لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۴

آماده‌باش هند برای تسویه بدهی‌های نفتی ایران


دولت هند از پالایشگاه‌های این کشور خواسته‌است که منابع ارزی یورو و دلار را برای تسویه ۶٫۵ میلیارد دلار بدهی نفتی این کشور به ایران فراهم کنند.

خبرگزاری رویترز سه‌شنبه ۹ تیرماه گزارش داد که دولت هند با توجه به احتمال رسیدن ایران و شش قدرت جهانی به توافق جامع هسته‌ای و درخواست دولت تهران از هند برای تسویه بدهی‌های نفتی خود، به پالایشگاه‌های خود گفته‌است که روپیه‌های خود را برای اجتناب از کمبود نقدینگی ارزی در کشور، به تدریج به دلار و یورو تبدیل کنند تا در صورت درخواست ایران، بتوانند بدهی ۶٫۵ میلیاردی خود را تسویه کنند.

پس از تحریم‌های غرب، ایران و هند توافق کرده بودند که ۵۵ درصد از پول نفت ایران از طریق «هالک بانک» (بانک خلق) ترکیه تسویه شود و مابقی با ارز روپیه به بانک «یو سی او» هند واریز شود تا ایران این مبلغ را برای واردات کالاهای هندی خرج کند.

اما از آوریل ۲۰۱۳ «هالک بانک» ترکیه تحت فشار تحریم‌های جدید آمریکا، از ادامه انتقال پول نفت صادراتی ایران به هند اجتناب کرد، موضوعی که باعث شد بخشی از پول نفت صادراتی ایران به پالایشگاه‌های هندی انباشته شود و سازوکاری برای پرداخت آن پیدا نشود.

از آذرماه ۹۲ که ایران و شش قدرت جهانی به توافق موقت هسته‌ای دست یافتند، هند بر اساس توافق هسته‌ای، ۳ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده نفتی ایران را در چند نوبت آزاد کرد. اما هنوز ۶٫۵ میلیارد دلار از بدهی‌های نفتی ایران در این کشور بلوکه شده‌است.

بر اساس تحریم‌های آمریکا، مشتریان ایران تنها می‌توانند پول نفت این کشور را با ارز محلی و در بانکی در همان کشور واریز کنند و ایران تنها می‌تواند این مبالغ را برای خرید کالاهای مجاز از همان کشور صرف کند.

هم‌اینک با پررنگ‌تر شدن احتمال رسیدن ایران و گروه ۱+۵ به توافق نهایی هسته‌ای، وزارت نفت هند طی نامه‌ای که ۲۰ روز پیش به پالایشگاه‌های این کشور فرستاده، گفته‌است که احتمالاً ایران درخواست تسویه بدهی‌هایش را مطرح کند.

در این نامه که نسخه‌ای از آن به دست خبرگزاری رویترز رسیده‌است، وزارت نفت هند از پالایشگاه‌های مشتری نفت ایران خواسته‌است که از طریق فارکس در بازارهای معاملات نقدی اقدام به تهیه ارز خارجی کنند تا در کشور کمبود دلار و یورو ایجاد نشود.

این نامه به پنج پالایشگاه «اویل ایندین»، «مانگلور»، «اسار»، «هندوستان پترولیوم» و «اچ‌پی‌سی‌ال» ارسال شده‌است.

دولت هند از پالایشگاه‌ها خواسته‌است که توافقات خود را انجام دهند و منتظر اجازه بانک مرکزی برای انجام پرداخت‌های خود به ایران باشند.

رویترز بر پایه نامه وزارت نفت هند می‌نویسد که بسته به توافقات انجام شده میان ایران و پالایشگاه‌های کشور، پرداخت‌ها می‌تواند در یک مرحله یا چند مرحله طی چند هفته انجام شود.

رویترز می‌نویسد که دو پالایشگاه هند برای به بازکردن حساب ارزی به بانک مرکزی این کشور مراجعه کرده‌اند.

واردات نفت هند از ایران طی ماه گذشته نسبت به ماه مه سال ۲۰۱۴ حدود ۶۶ درصد افزایش یافت.

هند روز دوشنبه، ۹ خرداد ماه توافق با دو شرکت بیمه ایرانی را برای نفتکش‌هایی که در بنادر هند لنگر می‌اندازند به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

در غیاب شرکت‌های غربی و به خاطر تحریم‌ها، شرکت‌های ایرانی کیش کلوب و قشم اینترنشنال تراست الاینس محموله‌های نفتی ایران به هند را بیمه می‌کنند.

XS
SM
MD
LG