لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

از کمبود ۳۶۰۰ سینما تا ۷۰۰ هزار نفر بدون بیمارستان


اعداد و ارقام بعضی وقت‌ها، حامل واقعیت‌هایی شگفتی‌آفرین هستند. رادیوفردا نگاهی دارد به آمار و ارقامی که به تازگی در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:

۳۰۰ روستای آذربایجان غربی «با دبه» آبرسانی می‌شود

مهر، ۲۵ مرداد: هادی بهادری، نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: متأسفانه توهم پرآبی در آذربایجان غربی وجود دارد برخی از مسئولان خیال می‌کنند این استان همچنان دومین استان پرآب کشور محسوب می‌شود حال آن که به ۳۰۰ روستای استان با دبه آبرسانی می‌شود.

۱۰ میلیارد متر مکعب از آب گیلان و مازندران هرز می‌رود

ایرنا، ۲۶ مرداد: محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مازندران و گیلان پرباران‌ترین استان‌های کشور با کم آبی رنج می‌برند، گفت: این درحالی است که سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب آب سطحی این دواستان به صورت هرز وارد دریای خزر می‌شود.

۷۸۰ هزار انشعاب غیرمجاز آب و برق در کشور

ایرنا به نقل از اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، ۲۷ مرداد: ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو گفت: وجود ۷۸۰ هزار انشعاب غیرمجاز آب و برق موجب شده ۳٫۵ درصد مصرف غیرمجاز در کشور داشته باشیم.

۳۰ هزار روستایی لرستان از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند می‌شوند

ایرنا، ۲۷ مرداد: علیرضا کاکاوند، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان گفت: همزمان با فرارسیدن هفته دولت طرح آبرسانی به ۳۰ هزار خانوار روستایی استان به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته کاکاوند در حال حاضر از مجموع دو هزار و ۸۵۳ روستا با جمعیت ۶۷۱ هزار و ۸۲۸ نفر یکهزار و ۵۵۴ روستا بالای ۲۰ خانوار است که یکهزار و ۴۳۴ روستا از این تعداد آبرسانی شده است.

۱۰۰۰ زن معتاد در لرستان وجود دارد

ایرنا، ۷ مرداد: غلامرضا آقامیرزایی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان از وجود هزار زن معتاد در این استان خبر داد و گفت که حداکثر ۱۰۰ نفر از آنها متجاحر [آنانی که آشکارا فسق می‌کنند] و خیابانی هستند.

۳۵۰۰ کودک ایرانی در سال، مبتلا به سرطان

ایلنا، ۲۷ مرداد: حسن ابوالقاسمی، رئیس نهمین کنگره بین‌المللی انجمن خون و سرطان کودکان ایران با بیان اینکه سالانه ۳۵۰۰ کودک زیر ۱۵ سال به سرطان مبتلا می‌شوند، گفت: ۸۵ درصد سرطان‌های کودکان درمان قطعی پیدا می‌کنند.

۲۰۰ میلیون ریال رشوه توسط مأمور پلیس رد شد

ایرنا، ۲۶ مرداد نوشت که ستوان سوم امیر احمدی جانشین کلانتری مهاجران از توابع شهرستان بهار که رشوه ۲۰۰ میلیون ریالی سارقان پول عوارضی آزادراه همدان را رد کرده بود مورد تقدیر قرار گرفت.

بنا بر این گزارش، پول عوارضی همدان که مبلغ ۷۶۷ میلیون ریال بود دو روز پیش در حین انتقال به بانک مورد سرقت قرار گرفته بود، که ستوان احمدی به همراه تنها سرباز همراهش با انجام ایست بازرسی موفق به شناسایی خودرو سارقین شد. این مأموران یکی از سارقان را زمین‌گیر و پول‌های به سرقت رفته را کشف کردند.

در حین دستگیری، این سارق برای خلاصی خود از این وضعیت، در اقدامی فوری شروع به دادن چهار بسته ۵۰ میلیون ریالی از پول‌های سرقتی به ستوان سوم امیر احمدی می‌کند اما وی این رشوه را رد می‌کند.

۲۰۹ جلد و هر جلد ۲۰۰ صفحه: پرونده بابک زنجانی و مرتضوی

مهر، ۲۵ مرداد: غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در مورد آخرین وضعیت پرونده‌های بابک زنجانی متهم ارزی و سعید مرتضوی گفت که این پرونده، پرونده سنگینی است و ۲۰۹ جلد و هر جلد ۲۰۰ صفحه که حدود ۴۰ هزار برگ می‌شود و باید وکلا تا روز ۱۱ مهر که جلسه دادگاه برگزار می‌شود، پرونده‌ها را مطالعه کنند.​

۴۰ درصد نیروی کار کشور فاقد بیمه اجتماعی هستند

ایلنا، ۲۶ مرداد: احمدی میدری، معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد که در حال حاضر ۴۰ درصد نیروی کار ما فاقد بیمه اجتماعی هستند.

