لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

حمله زمینی به غزه این بار چه تفاوتی دارد؟


تصویری از حرکت نیروهای اسرائیلی به داخل نوار غزه. ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴.
تصویری از حرکت نیروهای اسرائیلی به داخل نوار غزه. ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴.

پس از ۱۰ روز بمباران هوایی و یک آتش بس پنج ساعته، ارتش اسرائیل از شامگاه پنجشنبه، ۲۶ تیر، حمله زمینی خود به نوار غزه را آغاز کرد.

اسرائیل گفته که حملات هوایی به غزه، به تنهایی باعث نابودی راکت‌ها، تجهیزات نظامی و تونل‌های زیرزمینی که چریک‌های حماس از آنها برای نفوذ به داخل مرزهای اسرائیل و انجام عملیات استفاده می‌کنند، نمی‌شود.

از مئیر جاودان‌فر، استاد دانشگاه هرتزلیا در اسرائیل و تحلیلگر مسائل اسرائیل و فلسطینیان، پرسیده‌ایم که دلایل و اهداف اسرائیل از حمله زمینی به غزه چیست؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:04 0:00
لینک مستقیم

مئیر جاودانفر: دولت اسرائیل تا حالا دو بار اعلام آتش‌بس کرده. تمام مدت آتش‌بس به حماس حمله نکرد. ولی در هر دو آتش‌بسی که بین اسرائیل و حماس بود، حماس به حملات خودش علیه اسرائیل ادامه داد. توصیه صلح شد از مصر که حماس قبول نکرد. بعد دو تا آتش‌بس بود که دوباره حماس در آن مدت به اسرائیل شلیک کرد و به نظر می‌آید که دولت اسرائیل تصمیم گرفته که راه دیگری وجود ندارد به جز اینکه وارد غزه شود. حالا هدف چیست؟

هدف به نظر می‌آید تضعیف قدرت نظامی حماس است. یعنی‌ چه؟ یعنی اولاً از بین بردن موشک‌های حماس و دوماً از بین بردن تونل‌های حماس که حماس از آنها برای وارد کردن موشک‌های مختلف و مواد اولیه برای تولید موشک استفاده می‌کند.

اسرائیل در سال‌های قبل نیز با همین اهدافی که اعلام شده به نوار غزه حمله می‌کرد. جنگ میان اسرائیل و حماس تا کی ادامه خواهد داشت؟

الان این دفعه با ۲۰۰۹ که اسرائیل وارد غزه شد و با دفعات قبل دو تا اتفاق افتاده که فرق می‌کند. اولاً‌ این که دولت آقای مُرسی که هم‌پیمان دولت حماس بود دیگر الان در قدرت در مصر نیست. حالا یک دولت جدیدی هست که به نظر می‌آید حتی از اهداف اسرائیل به طور پنهان دفاع می‌کند و حمایت می‌کند که اسرائیل به حماس حمله کرده. چون آقای سیسی دولت حماس را هم‌پیمان دولت آقای مرسی می‌دید پس بنابراین به نظر می‌آید که الان دولت اسرائیل از حمایت دولت مصر برخوردار است. دوم به نظر می‌آید که برخلاف ۲۰۰۹ الان دیگر روابط حماس و ایران تیره شده چون حماس در جنگ سوریه پشتش را به ایران کرد و از مخالفان بشار اسد حمایت کرد. پس بنابراین از دیدگاه ژئواستراتژی الان حماس در انزوایی بی‌نظیر وجود دارد و این به علاوه این که اسرائیل الان سعی کرده که به دنیا نشان بدهد که می‌خواهد آتش‌بس بکند و حماس قبول نکرد، به دیدگاه من، به نظر می‌آید که این دفعه احتمال پیروزی دولت اسرائیل بالاتر است.

درگیری فعلی تا کی ادامه خواهد داشت؟ ارتش اسرائیل تا کی در غزه باقی می‌ماند؟

هنوز معلوم نیست. یا اینکه دولت اسرائیل به اهدافش برسد یا این که فشار بین‌المللی اینقدر قوی باشد که دولت اسرائیل نتواند تحمل کند. هر کدام از این‌ها اول اتفاق بیافتد به نظر من آن باعث پایان این عملیات کنونی اسرائیل خواهد شد که در این میان احتمال انزوای اسرائیل بسیار بالا است. ما الان می‌بینیم که در کشورهای مختلف تظاهرات عظیمی بوده. ما شاهد تظاهرات در استانبول بودیم. گزارش‌هایی وجود داشت که می‌خواستند به سفارت اسرائیل حمله کنند. به نظر من شاهد تظاهرات بسیار بزرگتری در اروپا خواهیم بود. ولی به نظر می‌آید که در حال حاضر دولت اسرائیل قصدش این است که به این حملات ادامه دهد.

انتقادات زیادی به کشته شدن غیرنظامیان بر اثر حملات اسرائیل مطرح می‌شود. نظر دولت اسرائیل درباره این مسئله چیست، و بالا رفتن آمار تلفات غیرنظامیان آیا به نظر شما می‌تواند به پایان زودتر جنگ منجر شود؟

دیدگاه دولت اسرائیل این است که دولت اسرائیل تا آنجا که بتواند باید و شاید که تلفات را به حداقل نگه دارد. به مردم غزه به رغم گزارش‌ها در اسرائیل مناطقی که می‌خواهند حمله شوند تلفن زده می‌شود. بعضی وقتها اخطار داده می‌شود و دولت اسرائیل تا آنجا که بتواند به مردم اخطار می‌دهد.

ولی مشکل اینجاست که اگر به مناطق مسکونی به رغم تمام این اخطارها حمله نکند، حماس می‌تواند از مناطق مسکونی به عنوان پوشش برای حمله کردن به شهروندان اسرائیل استفاده کند که این واقعاً‌ زندگی مردم در جنوب اسرائیل را غیرممکن خواهد کرد. این دیدگاه دولت اسرائیل است و احتمالش، بله، وجود دارد. اگر تلفات مثلاً خیلی بالا باشد احتمالش وجود دارد که این تلفات تبدیل شود به فشار بین‌المللی بسیار بزرگ و این باعث کوتاه شدن عملیات اسرائیل شود. ولی به نظر می‌آید که احتمالش وجود دارد که دولت اسرائیل از عملیات‌های قبلی درس عبرت گرفته و سعی کند این دفعه تلفات کمتر شود.

XS
SM
MD
LG