراى نگهبان نیز رسیده بود.

اما پس از تصویب این قانون و ابلاغ آن به دولت براى اجرا، محمود احمدى‌نژاد اعلام کرد، به دلیل عدم موافقت نمایندگان با درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانى دولت از محل اجراى این قانون حاضر به اجراى آن نیست.

نمایندگان مجلس در جریان بررسى قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانى دولت از محل اجراى این قانون مخالفت کرده و آن را به ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش داده‌ بودند.

از آنجایی که نمایندگان مجلس با فرض اجرای این قانون در نیمه دوم سال با درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل اجرای این طرح موافقت کرده‌ بودند، هنوز هیچ یک از مقام‌های جمهوری اسلامی در این باره توضیح نداده‌اند که با اجرای این طرح در سه ماه باقی مانده سال ۱۳۸۹ آیا درآمد دولت همان رقم تصویب شده در مجلس خواهد بود، یا خیر.

بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، قرار است ۵۰ درصد درآمد حاصل از آزاد سازی قیمت حامل‌های انرژی به صورت یارانه نقدی و غیرنقدی به مردم پرداخت شده و ۳۰ درصد به درصد به تولیدکنندگان و ۲۰ درصد دیگر نیز در اختیار دولت قرار گیرد.

از سوی دیگر در حالی که برخی کارشناسان پیشتر نسبت به پیامدهای تورمی حذف یارانه‌ها در ایران هشدار داده و در ماه‌های گذشته شهروندان ایرانی برخی از پیامدهای اجرای این طرح را در افزایش شدید بهای برق مصرفی خود مشاهده کرده‌اند، محمود احمدی‌نژاد اجرای آن را باعث بهتر شدن وضع شش دهک جامعه دانسته است.

وی در این باره گفته است: «با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با محاسباتی که ما انجام داده‌ایم از همان روز اول وضع شش دهک جامعه به لطف خدا بهتر می‌شود.»

محمود احمدی‌نژاد در عین حال افزوده است: «‌با اجرای این قانون دو دهک جامعه باید یک کمی صرفه جویی کنند و دو دهک هم باید بیشتر صرفه جویی کنند.»

رئیس دولت دهم همچنین ابراز عقیده کرده است: «بالاخره خیلی زندگی مرفه و باز و بدون هیچ کنترلی دارند، اینکه خوب نیست به نفع خودشان هم نیست؛ این را باید کمی کنترل کنند و هزینه و مصرفشان را محدود کنند. گرچه با اصلاحات اساسی که در اقتصاد انجام خواهد شد،همه سود می‌برند.»

«پول یارانه‌ها، پول امام زمان است»

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پولی که به حساب مردم واریز شده، اظهار داشته است:‌ «پولی که به حساب مردم ریخته شده است یک حساب ویژه است. این مملکت متعلق به امام زمان است و این پول هم بیت‌المال است و پول امام زمان است و با برکت است و زمینه رشد جامعه است. مراقب باشیم این را با پول‌های دیگر خراب نکنیم، چون دیگر اثر خود را از دست می‌دهد.»

محمود احمدی‌نژاد همچنین گفته است، گام بعدی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال آینده اجرا می‌شود و ابراز امیدواری کرده است، مجلس در این زمینه با دولت همکاری کند.

وی در این باره گفته است: «اگر آن گونه که در نیت من قرار دارد اجرا شود، پولی که به حساب مردم واریز خواهد شد بیش‌تر از این می‌شود.»

رئیس دولت دهم در عین حال بدون اشاره به نام کالاهایی که قرار است از فردا بدون یارانه به مصرف‌کنندگان عرضه شود،‌ به مورد نان اشاره کرده و اظهار داشته است: «در مورد نان قصد داریم، برای هر نفر چهار هزار تومان به ازای هر ماه واریز کنیم که این کار در همین هفت هشت روز آینده انجام خواهد شد.»

درحالی که خبرگزاری کار ایران، ایلنا، به نقل از احمدی‌نژاد نوشته است، «مرحله اصلاح قیمت‌ها از ابتدای یکشنبه در بنزین به صورت رسمی اجرا می‌شود»، رئیس دولت از افزایش «پلکانی» قیمت آب، برق و گاز خبر داده، تا به گفته وی از این طریق مردم به صرفه‌جویی تشویق شوند.

در همین حال پس از گفت و گوی تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد، ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده است، با اجرای «مرحله نهایی» قانون هدفمند کردن از روز یکشنبه، قیمت‌ حامل‌های انرژی شامل، بنزین، گازوئیل، نفت کوره،‌ گاز مایع، گاز خودرو،‌ نفت سفید، گاز طبیعی و برق و نیز آرد، نان و آب آشامیدنی روستا و شهر «اصلاح می‌شود.»

«نکات مثبت در گفت و گوهای ژنو»

محمود احمدی‌نژاد در گفت و گوی تلویزیونی شامگاه روز شنبه خود به آخرین دور گفت و گوها درباره تنش برسر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، نیز که چندی پیش در ژنو برگزار شد، اشاره کرده و از این گفت و گوهای با عنوان «مذاکراتی خوب»‌ یاد کرده است.

وی در این باره گفته است:‌«من به دقت صورت مذاکرات را مطالعه کردم و نکات مثبت در آن دیدم. به نظر من وقت آن شده است که سیاست تقابل از جانب آنها به سیاست تعامل تبدیل شود و این به نفع همه است؛ چرا که در این صورت دیگر بازنده و برنده‌ای نیست و همه پیروز هستند.»

رئیس دولت جمهوری اسلامی همچنین اظهار داشته است:‌ «من رگه‌هایی را در مذاکرات اخیر دیدم و ما هم در همین راه حرکت می‌کنیم. امیدوارم در گفت‌وگوهای بعدی در استانبول، برزیل و تهران به چارچوبی برای همکاری برسیم و عدالت، قانون و حق هم همین است.»
XS
SM
MD
LG