لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۶

فرمانده کل سپاه: شاید ناشی‌گری مذاکره‌کنندگان به عزت ما لطمه بزند


محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، روز سه‌شنبه، ۲۷ آبان، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای که میان ایران و قدرت‌های جهانی جریان دارد گفت که «شاید با ناشی‌گری مذاکره‌کنندگان در برخی مواقع، لطمه‌ای به عزت ما وارد شود».

این سخنان وی در حالی بیان می‌شود که روز چهارشنبه روز دوم از دور آخر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در وین اتریش آغاز شد و طرفین تنها ۶ روز دیگر تا مهلت مقرر برای دست‌یابی به توافق نهایی هسته‌ای فاصله دارند.

به گزارش شبکه خبر رادیو و تلویزیون دولتی ایران، محمدعلی جعفری که روز سه‌شنبه در قم سخن می‌گفت در ارتباط با این مذاکرات این‌ گونه اظهارنظر کرد که «امروز به ظاهر و شاید با ناشی‌گری مذاکره‌کنندگان در برخی مواقع، ممکن است لطمه‌ای به عزت ما وارد شود، ولی بدانیم که در واقع، این دشمن ما یعنی آمریکاست که با ذلت به دنبال توافق هسته‌ای است.»

فرمانده سپاه پاسداران در ادامه گفت که «رهبری انقلاب اسلامی نخواهد گذاشت آمریکا به اهدافش برسد» و افزود که «ما تا زمانی که منافع‌مان ایجاب کند یعنی برداشتن تحریم‌های اقتصادی تلاش می‌کنیم و اگر این موضوع به نتیجه برسد همگان درمی‌یابند که موضوع فقط مسائل هسته‌ای است، نه آرمان‌ها و ارزش‌ها.»

سخنان فرمانده سپاه در مورد احتمال «ناشی‌گری» تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایرانی در حالی بیان می‌شود که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این تاکید کرده‌ است که از دولت حسن روحانی و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران حمایت می‌کند و به آنها اعتماد دارد.

آقای خامنه‌ای ۱۶ تیرماه در جمع گروهی از مسئولان حکومت ایران اظهار داشت: «ما به تیم مذاکره‌کننده [هسته‌ای] اعتماد داریم و مطمئنیم آنها اجازه دست‌اندازی به حقوق ملت را نخواهند داد... در مسئله هسته‌ای طرف مقابل به مرگ گرفته که به تب راضی باشد... در مذاکره باید به نیاز آینده کشور توجه شود.»

مناقشه هسته‌ای ایران پس از ۱۲ سال به مهلت مقرر برای رسیدن به توافق نهایی یعنی مهلت سوم آذر نزدیک شده‌ است و به این منظور انتظار می‌رود که وزیران خارجه کشورهای ۱+۵ اواخر هفته جاری به وین بروند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اما وزارت خارجه آمریکا علام کرده‌ است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا که در لندن به‌سر می‌برد زودتر از بعدازظهر پنج‌شنبه به وین نخواهد رسید.

آقای کری که در لندن با تیم مذاکره‌کننده آمریکا و برخی مقامات آمریکایی در حال رایزنی است قرار است روز پنج‌شنبه به پاریس رفته و جلسات جداگانه‌ای با وزیر خارجه فرانسه و وزیر خارجه عربستان سعودی برگزار کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز گفته‌ است که تنها زمانی به وین خواهد آمد که «پیشرفت کافی» در مذاکرات مشاهده شود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه در وین درباره ادامه مذاکرات به خبرنگاران گفت: «اگر بر اثر زیاده‌خواهی طرف مقابل راه حل به دست نیاید، دنیا متوجه خواهد شد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال راه حل، تفاهم و تعامل سازنده است، اما از حقوق، عزت و سربلندی‌اش دست برنمی‌دارد.»

با وجود این اظهارات آقای ظریف، روز چهارشنبه خبر رسید که در مجلس شورای اسلامی طرحی در حال شکل‌گیری است تا از محمدجواد ظریف در رابطه با آن چه «زیاده‌خواهی آمریکاییان و عملکرد تیم مذاکره کننده» نامیده شده سؤال شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس، روز چهارشنبه گفت: «برای این طرح سؤال تاکنون بالای ۱۰۰ امضا جمع شده‌ است که با تایید هیئت رئیسه در یک سوال تجمیع شده‌ است که در آن زیاده‌خواهی آمریکاییان و عملکرد تیم مذاکره‌کننده کشورمان محور اصلی سؤال را تشکیل می‌دهند.»

وی افزود: «این سؤال در واقع ۶ سوال است که از قبل توافق ژنو تا وین ششم را شامل می‌شود و محتوای کلی مذاکرات را در برمی‌گیرد.»

آقای کریمی قدوسی در ادامه گفت: «از آنجایی که آقای ظریف در سفر هستند، یک هفته دیگر این طرح سؤال به تعویق افتاد.»

XS
SM
MD
LG