لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

نماینده مجلس: رحیمی برای جلوگیری از استیضاح کردان پول می‌داد


سمت چپ: محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور سابق ایران
سمت چپ: محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور سابق ایران

عوض حیدرپور، نماینده مجلس ایران، می‌گوید که پول‌هایی که محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور سابق، به برخی نماینده‌های مجلس داده به خاطر «جلوگیری از استیضاح علی کردان»، وزیر کشور وقت، بوده‌است نه برای تأثیرگذاری بر انتخابات مجلس.

آقای حیدرپور که روز یک‌شنبه، ۱۲ آبان، در مصاحبه‌ای با وب‌سایت «انتخاب» سخن می‌گفت هم‌چنین خواستار تشکیل دادگاهی جدید برای محمدرضا رحیمی، به دلیل ادعای او درباره کمک مالی به ۱۷۰ نماینده و کاندیدای اصول‌گرای مجلس هشتم شد.

آقای حیدرپور، این ادعای محمدرضا رحیمی را «زیر سؤال بردن انتخابات» و «اهانت آشکار به نظام» جمهوری اسلامی دانست.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: «این آقا، با سخنان خود انتخابات را زیر سؤال برده‌است، بنابراین پروندهٔ دیگری باید علیه او تشکیل شود و مدعی‌العموم نیز باید در این ماجرا ورود پیدا کند که دیگر کسی از این غلط‌ها نکند.»

نماینده شهرضا در مجلس تاکید کرد: «ادعاهای رحیمی اهانت اشکار به نظام است، او می‌گوید انتخابات با پول دزدی ایشان بالا پایین می‌شده.»

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری پیشین ایران، روز پنجم آبان، در نامه‌ای خطاب به محمود احمدی‌نژاد نوشته بود که جابر ابدالی، از متهمان اختلاس از بیمه ایران، مجموعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان «به قریب ۱۷۰ نفر از کاندیداهای مجلس هشتم «پرداخت کرده‌است» که اسناد و کپی چک‌های صادره «در پرونده ثبت و ضبط است.»

جابر ابدالی، خردادماه سال ۱۳۹۱ در دادگاه اختلاس از بیمه ایران گفته بود که «دسته‌چک امضاشده‌اش» را در آستانه انتخابات مجلس هشتم به آقای رحیمی «داده‌است.»

عوض حیدرپور روز یک‌شنبه در ادامه سخنان خود گفت: «در سال ۸۷، نمایندگان مجلس به دنبال استیضاح مرحوم کردان بودند. رحیمی که به دنبال پست بالاتر بود و قصد جلوگیری از استیضاح کردان را داشت، ۵ میلیون تومان به برخی نمایندگان مجلس پول داد.»

وی اضافه کرد: «بخشی از نمایندگان آن پول را دریافت کردند اما تاکید می‌کنم که آن وجه برای انتخابات نبود.»

در آبان سال ۸۷ تعدادی از نمایندگان مجلس، عباسی، مدیر کل دفتر دولت محمود احمدی‌نژاد در پارلمان، را متهم کردند که با پرداخت چک‌های پنج میلیون تومانی در قالب کمک به مساجد، اقدام به دریافت امضا از نمایندگان برای پس گرفتن استیضاح علی کردان، وزیر کشور کرده‌است.

علی‌اصغر زارعی، نماینده تهران در مجلس، نیز گفت که به دلیل این کار آقای عباسی به او سیلی زده‌است. علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز اعلام کرد که آقای عباسی از مجلس اخراج شده‌است.

در ادامه واکنش‌ها به نامه آقای رحیمی، ابراهیم نکو، نماینده رباط کریم در مجلس، نیز روز دوشنبه، ۱۳ بهمن، گفت که احتمال دارد، نمایندگانی که از محمدرضا رحیمی پول دریافت کرده‌اند، از مجلس اخراج شوند.

به گزارش وب‌سایت انتخاب، وی اضافه کرد: «اگر رحیمی پولی پرداخت کرده، به حامیان دولت دهم بوده نه مخالفان آن. در حقیقت، کسی که با دولت از لحاظ سیاسی و مدیریتی اختلاف ندارد، مورد حمایت آن واقع نمی‌شود.»

نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان روز یکشنبه ۱۲ بهمن ماه گفته‌است که اگر ادعای آقای رحیمی «در مراجع ذی‌صلاح اثبات شود حتماً در موعد انتخابات عکس‌العمل شایسته نشان خواهیم داد.»

در همان روز احمد توکلی، نماینده تهران ادعای آقای رحیمی درباره «تعداد» نمایندگی که از او پول گرفته‌اند را «بی اعتبار» خواند.

وی درعین حال گفت که نمایندگانی را می‌شناسد که از آقای رحیمی پول دریافت کرده‌اند.

گروهی از نمایندگان مجلس ایران، روز یک‌شنبه، ۱۲ بهمن، در دو نامه جداگانه به رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه خواستار معرفی ۱۷۰ «نماینده و کاندیدای انتخابات مجلس هشتم» شده‌اند که به گفته محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور سابق، از وی «پول» گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG