لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۰

خوش‌بینی بزرگ‌ترین شرکت نفتی هند به ادامه واردات نفت از ایران


در حالی که بزرگترین شرکت نفتی هند اعلام کرده است، انتظار ندارد محدودیت‌های ایجاد شده توسط دولت هند برای پرداخت پول نفت وارداتی از ایران باعث بروز مشکلاتی در ارسال نفت به هند شود، سایر شرکت‌های نفتی این کشور خود را برای بروز اختلال در ارسال نفت ایران به هند آماده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اس‌وی ناراسیمهان، مدیر مالی شرکت نفتی ایندین‌اویل، بزرگترین شرکت نفتی هند، روز پنج‌شنبه در واکنش به محدودیت‌های ایجاد شده از سوی دولت هند برای پرداخت پول نفت به ایران گفته است: «ما انتظار بروز هیچ‌گونه اختلالی را نداریم.»

در اوایل دی ماه سال جاری بانک مرکزی هند اعلام کرده بود، از این پس برای پرداخت بهای مواد خام وارداتی از ایران، تسهیلات بانکی ارائه نخواهد داد و این پرداخت‌ها باید خارج از چارچوب «اتحادیه پایاپای آسیا» انجام پذیرد.

به دنبال اعلام این تصمیم که گفته می‌شود،‌ در چارچوب اجرای تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی اتخاذ شده است، مقام‌های بانک مرکزی ایران و هند توافق کردند که پرداخت‌های شرکت‌های هندی به ایران به طور موقت از طریق بانک مرکزی هند و نیز بانک تجاری ایران و اروپا انجام گیرد.

با این حال دو طرف همچنان سرگرم رایزنی درباره یافتن راه‌حلی برای حل این مشکل هستند.

همچنین در حالی که پیشتر پرداخت‌ بهای نفت وارداتی از ایران توسط هند در چارچوب اتحادیه پایاپای آسیایی به یورو انجام می‌شد، گفته می‌شود، جمهوری اسلامی اعلام کرده است، آماده است در آینده روپیه هند را نیز به جای یورو بپذیرد.

از سوی دیگر در حالی که بزرگترین شرکت نفتی هند به ادامه واردات نفت از ایران، که دومین صادر کننده بزرگ نفت به هند به شمار می‌آید، همچنان خوشبین است، سایر شرکت‌های نفتی هند در پی یافتن منابع جایگزین برای واردات نفت در کوتاه مدت هستند.

از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت سهامی پتروشیمی هند اشاره کرده که بزرگترین شرکت هندی خریدار نفت از ایران محسوب می‌شود و بیش از نیمی از نفت خام مورد نیاز خود را از جمهوری اسلامی تأمین می‌کند.

یکی از مدیران عالی‌رتبه شرکت سهامی پتروشیمی هند در این باره گفته است: «واردات نفت از ایران همچنان به صورت عادی در جریان است اما هیچ تضمینی برای ادامه این روند وجود ندارد.»

در این میان مورلی دئورا، وزیر نفت هند گفته است، انتظار می‌رود، مشکل ایجاد شده در پرداخت بهای نفت وارداتی از ایران در «چند روز آینده» حل و فصل شود.

همچنین یکی از مقام‌های عالی‌رتبه وزارت دارایی هند اعلام کرده است، یک هیئت هندی به زودی برای مذاکره با مقام‌های ایرانی در این باره به تهران سفر خواهد کرد.

در ماه ژوئن سال گذشته میلادی شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم‌های تازه‌ای را علیه جمهوری اسلامی تصویب کرد و به دنبال آن ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های جداگانه‌ای علیه تهران اعمال کردند که دامنه آنها به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است و به ویژه بخش نفت و انرژی ایران را هدف قرار داده است.
XS
SM
MD
LG