لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

اوباما: اطرافیان قذافی باید پاسخگوی اعمال خود باشند


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و معمر قذافی، رهبر لیبی در حاشیه نشست سران گروه هشت
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و معمر قذافی، رهبر لیبی در حاشیه نشست سران گروه هشت
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، با «غیرقابل قبول» دانستن حملات نیروهای وفادار به معمر قذافی به مخالفان حکومت لیبی، رهبران این کشور را مسئول این حملات دانسته و گفته است، ایالات متحده و متحدان این کشور در ناتو سرگرم بررسی توسل به گزینه‌های نظامی از جمله ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبی هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در سخنانی به معمر قذافی و اطرافیان وی، نسبت به ادامه حملات نیروهای وفادار به رهبر لیبی به مخالفان دولت هشدار داده است.

آقای اوباما با اعلام این که ایالات متحده و متحدان این کشور گزینه ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی را همچنان در دست بررسی دارند، خطاب به رهبران لیبی گفته است: «می‌خواهم پیام روشنی به کسانی که اطراف سرهنگ قذافی هستند، بدهم. انتخاب این که آنها چه راهی را پیش می‌گیرند، با خودشان است، اما آنها باید پاسخگوی ادامه خشونت‌ها باشند.»

اشاره آقای اوباما به حملات نیروهای وفادار به رهبر لیبی به مخالفان و مناطق تحت کنترل آنها با استفاده از سلاح‌های سنگین و هواپیما‌های جنگی است، که منجر به کشته شدن شمار زیادی از شهروندان لیبیایی و از جمله غیرنظامیان شده است.

نیروهای دولتی لیبی روز دوشنبه و در دومین روز از حملات گسترده خود به مخالفان به منظور متوقف ساختن پیشروی آنها به سوی طرابلس، پایتخت این کشور، به حملات هوایی خود به شهرها و مناطق تحت کنترل مخالفان ادامه دادند.

بر اساس گزارش‌های دریافتی نیروهای وفادار به معمر قذافی شهر ۲۰۰ هزار نفر زاویه در ۵۰ کیلومتری غرب پایتخت را روز دوشنبه نیز با استفاده از توپ وتانک هدف حمله قراردادند.

همچنین هواپیماهای جنگنده ارتش لیبی یک بار دیگر بندر نفتی راس‌لانوف را بمباران کرده‌اند، که به دنبال این حملات شمار زیادی از ساکنان این شهر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.

بر اساس اعلام سازمان ملل متحد از زمان آغاز درگیری‌ها در لیبی بیش از یک میلیون نفر از مردم این کشور آواره شده و بیش از ۲۰۰ هزار نفر از لیبی گریخته‌اند و بسیاری از آنها نیازمند کمک فوری هستند.

از این رو باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است، وی ۱۵ میلیون دلار برای کمک به آوارگان لیبیایی اختصاص داده است.

از سوی دیگر بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، با انتشار بیانیه‌ای از دولت لیبی خواسته است، حملات خود به غیرنظامیان را متوقف کند. وی همچنین وزیر امور خارجه پیشین اردن را به عنوان فرستاده ویژه خود در امور لیبی تعیین کرده است.

در این میان در حالی که وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان ناتو در نشست روز دوشنبه خود دربروکسل به بررسی اوضاع لیبی پرداخته و دبیر کل ناتو هم بر لزوم آماده سازی طرح‌های اضطراری تاکید کرده است، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید با اعلام این که ایالات متحده و متحدانش در حال بررسی گزینه‌های مختلف نظامی از جمله ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع هستند، گفته است، استفاده از نیروی زمینی در این مرحله مدنظر قرار ندارد.

وی همچنین اعلام کرده است، ایالات متحده سرگرم بررسی گزینه تامین سلاح برای مخالفان دولت لیبی است،‌ هرچند همچنان «پرسش‌های بدون پاسخی» درباره ماهیت مخالفان برای واشنگتن وجود دارد.

از سوی دیگر روز دوشنبه یک دیپلمات غربی مستقر در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرده است، بریتانیا و فرانسه در هفته جاری پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارایه خواهند کرد.

وی در این باره به خبرگزاری فرانسه است: «فرانسه و بریتانیا در حال حاضر سرگرم تهیه متن این قطعنامه هستند. و پیش‌نویس این قطعنامه به زودی در اختیار ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار می‌گیرد.»

گفتنی است، آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در روز شنبه اعلام کرده بود، کشورش به همراه بریتانیا برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی تلاش می‌کند.

بریتانیا نیز پیشتر حمایت خود را از ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای جلوگیری از حملات هوایی نیروهای وفادار به رهبر لیبی به مردم این کشور اعلام کرده بود.

سه سناتور با نفوذ آمریکایی شامل جان کری، از حزب دمکرات و جان مک‌کین و میچ مک‌کانل از حزب جمهوری‌خواه این کشور نیز روز یکشنبه خواستار تلاش ایالات متحده آمریکا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی شده بودند.
XS
SM
MD
LG