۳۶۷۸ سالن سینما کم داریم

خبرگزاری مهر، ۲۷ مرداد: حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی بیان کرد سینمای ایران در حال حاضر نیازمند ۴ هزار سالن سینمایی است گفت که این «در شرایطی است که ما ۳۲۲ سالن فعال داریم.»

۷۰۰ هزار نفر در یک شهر، بدون بیمارستان

ایرنا، ۲۷ مرداد: مهدی مهرور، فرماندار فردیس در استان تهران، تسریع در آغاز احداث بیمارستان برای این شهرستان با جمعیت نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر را ضروری عنوان کرد و گفت: شهرستان فردیس با جمعیت بالا فاقد بیمارستان است.

۲ دستگاه آمبولانس و یک بیمارستان به منظور ارائه خدمات درمانی در عراق

مهر، ۱۵ مرداد: علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با بیان اینکه مراکز درمانی هلال احمر در نجف، کربلا و کاظمین دایر است، گفت: مجروحان و زائران عراقی برای ادامه روند درمان به ایران اعزام می‌شوند.

مرعشی با اشاره به اینکه ساخت درمانگاه در کربلا در دستور کار قرار دارد، گفت: علاوه بر انجام اقدامات لازم برای اخذ مجوز ساخت درمانگاه هلال احمر در کربلای معلی، ۲ دستگاه آمبولانس نیز از سوی جمعیت هلال احمر ایران خریداری و در عراق به کار گرفته شد.

وی در خصوص راه‌اندازی بیمارستان هلال احمر در نجف نیز اضافه کرد: ساختمانی را برای راه‌اندازی بیمارستان هلال احمر درنظر گرفته‌ایم که در صورت صدور مجوز از سوی دولت عراق، تجهیز بیمارستان آغاز خواهد شد.

۴۰۰ هزار مراسم برای «دهه کرامت»

مهر، ۲۵ مرداد: آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۴۰۰ هزار مراسم در دهه کرامت برگزار شود.

وی افزود که امسال جشن‌های «زیر سایه خورشید» در ۲۰۰ شهر داخل کشور و ۴۵ شهر خارج کشور به منظور ترویج فرهنگ رضوی برگزار می‌شود.

وی توضیح بیشتری در مورد «دهه کرامت» و جشن‌های «زیر سایه خورشید» نداد. در دیگر خبرها آمده است که در ایران، از زادروز فاطمه معصومه تا زادروز رضا، امام هشتم شیعیان، دهه کرامت نامگذاری شده است.

۳ بازیکنان ملی‌پوش فوتبال در پارتی شبانه

مهر روز ۲۷ مرداد نوشت: یکی از بازیکنان ملی‌پوش فوتبال که در پارتی شبانه شرکت کرده بود درحالتی نامتعادل دستگیر شده و همچنان در بازداشت به سر می‌برد. دو هم تیمی او که از صحنه گریختند تحت پیگرد پلیس هستند.

این خبرگزاری ادامه داد: تلاش‌ها برای آزادی این بازیکن از سوی خانواده وی و مسئولان باشگاه تا این لحظه بدون نتیجه مانده و او همچنان در بازداشت به سر می‌برد. پلیس اعلام کرده است که دو بازیکن دیگر که فرار کرده بودند باید خود را هر چه سریع‌تر معرفی کنند در غیر اینصورت آنها را در منزل یا بر سر تمرین دستگیر خواهد کرد.

۵۰ فدراسیون و حمایت از ۵۰ گونه جانوری در حال انقراض

ایسنا، ۲۷ مرداد: رضا شجیع، دبیر شورای راهبردی و سرپرست دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان گفت: سه ماه از تشکیل دفتر محیط زیست در وزارت ورزش می‌گذرد که در این سه ماه گذشته یک خیزش محیط زیستی در وزارت ورزش آغاز شده است.

دبیر شورای راهبردی و سرپرست دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان افزود: وزارت ورزش ایران به عنوان اولین و تنها سازمان ورزشی جهان است که ۵۰ فدراسیون آن از ۵۰ گونه جانوری و ۳۰ اداره کل ورزش از ۳۰ گونه جانوری در حال انقراض حمایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG