لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

«خروج جاسوسان بریتانیایی از چند کشور»، در پی افشای اسناد


تصویری از ادوارد اسنودن، کارمند پیشین نهادهای اطلاعاتی آمریکا، در تلویزیون روسیه
تصویری از ادوارد اسنودن، کارمند پیشین نهادهای اطلاعاتی آمریکا، در تلویزیون روسیه

بنا بر گزارش‌ها، در پی دسترسی روسیه و چین به اطلاعات افشاشده توسط ادوارد اسنودن، کارمند پیشین نهادهای اطلاعاتی آمریکا، مسئولان بریتانیایی و سازمان‌های جاسوسی غربی جاسوس‌های خود را از کشورهای مختلف خارج کرده‌اند.

روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز این مطلب را روز یکشنبه ۲۴ خرداد از قول یک مقام دولت دیوید کامرون در بریتانیا خبر داده‌است.

به نوشته این روزنامه، فایل‌های کامپیوتری بیش از یک میلیون پرونده که «فوق محرمانه» توصیف شده‌اند، در اختیار اسنودن بوده که اکنون نهادهای اطلاعاتی روسیه و چین موفق به رمزگشایی از آنها شده‌اند.

گفته می‌شود که این پیمانکار شورشی سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سی‌آی‌ای، هنگامی که تصمیم به افشاگری‌ها علیه سرویس اطلاعاتی کشورش را گرفت، یک میلیون و هفتصد هزار فایل محرمانه در اختیار داشت.

مقام اطلاعاتی دولت بریتانیا، که نام او برده نشده، به ساندی تایمز گفته‌است، بخشی از اطلاعات محرمانه غربی‌ها که روسیه در اختیار گرفته، به آگاهی چین نیز رسیده‌است.

براساس این گزارش‌ها، این احتمال جدی وجود دارد که چین نیز مانند روسیه از طریق رمزگشایی از این فایل‌ها، از محرمانه‌ترین راه و روش‌های جاسوسی غرب آگاه شده‌است.

خبرگزاری رویترز نیز در این باره نوشته‌است که دسترسی روسیه و چین به اطلاعات، درپی شکستن رمز فایل‌های محرمانه‌ای که تا قبل از آن در اختیار اسنودن بود، می‌تواند برای خبرچینان و همکاران نهادهای اطلاعاتی بریتانیا و غرب در «کشورهای متخاصم» دردسرساز شود.

بر اساس این گزارش، جاسوسان بریتانیایی و غربی از «کشورهای متخاصم» بیرون برده شده و به آنها گفته شد که مخفی شوند و همچنین جاسوسان در کشورهای دیگر نیز جابه‌جا شده‌اند.

در همین حال، مقام دفتر نخست‌وزیری بریتانیا که با ساندی تایمز مصاحبه داشته، گفته‌است، لو رفتن این اطلاعات کسی از خود جاسوسان را ظاهراً به دردسر نیانداخته‌است اما برای بریتانیا گران تمام شده‌است زیرا «اطلاعات حیاتی» از دست رفته و گردآوری اطلاعات در این کشورها متوقف شده‌است.

بر اساس این گزارش‌ها، امنیت مردم بریتانیا نیز در پی آگاهی «کشورهای متخاصم» از شیوه‌های سری جاسوسی بریتانیا و سایر قدرت‌های غربی، «به خطر افتاده‌است.»

به نوشته ساندی تایمز، شکسته شدن قفل فایل‌های محرمانه به دست چینی‌ها و روس‌ها، سرویس‌های اطلاعاتی این کشورها را تا سال‌های آینده مشغول بررسی و مطالعه خواهد کرد تا هر چه بیشتر به نحوه کار جاسوسی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و غرب پی ببرند.

اسنودن قبلاً مدعی شده بود که او یک میهن‌پرست آمریکایی است و اطلاعات فوق محرمانه را در اختیار روسیه و دیگران نگذاشته، و نیز مدعی بود که روسیه یا کشورهای دیگر از توانایی شکستن قفل رمز اسناد محرمانه‌ای که او در اختیار دارد، برخوردار نیستند.

اما از زمان حضور اسنودن در روسیه این احتمال مطرح بود که او با اختیار خود یا از روی فشار روسیه، کا.گ.ب، سرویس اطلاعاتی روسیه را در جریان شماری از اسناد مهم اطلاعاتی آمریکایی قرار دهد.

حدود سه ماه پیش، رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا گفت، افشاگری‌های اسنودن موجب شده که ردگیری کسانی که می‌توانند خطری بالقوه برای امنیت آمریکا باشند و توان مقابله با توطئه‌های احتمالی تروریستی، ضعیف شود.

افشاگری‌های اسنودن در مورد استراق سمع گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا از تماس‌های اینترنتی و مکالمات مردم در آمریکا و جهان، افکار عمومی دنیا را در دو سال اخیر تکان داد.

از ورود ادوارد اسنودن به روسیه دقیقاً دو سال سپری شده است؛ او از موقعیت «پناهندگی موقت» در روسیه برخوردار است.

پدر ادوارد اسنودن که فرزند خود را در روسیه ملاقات کرد، تأکید کرده بود اگر دادگاهی شایسته برای او برگزار می‌شد، فرزندش حاضر به بازگشت به کشور خود بود اما اسنودن مدعی شده که در صورت بازگشت، محاکمه‌ای عادلانه در انتظار او نیست.

در همین حال، اسنودن می‌گوید، از افشاگری‌هایش پشیمان نیست زیرا بخاطر «میهن‌پرستی» و تلاش برای ارزش‌گذاری در خصوص «آزادی‌های فردی» این کار را کرد.

اسنودن بخشی از اطلاعات محرمانه‌اش را دو سال پیش در شماری از مهم‌ترین رسانه‌های دنیای غرب منتشر کرد.

افشاگری‌های اسنودن او را حتی به عنوان نامزد جایزه نوبل صلح مطرح کرد.

فیلمی که زندگی ادوارد جوزف اسنودن ۳۱ ساله، زاده شهر «الیزابت» در ایالت کارولینای شمالی را روایت می‌کند، جایزه اسکار را در بخش مستند به خود اختصاص داد.

XS
SM
MD
LG