لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۰

آغاز «فروش مستقل» نفت کردستان عراق به اسرائیل


یک پالایشگاه نفت در نزدیکی زاخو، کردستان عراق
یک پالایشگاه نفت در نزدیکی زاخو، کردستان عراق
بنا بر گزارش‌ها، هم‌اینک نخستین محموله صادراتی نفت از کردستان عراق به اسرائیل رسیده و این اقدام با همکاری ترکیه انجام شده‌است.

خبرگزاری رویترز، جمعه سی‌ام خرداد، خبر داد که شرکت‌هایی از اسرائیل در ماه‌های اخیر در تماس با مقامات ارشد اقلیم خودگردان عراق برای خرید نفت از این منطقه بوده‌اند.

رویترز گزارش داد که نخستین نفتکش حامل نفت استخراج شده زیر نظارت کردستان عراق روز جمعه سی‌ام خرداد، در بندر اسرائیلی اشکلون در آب‌های دریای مدیترانه در حالی که لنگر انداخته بود مشاهد شده و در نوبت تخلیه بود.

براساس شواهد بعدی، تخلیه محموله نفتکش از روز جمعه، از طریق خط لوله بندر اشکلون آغاز شد.

به گزارش رویترز، ترکیه در اجرای این طرح با اسرائیل مشارکت دارد زیرا نفت فروخته شده از سوی اقلیم کرد از خط لوله میان عراق به ترکیه انتقال می‌یابد و از آنجا با نفتکتش برای خریداران فرستاده می‌شود.

اقلیم خودگردان کرد عراق به تازگی اولین فروش نفتی خود را به طور مستقل انجام داد، اما مسئولان این دولت نگفته بودند نفت را به شرکت‌های کدام کشور فروخته‌است.

نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کرد، در اوایل خرداد، گفته بود که این دولت محلی قرارداد پنجاه ساله‌ای با ترکیه برای فروش نفت از راه بنادر این کشور امضاء کرده‌است.

محموله نفتی نخست به میزان یک میلیون بشکه اعلام شده بود که با انتقال به بندر «جیهان» ترکیه با نفتکش به سوی مقصد روان شد.

براساس گزارش رویترز، نفت صادراتی از اقلیم کرد عراق ابتدا با کشتی از بندر «جیهان» ترکیه به قبرس رسید و در آنجا با نفتکش دیگری مسیر کوتاهی را تا رسیدن به بندر اسرائیلی اشکلون طی کرد.

تصمیم اقلیم خودگردان به فروش مستقل نفت در زمینه اختلافات شدید دولت محلی کرد با دولت مرکزی بغداد گرفته شد.

اقلیم خودگردان کرد تاکید کرده بود که دولت بغداد بودجه دولت محلی کرد را قطع کرده و حقوق کارمندان مناطق کردنشین را نمی‌پردازد و کردها حق دارند به طور مستقل نفت بفروشند.

اما دولت بغداد از فروش مستقل نفت عراق از سوی دولت محلی کرد ابراز خشم کرده و گفته بود، اختلافات بر سر بودجه نباید موجب «زیان رساندن» به منافع دولت مرکزی شود.

وزارت نفت عراق افزوده بود که اقدام اقلیم خودگردان در فروش مستقل نفت به خارج، می‌تواند در سال جاری میلادی، هشت میلیارد و چهارصد میلیون دلار به عراق «زیان» برساند.

وزارت نفت عراق تاکید کرده بود از ترکیه و شرکت «بوتاش» این کشور بخاطر «مشارکت در این کار غیرقانونی» شکایت خواهد کرد.

وزارت نفت عراق همان دو هفته پیش گفته بود که اقلیم خودگردان به اسرائیل نفت فروخته‌است اما مسئولان اقلیم کرد به آن واکنش نشان نداده بودند.

مسئولان دولت محلی کرد عراق نگفته‌اند شرکت‌های چه کشورهای دیگر مایل به خرید نفت از اقلیم کردستان عراق هستند. اما تانر ییلدز، وزیر انرژی ترکیه، اوایل خرداد گفته بود، آلمان یا ایتالیا هم در صف خریداران این نفت هستند.

فلاح مصطفی، مسئول دفتر مناسبات خارجی اقلیم کرد، چهارهفته پیش تاکید کرده بود که اروپا از گسترش دادوستدهای نفتی با کردهای عراق حمایت می‌کند، و از آمریکا نیز خواسته بود، از دخالت در این مسئله خودداری کند.

سخنان آقای مصطفی واکنشی به اظهارات جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بود که سوم خرداد گفته بود، آمریکا نگران پیامدهای فروش مستقل نفت از سوی دولت محلی کرد به خارج است.

در همین حال، آمریکا پس از این ابراز «نگرانی»، برت مک گورک، یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه خود را در روزهای گذشته به اربیل، مرکز کردستان عراق فرستاد.

به گزارش رویترز، پس از این دیدارها، اقلیم کرد قراردادهایی نیز برای فروش محموله نفتی به شرکت‌های آمریکایی امضاء کرده‌است.

رویترز می‌گوید، پالایشگاهی در آلمان نیز به تازگی از طریق شرکت روسی «روزنفت» و شرکت «بریتیش پترولیوم» از اقلیم کرد عراق، نفت خریداری کرد.

براساس گزارش رویترز، سومین و چهارمین محموله نفتی از این دست نیز در همین روزها از بندر «جیهان» ترکیه بارگیری می‌شود.

تصمیم اقلیم خودگردان به فروش مستقل نفت از زمانی به اجرا در آمد که هنوز رخدادهای مرتبط با پیشرفت نیروهای «داعش» («دولت اسلامی عراق و شام») به وقوع نپیوسته بود.

در دو روز نخست پس از سقوط موصل، مرکز استان نینوا و بخش‌هایی از استان صلاح‌الدین، در حالی که خطر تسلط نیروهای «داعش» بر خطوط لوله نفتی کرکوک هم مطرح بود، گروه پیشمرگ‌های اقلیم خودگردان کرد عراق با خروج از مناطق این اقلیم، بر این خطوط لوله هم مسلط شدند تا مانع از یک پیروزی بزرگ دیگر «داعش» شوند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که رخدادهای دوهفته اخیر در عراق در پی پیشروی‌های «داعش»، موجب تقویت چشم‌گیر مناطق تحت اختیار دولت اقلیم کرد عراق شده‌است.
XS
SM
MD
LG