لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

گروگان‌گیر سیدنی استرالیا یک «روحانی خودخوانده ایرانی» است


محمد حسن منطقی که معروف به «هارون مونس» بودعامل گروگانگیری کافه‌ای در سیدنی معرفی شد.
محمد حسن منطقی که معروف به «هارون مونس» بودعامل گروگانگیری کافه‌ای در سیدنی معرفی شد.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۲۴ آذر نوشت که فردی که در این روز در شهر سیدنی استرالیا چندین نفر را در یک کافه گروگان گرفت یک «روحانی خودخوانده ایرانی» است.

یکی از منابع پلیس استرالیا به رویترز گفت که این فرد که «هارون مونس» نام دارد لباس روحانیون ایرانی را به تن دارد و خود را «شیخ» می‌نامد.

وی اقدام به گروگان‌گیری شماری از شهروندان در کافه‌ای در مرکز شهر سیدنی کرده‌است.

تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی است که پنج نفر از گروگان‌ها موفق شده‌اند از این کافه فرار کنند.

در همین حال گزارش می‌رسد که با دخالت پلیس برای آزادی گروگان‌ها دست‌کم دو تن زخمی شده‌اند.

وب‌سایت خبری «نیوز» استرالیا از قول مدیر اجرایی شرکت شکلات‌فروشی «لیند» که گروگان‌گیری در کافه‌ای از آن انجام شده، این احتمال را مطرح کرده که بین ۴۰ تا ۵۰ نفر در آن باشند.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که پس از شنیده شدن صدایی بلند و «انفجارگونه» چند تن دیگر نیز از این کافه گریخته‌اند.

خبرگزاری فرانسه از قول «کانال ۱۰» استرالیا می‌گوید که این فرد گروگان‌گیر خواسته است تا پرچم «حکومت اسلامی» (داعش سابق) در اختیارش گذاشته شود و می‌گوید چهار بمب در نقاط مختلف شهر کار گذاشته شده است.

به نوشته رویترز فرد گروگان‌گیر «مأن هارون مونس» نام دارد و از پناهندگان ایرانی در استرالیا است. او متهم به تعرض جنسی است و به عنوان فردی شناخته می‌شود که برای خانواده سربازان استرالیایی که در خارج از کشور کشته شده‌اند نامه‌های تنفرآمیز می‌فرستد.

فیلم ویدئویی از سال ۲۰۰۹ که در آن این «روحانی خودخوانده ایرانی» از نامه های تهدیدآمیزی که به خانواده های سربازان استرالیایی نوشته دفاع می کند.


بنا بر گزارش‌ها، نام اصلی این فرد «محمدحسن منطقی» و متولد ایران است و کتاب‌های شعری از او در ایران به چاپ رسیده است.

او متهم به ۴۰ فقره جرم و تعرض جنسی است و هم‌چنین متهم است که در قتل همسر سابق خود دست داشته‌است.

وکیل سابق او به شبکه‌های خبری گفته‌است که «محمدحسن منطقی» فردی منزوی است و تنها عمل می‌کند.

او افزود که «ایدئولوژی او این‌قدر قوی است که عقل سلیم او را مخدوش کرده است.»

به نوشته روزنامه «دی آوسترالین» این فرد ۴۹ ساله در سال ۱۹۹۶ به استرالیا پناهنده شده است. او هم‌اینک به خاطر اتهام‌های مختلف به قرار وثیقه آزاد است.

«محمدحسن منطقی» در وب‌سایتش خود را با جولین آسانژ، مؤسس ویکی‌لیکس، مشابه دانسته و گفته است که اتهامات اخیری که به او زده شده «انگیزه سیاسی» دارد.

در وب‌سایت او آمده‌است که «پیش از این رافضی بودم، اما دیگر نیستم. الان یک مسلمان هستم، الحمدالله.»

بنا بر گزارش‌ها، اقدام گروگان‌گیری توسط این فرد پس از آن صورت می‌گیرد که وی روز جمعه در آخرین تلاشی که روز جمعه در دادگاه عالی برای تبرئه خود انجام داده ناموفق بوده‌است.

XS
SM
MD
LG