لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

تشکیل روزانه ۱۶۰۰ پرونده نزاع در ایران


خبرگزاری مهر روز یکشنبه ۲۴ خرداد، در گزارشی خبر داد که ۵۹۰ هزار نفر در ایران، در سال ۹۳، به دلیل «ضرب و جرح در نزاع» به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند.

این خبرگزاری همچنین اعلام کرد که بطور میانگین روزانه ۱۶۰۰ پرونده «نزاع منجر به جرح» در مراکز پزشکی قانونی ایران تشکیل می‌شود.

براساس این گزارش در سال گذشته ۱۰۷ هزار و ۱۷۷ پرونده «نزاع منجر به جرح» در پزشکی قانونی استان تهران تشکیل شده‌است.

سازمان پزشکی قانونی پیش از این تعداد مراجعه‌کنندگان به این سازمان بر اثر نزاع در سال ۹۲ را ۶۰۷ هزار و ۳۴۹ نفر اعلام کرده بود.

این سازمان همچنین از تشکیل ۱۰۶ هزار و ۹۵۰ پرونده نزاع در پزشکی قانونی استان تهران در سال ۹۲ خبر داده بود.

کارشناسان مشکلات اقتصادی، فقر، بیکاری، مصرف مواد مخدر، جروبحث بر سر مالکیت، گران‌فروشی، سرخوردگی و فشار اجتماعی، نارضایتی جنسی و نداشتن تربیت و آموزش کنترل خشم را از مهم‌ترین عوامل بروز درگیری و نزاع در ایران می‌دانند.

در همین حال مهدی صابری، رئیس بخش معاینات روانپزشکی پزشکی قانونی تهران، مشکلات اقتصادی، مهاجرت و ناتوانی در سازگاری با محیط جدید و تداخل فرهنگ‌ها را از عوامل مهم و مؤثر در افزایش نزاع دانست.

وی اضافه کرد: «از سوی دیگر در شهرهای بزرگ... بعد از یک روز پرتنش و خسته‌کننده، فرد مستعد درگیری است و با کوچک‌ترین برخوردی از خود واکنش نشان می‌دهد.»

رئیس شعبه ۷۱ دادسرای کیفری استان تهران (ویژه قتل) نیز مسائل ناموسی، اخلاقی، قومیتی و مالی را از جمله دلایل نزاع خیابانی ذکر کرد.

عزیزمحمدی گفت: «وقتی به پرونده قتل‌ها رجوع می‌کنید می‌بینید که فرد قاتل خودش از اقدامی که انجام داده متحیر است و به نوعی ... ۷۰ درصد این پرونده‌ها را همین جنون آنی تشکیل می‌دهند.»

پیش از این نیز هادی مصطفایی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی، با اشاره به کشته شدن ۷۹۹ نفر با سلاح سرد در سال ۹۱ گفته بود که ۷۵ درصد از این قتل‌ها «بدون برنامه‌ریزی و قصد قبلی» انجام شده‌است.

وی علت بسیاری از قتل‌ها در درگیری‌های خیابانی را اختلافات جزئی و مواردی چون اختلاف بر سر جای پارک خودرو، تصادف خودرو، اعتراض به دلیل صدای بلند موتورسیکلت و یا گوشی تلفن همراه و تنه خوردن هنگام حرکت در پیاده‌رو ذکر کرده بود.

XS
SM
MD
LG