لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۵

طرح محدود کردن استخدام افراد مجرد در دستور کار مجلس


کمیسیون فرهنگی مجلس ایران طرحی را تصویب کرده که در صورت تصویب نهایی، استخدام افراد مجرد به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه‌ها و معلمان مدارس را از پنج سال دیگر ممنوع می‌کند.

به گزارش وب سایت مجلس ایران، «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» یکی از دستورکارهای جلسات علنی مجلس از یکشنبه ۶ مهر تا چهارشنبه ۹ مهر ماه اعلام شده‌است.

براساس این طرح که ۳۱ فروردین به تصویب کمیسیون فرهنگی مجلس رسیده، پنج سال پس از تاریخ لازم اجرا شدن این قانون، جذب افراد مجرد به عضویت هیات علمی در تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیر دولتی و معلمان مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی ممنوع است.

دراین طرح تصریح شده که تنها درصورت نبودن متقاضی متاهل واجد شرایط، با تائید بالاترین مقام دستگاه، استخدام افراد مجرد بلامانع است.

همچنین درصورت تصویب نهایی این طرح، اولویت استخدام در شرایط مساوی در تمامی بخش‌های دولتی و غیر دولتی به ترتیب با مردان متاهل دارای فرزند و سپس مردان متاهل فاقد فرزند است.

براساس این طرح درمورد زنان نیز اولویت استخدام با زنان دارای فرزند و سپس زنان متاهل فاقد فرزند است.

«طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» که ۶ خرداد ۱۳۹۲ با امضای پیش از ۵۰ نماینده برای تصویب در مجلس ارائه شده، بر کاهش سن ازدواج و افزایش جمعیت تاکید کرده‌است.

نمایندگان مجلس در جلسه روز یک‌شنبه، ۱۹ مرداد نیز ضمن بررسی دوباره طرح «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» تمامی عمل‌ها برای پیشگیری دائمی از بارداری به استثنای موارد مرتبط با تهدید سلامت با اعلام وزارت بهداشت، را ممنوع اعلام کرده بودند.

این طرح به دنبال سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و تاکیدات او بر افزایش دو برابری جمعیت ایران تا ۱۵۰ میلیون نفر شکل گرفته بود.

«طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» همچنین تکالیفی را برای دولت تعیین کرده که ساخت خوابگاه‌های دانشجویی متاهلی برای همه دانشگاه‌ها از جمله آنها است.

در صورت تصویب نهایی این طرح همچنین دولت موظف است که طی پنج سال در تمامی شهرهایی که دارای حوزه علمیه هستند، مسکن‌های مناسب را برای طلاب متاهل دارای فرزند در زمان تحصیل تامین کند.

روزنامه فرهیختگان در شماره روز یک‌شنبه ۶ مهر ماه خود در گزارشی واکنش‌ها به «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» را منتشر کرده‌است.

رضوان ایزدی، کارشناس اشتغال و کارآفرینی، به روزنامه فرهیختگان گفته‌است: «حدود ۶۰ درصد از کارآفرینان برتر کشورمان را زنان تشکیل می‌دهند که تعداد زیادی از آنها به دلیل فوت همسر یا تجرد در گروه مجردها قرار دارند.»

اللهیار ملکشاهی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، نیز در واکنش به این طرح گفته‌است که با ایجاد محدودیت در کار نمی‌توان انگیزه ازدواج را بالا برد.

XS
SM
MD
LG