لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

ثروتمندترین خانواده امروز آلمان «بازماندگان یار بزرگ هیتلرند»


یوزف گوبلز، یار بزرگ هیتلر و وزیر تبلیغات آلمان نازی. دهه ۱۹۳۰.
یوزف گوبلز، یار بزرگ هیتلر و وزیر تبلیغات آلمان نازی. دهه ۱۹۳۰.

رسانه‌های اسرائیل که زندگی نواده‌های همکاران و یاران آدولف هیتلر، رهبر نازی‌ها در دهه‌های سی و چهل میلادی آلمان را با حساسیت زیاد دنبال می‌کنند، مدعی شده‌اند که هفت دهه پس از پایان جنگ جهانی دوم، ثروتمندترین خانواده آلمانی، نواده‌های گوبلز، یار بزرگ هیتلر و وزیر تبلیغات آلمان نازی، هستند.

وای.نت، وب‌سایت روزنامه یدیعوت آخرونوت، آدینه هجدهم مهر نوشته‌است، ثروت خانواده کواندت که از ۴۰ میلیارد دلار فراتر رفته‌است، از داشتن حدود ۴۷ درصد از سهام کارخانجات خودروسازی مشهور آلمانی ب‌اِم‌و اندوخته شده‌است.

درآمد ب‌ام‌و در سال ۲۰۱۲ میلادی ۷۷ میلیارد یورو با سود خالص بیش از ۵ میلیارد یورو و مجموع دارایی آن در همین سال حدود ۱۳۲ میلیارد یورو بوده‌است.

به‌نوشته وای.نت، خانواده کواندت صاحبان عمده سهام فروشگاه‌های زنجیره‌ای «لیدل» و «آلدی» نیز هستند که در بسیاری از کشورهای اروپایی صدها شعبه دارد.

رسانه‌های آلمان نیز به تازگی خانواده کواندت را در سلک ثروتمندترین و شاید شماره اول در میان داراترین خاندان‌ها در این کشور معرفی کرده بودند.

اما نسبت خانواده کواندت با گوبلز چیست؟

پاول یوزف گوبلز در سال ۱۹۳۱ با ماگدا ازدواج کرد. فرزند ماگدا از ازدواج پیشین او وارث ثروت زوج گوبلز شد. هرالد به عنوان وارث اصلی این امپراطوری به همراه برادران ناتنی‌اش ثروت را چند برابر کرد و آن را به نسل‌های بعدی سپرد.

ماگدا پیش از ازدواج با گوبلز در سال ۹۲۱ با گونتر کواندت ازدواج کرد و هرالد کواندت را از او بدنیا آورد.

ماگدا هشت سال بعد از گونتر کواندت جدا شد و کوتاه‌مدتی پس از نزدیک شدن به گوبلز، روزنامه‌نگار و دانش‌آموخته ادبیات و فلسفه که هیتلر گرداندن چرخه سنگین ماشین تبلیغاتی عظیم آلمان نازی را با چشمان بسته به این «نابغه تبلیغاتی» خود سپرده بود، با گوبلز ازدواج کرد و هیتلر خود شاهد اصلی عقدشان شد.

مقام رسمی گوبلز «وزیر رایش برای تبلیغات و روشنگری» بود؛ او شهرت و مقامش را بویژه بخاطر ایراد خطابه‌های پرشور و تبحر در سخنوری کسب کرده بود. گوبلز به مدت ۱۲ سال تمامی تلاش خویش را برای جذب جامعه آلمان به اندیشه‌های هیتلر به کار برد.

هرالد کواندت در فاصله سال‌های ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۹، که سال آغاز جنگ جهانی دوم بود، با مادرش و گوبلز زندگی کرد و به پوشیدن اونیفورم نازی‌ها «افتخار» نمود. اما ماگدا و یوزف گوبلز نیز خود صاحب شش فرزند شدند.

هرالد کواندت در جنگ جهانی دوم به اسارت بریتانیا در آمد و مدتی در لیبی به اسیری روزگار گذراند. در همانجا بود که نامه‌ای از مادرش دریافت کرد که در آن نوشته شده بود او به همراه گوبلز و هیتلر و معشوقه‌اش، اوا براون، در آخرین سنگر باقی‌مانده رهبری نازی‌ها در برلین «تا دقایقی دیگر» خودکشی می‌کنند.

ماگدا در این نامه آخر به هرالد نوشته بود: «پسرم تو وارث این خانواده هستی»؛ دقایقی بعد، بر اساس شواهد، ماگدا و گوبلز هر شش فرزند خود را در سنگر زیرزمینی کشتند و خود پیش از سررسیدن نیروهای سرخ شوروی که برای اسیر کردن کادر رهبری نازی‌ها در راه بودند، خودکشی کردند.

گوبلز و ماگدا با وجود روشن شدن شکست بزرگ آلمان نازی در جنگ همچنان به هیتلر به سختی وفادار ماندند.

آن روز اول مه سال ۱۹۴۵ بود؛ گوبلز تنها ۴۸ سال داشت. چند روز بعد به عنوان پایان جنگ جهانی دوم در تواریخ ثبت شده‌است.

در کنار هرالد، دو برادر ناتنی دیگرش، هلموت و هربرت کواندت، دو فرزند دیگر همسر نخست ماگدا، وارث ثروت گوبلز شدند.

تایمز لندن نیز نوشته بود، هرالد و هربرت کواندت با ثروتی که بدست آوردند، اقدام به گسترش کارخانه اسلحه‌سازی کردند؛ همین کارخانه تا پایان جنگ جهانی دوم نیز تیربار و موشک برای ارتش نازی‌ها تولید می‌کرد.

در دهه شصت میلادی، هربرت کواندت کارخانجات معظم خودروسازی ب‌ام‌و («صنایع موتوری باواریا») را از افتادن به ورطه سقوط نجات داد و از آن به بعد دیگر مسیر پیشرفت‌های خیره‌کننده او به سوی کسب ثروت هموارتر شد.

هرالد کواندت در سال ۱۹۶۷ در سقوط هواپیما در ایتالیا کشته شد و پانزده سال بعد نیز هربرت که امپراطور این ثروت شده بود، درگذشت.

چهار دختر هرالد ویوآنا کواندت، بیوه هربرت کواندت و دو فرزندشان استفان و سوزانا کواندت وارث این ثروت شدند.

به نوشته رسانه‌های آلمان، در حالی که اشتفان و سوزانا کواندت چهره عمومی هستند و دختران هرالد کواندت نیز در انظار عمومی ظاهر می‌شوند، اما شمار دیگری از چهره‌های صاحب این دارایی عظیم به نام‌های کولین، آنت، گابریلا و کاترینا کواندت همواره در پشت صحنه باقی مانده‌اند.

XS
SM
MD
LG