لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

شروط سناتور مک‌کین برای بهبود روابط با ایران


سناتور جان مک‌کین، از اعضای ارشد سنای آمریکا
سناتور جان مک‌کین، از اعضای ارشد سنای آمریکا

سناتور جان مک‌کین، از اعضای ارشد سنای آمریکا در پاسخ به پرسش‌های رادیو فردا، بهبود روابط دیپلماتیک با دولت ایران را ممکن ولی مشروط خواند.

سناتور مک‌کین همچنین در مورد راه پایان دادن به جنگ‌های داخلی سوریه، اظهارنظر کرد.

این سناتور ارشد سنای آمریکا، روز چهارشنبه، در نشست ویژه‌ای برای بررسی سیاست‌های خارجی ایالات متحده گفت که برای ترسیم نقشه راه سیاست‌های خارجی و دفاعی آمریکا، سال آینده از شخصیت‌های ممتاز این کشور مانند هنری کیسینجر دعوت به ارائه نظر خواهد شد.

گزارش نادر صدیقی همکارمان در واشینگتن در این باره:

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:02 0:00
لینک مستقیم

روز چهارشنبه کنفرانس یک‌روزه‌ای با شرکت چند تن از اعضای کنگره آمریکا و دیپلمات‌های پیشین این کشور در ساختمان نیوزیوم که در واشنگتن موزه ویژه روزنامه‌نگاری محسوب می‌شود برگزار شد.

منظور از این کنفرانس بررسی چگونگی سیاست‌های خارجی و دفاعی ایالات متحده آمریکا و چالش‌های مربوط به امنیت ملی این کشور بود که در آن از جمله جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه سنای آمریکا سخنرانی کرد و در پایان سخنرانی به پرسش‌های نمایندگان رسانه‌ها و از آن جمله رادیو فردا پاسخ داد.

سناتور مک‌کین در پاسخ به پرسش رادیو فردا مبنی بر چشم‌انداز بهبود روابط دیپلماتیک آمریکا و ایران با توجه به احتمال حصول موافقتنامه اتمی، این امر را مشروط قلمداد کرد، ولی شرایطی را که برشمرد در واقع اتهاماتی است که پیش از این نیز علیه جمهوری اسلامی وارد شده‌است.

سناتور مک‌کین گفت به محض توقف پشتیبانی دولت ایران از سازمان حماس و همینطور پایان دادن به حمایت از حزب‌الله و دولت سوریه، بهبود روابط با تهران ممکن می‌شود. آقای مک‌کین شرط دیگر را از جمله توقف ارسال اسلحه از سوی ایران به سوریه نامید.

سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونا که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ میلادی، شش سال پیش، رقیب باراک اوباما بود در پاسخ به پرسش رادیو فردا مبنی بر چگونگی پایان دادن به جنگ‌های داخلی سوریه نیز از جمله بر مسلح کردن ارتش آزاد این کشور تاکید کرد.

او از کشتارهای سوریه به عنوان قصابی بشار اسد یاد کرد و اظهار داشت برای پایان دادن به این قصابی‌ها و شکست حکومت اسلامی یا داعش، آمریکا هر آنچه را که در توان دارد باید به کار گیرد.

سناتور مک‌کین که از سال آینده میلادی ریاست کمیته نیروهای مسلح آمریکا در سنای این کشور را بر عهده خواهد گرفت، در سخنرانی روز چهارشنبه در نیوزیوم، بار دیگر سیاست‌های دفاعی و خارجی دولت اوباما را مورد انتقاد قرار داد و گفت که از سال آینده میلادی کمیته‌های خارجی و نیروهای مسلح در سنا نشست‌هایی را با شرکت شخصیت‌های برجسته آمریکایی برپا خواهد کرد تا نقشه راه و استراتژی روشنی را تهیه و ارائه کند.

سناتور مک‌کین از جمله شخصیت‌هایی که برای شرکت در این نشست‌ها دعوت خواهند شد از هنری کیسینجر، جیمز بیکر، جورج شولتز، افراد ممتاز دیگری مانند رؤسای پیشین شورای امنیت ملی و فرماندهان نظامی چون ژنرال پترائوس نام برد.

آقای مک‌کین افزود که با بهره‌گیری از توانایی‌های فکری این شخصیت‌ها سنا بر تدوین سیاست‌هایی اقدام خواهد کرد که بر عامل بودجه برتری داشته باشد، خلاف شیوه‌ای که هم‌اکنون در واشنگتن حاکم است.

سخنان انتقادآمیز سناتور مک‌کین بیشتر بر آنچه که او از آن به عنوان «نارسایی سیاست‌های دولت اوباما و اعضای شورای امنیت ملی در کاخ سفید» یاد می‌کند، دور می‌زد و در عرصه سیاست خارجی بر سه مورد بحران اوکراین، چالش‌های آمریکا در ارتباط با ایران و سوریه تاکید داشت.

سناتور مک‌کین در مورد قربانیان جنگ‌ها در سوریه و آوارگان سوریه اصرار داشت که «بزرگترین درماندگی و ناکامی او» جلوگیری از خونریزی و قتل عام در سوریه است که همچنان ادامه دارد.

او گفت ولی آنچه بیش از همه در افکار عمومی آمریکا تأثیرگذار بوده، سربریدن‌های حکومت اسلامی یا داعش است که به افزایش پشتیبانی مردم از سیاست مقابله با بنیادگرایان اسلامی انجامیده است.

نشست‌های چهارشنبه در کنفرانس یک‌روزه نیوزیوم دو عنوان داشت: «جهان در آشوب نیازمند رهبری آمریکا است» و «پیشگامی در سیاست خارجی».

XS
SM
MD
LG