لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۱

توافق برای تشکیل نیروی دریایی شورای همکاری خلیج فارس


نشست وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در دوحه.
نشست وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در دوحه.

شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس روز سه‌شنبه، ۱۸ آذر، بر سر تشکیل یک نیروی دریایی دفاعی مشترک توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این کشورها که روز سه‌شنبه برای نشست سالانه خود در دوحه، پایتخت قطر، گرد هم آمده‌ بودند علاوه بر این تصمیم گرفته‌اند تا یک نیروی پلیس «ضد تروریستی» مشترک نیز تشکیل بدهند.

شبکه خبری الجزیره می‌نویسد که هدف از تشکیل این دو نیرو «مهار کردن دشمن منطقه‌ای این شورا، یعنی ایران، و همچنین مهار کردن گروه‌های مسلح در منطقه» است.

آسوشیتدپرس نیز می‌نویسد که «نیروی دریایی خلیج» فارس قرار است به عنوان عامل بازدارنده‌ای علیه ایران عمل کند.

بنا بر گزارش‌ها، مقر اصلی نیروی دریایی مشترکی که قرار است تشکیل شود بحرین خواهد بود.

بحرین هم‌اینک محل استقرار ناوگان پنجم ایالات متحده آمریکا است و به تازگی اعلام شد که بریتانیا نیز سرگرم تأسیس یک پایگاه دریایی ۲۳ میلیون دلاری و دائمی در بحرین است که میزبان رزم‌ناوها و ناوهای هواپیمابر بریتانیایی خواهد بود.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز سه‌شنبه در مورد تشکیل یک نیروی مشترک پلیس به نام «پلیس شورای همکاری خلیج» (GCC-POL) نیز توافق کردند، نیرویی که وزیر خارجه قطر آن را «مشابه با پلیس بین‌الملل، اینترپل، اما در محدوده کشورهای عضو این شورا» توصیف کرده‌ است.

این نیروی پلیس قرار است همکاری کشورهای عرب خلیج فارس علیه تروریسم را بهبود بخشیده، با قاچاق مواد مخدر، پول‌شویی، و جرم‌های سایبری نیز مقابله کند.

نشست روز سه‌شنبه کشورهای عضو این شورا پس از یک مناقشه هشت‌ماهه میان کشورهای عضو تشکیل شد.

این مناقشه پس از آن به‌ وجود آمد که عربستان سعودی، امارات متحده عربی، و بحرین بر سر آن چه حمایت قطر از اخوان‌المسلمین مصر نامیدند به حکومت قطر معترض شدند.

سه هفته پیش، وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس با هدف تنش‌زدایی در ارتباط با مناقشه یادشده، در یک «جلسه آشتی» در ریاض عربستان گرد هم آمدند.

این کشورها در نشست روز سه‌شنبه در دوحه نیز اعلام کردند که بر سر کنار گذاشتن اختلاف‌ها به توافق رسیده‌اند و قصد دارند در جهت اتحاد بیشتر کشورهای عضو شورا حرکت کنند.

نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس در همان روزی برگزار شد که بهای نفت خام برنت به ۶۵ دلار در هر بشکه نزول کرد، قیمتی که در پنج سال اخیر بی‌سابقه بوده و به گفته امیر کویت باعث ضربه زدن به برنامه‌های توسعه کشورهای این شورا شده است.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست روز سه‌شنبه خود با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواستند تا «به حق حاکمیت کشورهای عضو این شورا احترام بگذارد».

این بیانیه همچنین استفاده شورشیان شیعه حوثی یمن از سلاح را محکوم کرده و خواستار عقب‌نشینی شورشیان یمن از مناطق مختلف شده است.

بیانیه یادشده همچنین حمایت سیاسی خود را از ژنرال عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG