لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

اسرائیل جاسوسی از جلسات مذاکره با ایران را تکذیب کرد


آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل
آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل

کمی پس از آن‌ که روزنامه آمریکایی وال‌ استریت جورنال گزارشی با مضمون «جاسوسی اسرائیل» از جلسات مذاکره هسته‌ای با ایران منتشر کرد، وزیر خارجه اسرائیل این خبر را تکذیب کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه، ۴ فروردین، خبرگزاری فرانسه، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، گفته‌ است که «این گزارش صحت ندارد، همان‌ طور که معلوم است اسرائیل منافع امنیتی دارد که باید از آنها حفاظت کند و ما هم فعالیت‌های اطلاعاتی خود را داریم، اما از ایالات متحده جاسوسی نمی‌کنیم.»

وی افزود: «ما اطلاعات‌مان را از دیگر منابع گرفته‌ایم، نه از ایالات متحده. دهه‌ها است که در این مورد دستورالعمل واضحی صادر شده: از ایالات متحده جاسوسی نکنید، چه مستقیم، چه غیرمستقیم.»

روزنامه وال‌ استریت جورنال روز دوشنبه، سوم فروردین، روی وب‌سایت خود از قول «مقام‌های ارشد کاخ سفید» گزارش داده بود که اسرائیل از سال گذشته «به منظور تلاش برای جلوگیری از توافق احتمالی هسته‌ای قدرت‌ها با ایران» اقدام به جاسوسی از مذاکرات اتمی کرده‌ است.

این روزنامه نوشته‌ بود که «جاسوسی» اسرائیل از مذاکرات با ایران شامل شنود و کسب اطلاعات از جلسات محرمانه مقامات آمریکایی، و تماس اسرائیلی‌ها با خبرچین‌ها و دیپلمات‌ها می‌شود.

در این رابطه اما، روز سه‌شنبه یک مقام ارشد در دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نیز که نام او فاش نشده به شبکه خبری سی‌ان‌ان با تأکید بر این‌ که اسرائیل اقدام به جاسوسی از آمریکا و دیگر هم‌پیمانان اسرائیل نکرده گفت که «این اتهامات بالکل نادرست است».

در همین روز شبکه جهانی بی‌بی‌سی نیز خبر داد که یک مقام رسمی در دفتر نخست‌وزیری اسرائیل که نام او نیز فاش نشده به این شبکه گفته‌ است: «کشور اسرائیل از ایالات متحده و دیگر متحدان اسرائیل جاسوسی نمی‌کند. آشکار است که هدف از انتشار این اتهامات ضربه زدن به روابط مستحکم بین ایالات متحده اسرائیل و ضربه زدن به امنیت و همکاری‌های اطلاعاتی ماست.»

وال‌ استریت جورنال از قول «یک مقام ارشد آمریکایی» نوشته‌ بود اطلاعاتی که اسرائیل از این «جاسوسی‌ها» به‌ دست آورده در اختیار قانون‌گذاران آمریکایی و دیگران گذاشته شده تا با استفاده از آن بتوانند در جریان دست‌یابی به توافق نهایی اتمی با ایران کارشکنی کنند.

به نوشته این روزنامه، این جاسوسی زمانی برملا شد که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا پیام‌هایی را ردگیری کردند که بین مقام‌های اسرائیلی رد و بدل می‌شد و محتوای این پیام‌ها تنها می‌توانست از گفت‌وگوهای هسته‌ای که پشت درهای بسته برگزار می‌شود درز کرده باشد.

به گزارش وال‌ استریت جورنال، مقام‌های کاخ سفید به‌ویژه از این موضوع ناراحت شده‌اند که اسرائیل این اطلاعات را در اختیار برخی اعضای کنگره گذاشته تا بتوانند پرونده‌ای علیه روند مذاکرات هسته‌ای تشکیل دهند.

گروهی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه آمریکایی همواره همصدا با اسرائیل نسبت به آن چه «توافق بد» با ایران می‌دانند هشدار می‌دهند.

به گفته این گروه، اگر توافق نهایی با ایران به این معنی باشد که قابلیت‌های ساخت بمب اتم در ایران هم‌چنان به‌ جای خود باقی بماند توافقی بد با جمهوری اسلامی امضا شده‌ است.

دولت باراک اوباما اما همواره به اسرائیل و نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره اطمینان می‌دهد که توافق احتمالی با ایران از خطر ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای در ایران جلوگیری خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG