لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

تکذیب «قهر» روحانی از جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

سایت انتخاب از «نیمه‌کاره ماندن» جلسه اول بهمن ماه شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل «برخورد لفظی» بین یکی از اعضای این شورا و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران خبر داد.

حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری ایران، اما گفت که در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی «بحث تنش‌زایی» مطرح نشده و آقای روحانی نیز تا پایان جلسه این شورا حضور داشته‌است.

وب‌سایت انتخاب، نزدیک به دولت روحانی، روز یک‌شنبه ۵ دی، خبر داد که جلسه اول بهمن ماه شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل «واکنش و اوقات تلخی» رئیس جمهوری با یکی از اعضای این شورا، «نیمه‌کاره» تعطیل شده‌است.

به گزارش این وب‌سایت، در این جلسه، یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از برخی اقدامات وزارت امور خارجه ایران و همچنین پیاده‌روی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، انتقاد کرده‌است.

براساس این گزارش، پس از این سخنان، حسن روحانی «به شدت برافروخته شده» و اظهارات این فرد را «عوامانه» و «از روی کم‌اطلاعی» خوانده‌است.

وب‌سایت انتخاب در ادامه نوشت که سخنان آقای روحانی باعث تشدید این «برخورد لفظی» شده و در نهایت وی جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی را «به حالت قهر» ترک کرده‌است.

چند ساعت پس از انتشار این خبر، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری ایران، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم گفت که در جلسه اخیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، موضوع «حاد و جنجال‌برانگیزی» که موجب تنش میان اعضا شود، مطرح نشده‌است.

وی در عین حال اضافه کرد: «به هرحال در بخش پیش از دستور بیان نظرات را داریم و همیشه هم همین‌گونه بوده‌است، اما اینکه این مباحث موجب جنجال و تنش و یا تبدیل به مسئله حاد شود را نداشتیم.»

آقای آشنا همچنین گفت که حسن روحانی جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی را ترک نکرده و تا انتهای جلسه حضور داشته‌است.

خبرگزاری انتخاب اشاره‌ای به نام فردی که با حسن روحانی «برخورد لفظی» داشته، نکرده‌است اما برخی وب‌سایت‌های خبری و روزنامه‌های ایران از جمله روزنامه قانون با استناد به عکس‌های منتشر شده از این جلسه، از حسن رحیم‌پور ازغدی به عنوان فردی نام برده‌اند که سخنان او باعث «خشم» آقای روحانی شده‌است.

حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، که از جمله سخنرانان نشست‌های نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها است، پیش از این نیز بارها از سیاست‌های دولت حسن روحانی و سخنان وی انتقاد کرده‌است.

وی پس از انتقاد آقای روحانی از تقسیم‌بندی هنرمندان به «هنرمند ارزشی و غیر ارزشی» در دیماه ۹۲، «یکی کردن» به گفته او «هنر ارزشی و غیر ارزشی» را «کاسبی» دانسته بود.

در هفته گذشته نیز تعدادی از اصولگرایان از پیاده‌روی وزیر خارجه ایران و آمریکا انتقاد کرده بودند.

۲۱ نماینده مجلس ایران با طرح سوال از محمدجواد ظریف، از او خواسته‌اند تا درباره پیاده‌روی با همتای آمریکایی‌اش، توضیح دهد.

خطیبان نماز جمعه تهران و مشهد در سخنان روز جمعه سوم بهمن ماه خود، از پیاده‌روی آقای ظریف همراه با جان کری، در ژنو سوئیس، انتقاد کرده بودند.

پیش از آن نیز محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، از محمد جواد ظریف خواسته بود تا «رسماً به خاطر حرکت‌های ناپسند اخیر از ملت ایران عذرخواهی کند.»

وی، اقدام آقای ظریف را «خطای فاحش» و «حرکت کاملا غلط و ناپسند» دانسته و گفته بود: «قدم زدن ظریف با وزیر خارجه آمریکا، زیر پا گذاشتن خون شهدا بود.»

در پاسخ به این انتقادها، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، استفاده از ترکیب واژگان «دیپلماسی ضعیف» برای توصیف دیپلماسی دولت را نام‌گذاری و برداشت «خیلی سخیف» خوانده بود.

روز چهارشنبه، ۲۴ دی، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، سه نشست با جان کری همتای آمریکایی خود در ژنو داشت و وزیران خارجه دو کشور دقایقی در خیابان‌های اطراف محل مذاکرات، در حین پیاده‌روی گفت‌وگو کردند.

آقای ظریف، ۲۹ دی ماه گفته بود که این پیاده‌روی صرفاً به دلیل این بوده که مذاکرات از حالت «نسبتا تنش‌آلود» خارج شود تا بتوان با استفاده از هوای پاک مقداری فضای مذاکرات را تغییر داد.

XS
SM
MD
LG