لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

ایران در رتبه ششم پایین‌ترین سرعت اینترنت در جهان


در تازه‌ترین رده‌بندی کشورهای جهان از نظر میزان سرعت اتصال به اینترنت، جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهایی که کند‌ترین اینترنت را دارند، رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

موسسه آکامای به تازگی با انتشار گزارش خود از وضعیت اینترنت در جهان در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۱ میلادی، کشورهای مختلف را در زمینه کیفیت و سرعت دسترسی به اینترنت رده‌بندی کرده است.

بر اساس این رده‌بندی، ایران پس از کشورهای لبنان، ازبکستان، لیبی، بولیوی و نیجریه پایین‌ترین سرعت اتصال به اینترنت را از آن خود کرده است.

در این گزارش آمده است که ۳۸ درصد میزان اتصال به اینترنت در ایران با سرعتی کمتر از ۲۵۶ کیلو‌بیت در ثانیه صورت می‌گیرد. این در حالی است که میزان متوسط اتصال به اینترنت با سرعتی کمتر از ۲۵۶ کیلوبیت در ثانیه در جهان تنها ۳.۳ درصد است.

همچنین موسسه آکامای در گزارش خود یادآور شده است که در ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ و به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده برای انتخابات ریاست جمهوری در ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی اقدام به قطع شبکه اینترنت کرده‌ بودند.

هم اکنون نیز با گذشت بیش از دو سال از انتخابات ریاست جمهوری و اعتراض‌های پس از آن، دسترسی به بسیاری از سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی در ایران با محدودیت همراه است.

در رده‌بندی موسسه آکامای، کره‌ جنوبی با سرعت ۱۴.۴ مگابیت پرسرعت‌ترین اینترنت جهان را به خود اختصاص داده و هنگ‌‌کنگ با ۹.۲ مگابیت و ژاپن با ۸.۱ مگابیت در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در این رده‌بندی ایالات متحده آمریکا با ۵.۳ مگابیت در رده چهاردهم قرار گرفته است. این در حالی است که متوسط جهانی سرعت اتصال به اینترنت در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۲.۱ مگابیت بوده است که ۲۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

کره جنوبی همچنین از نظر پهنای باند نیز در رده نخست جهانی قرار دارد، به طوری که ۶۰ درصد اتصال‌ها به اینترنت در این کشور با سرعت بیش از پنج مگابیت صورت می‌گیرد، در حالی که متوسط جهانی تنها ۲۵ درصد است.
XS
SM
MD
LG