لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

نرخ تورم مردادماه در ایران «کاهش» نشان می‌دهد


مرکز آمار ایران روز یک‌شنبه ۱ شهریور، خبر داد که متوسط نرخ تورم در ۱۲ ماهه منتهی به مرداد برای خانوارهای شهری به ۱۳ و هشت دهم درصد رسیده که نسبت به شاخص مشابه در تیر ماه سه دهم درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش وب‌سایت مرکز آمار ایران، همچنین تورم نقطه به نقطه که مقایسه نرخ تورم مرداد امسال با مرداد سال ۹۳ است، به ۱۱ و نیم درصد رسیده که این رقم نیز بیانگر یک و سه دهم درصد کاهش نسبت به این شاخص در تیرماه است.

مرکز آمار ایران نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه را ۱۴ و یک دهم درصد و تورم نقطه به نقطه در این ماه را ۱۲ و هشت دهم درصد اعلام کرده بود.

نرخ تورم نقطه به نقطه در تیر ماه نیز یک و چهار دهم درصد کاهش یافته بود، در حالی که این نرخ در خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه، نیم درصد افزایش را نشان می‌داد.

بر پایه گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماهانه در مرداد ماه به نیم درصد رسیده که به نسبت تیر ماه هفت دهم درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این کاهش به این معنا است که نرخ تورم از تیر تا مرداد امسال نه تنها افزایش نیافته، بلکه روند معکوس در پیش گرفته‌است.

در گزارش پیشین مرکز آمار این شاخص در تیرماه نسبت به خرداد ماه تغییر نکرده و یک و دو دهم درصد باقی‌مانده بود، در حالیکه که در گزارش بانک مرکزی چهار دهم درصد کاهش نشان می‌داد.

منفی شدن کاهش نرخ تورم ماهانه در تیر ماه براساس گزارش بانک مرکزی، پس از ۷۷ ماه، بیش از شش سال، تکرار شده‌است.

آخرین بار در بهمن ماه سال ۸۷ نرخ تورم ماهانه منفی بوده و سطح عمومی قیمت‌ها از یک ماه تا ماه بعد کاهش یافته بود.

ایران طی دو سال آخر ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با تورمی شدید و رشد منفی اقتصادی روبه‌رو شد.

آمارهای بانک جهانی نیز حاکی است که نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۳ بعد از ونزوئلا بالاترین رقم در جهان بوده‌است.

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی اما نرخ تورم به مرور از حدود ۳۵ درصد کاهش یافته‌است.

کاهش نرخ تورم به معنای کم شدن سرعت بالا رفتن قیمت‌ها است و با وجود کاسته شدن اخیر این روند در ایران، این کشور همچنان یکی از بالاترین نرخ تورم‌ها در دنیا را دارد.

فریدون خاوند، اقتصاددان در پاریس، در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید که «این دستاورد طعم تلخی هم دارد، چون با تداوم رکود همراه است.»

به گفته این کارشناس: «این درست است که اقتصاد کشور نرخ رشد منفی را پشت سر گذاشته، ولی نرخ رشدهایی که اعلام شده، در حد دو تا سه درصد، برای یک اقتصاد در حال توسعه در سطح بسیار پایینی است.»

XS
SM
MD
LG