لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

محمد خاتمی: روحیه مثبت زنانه در جامعه تقویت شود


محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران
محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران

محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران، افزایش خشونت در جامعه را با «بسیار مردانه شدن» جامعه مرتبط دانسته و خواستار تقویت «روحیه مثبت زنانه» در جامعه شد.

به گزارش روز دوشنبه ۲۶ آبان خبرگزاری کار ایران، ایلنا، محمد خاتمی این مطلب را در دیدار با اعضای شورای مرکزی فرهنگیان بیان کرده‌است.

آقای خاتمی در سخنان خود با بیان اینکه جامعه ما به «روحیه مثبت زنانه» نیاز دارد، افزود: «مگر مشکل کشورها و جهان امروز خشونت نیست؟ اتفاقا ما باید روحیه لطافت، مهربانی، با هم و در کنار هم بودن را در دولت و در عرصه بین‌المللی تزریق کنیم.»

وی اضافه کرد: «وقتی جامعه بسیار مردانه می‌شود باید انتظار داشت، خشونت و سختی بیشتری در آن باشد.... یکی از راه‌های درمان مشکلاتی که امروز در جامعه و منطقه و جامعه بین‌المللی وجود دارد، این است که روحیه مثبتی که در زنان فراوان است در جامعه تقویت شود.»

خاتمی: واقعا امروز مهم‌ترین مسئله ما بدحجابی است؟

محمد خاتمی روز دوشنبه در ادامه سخنانش با طرح این پرسش که «واقعا امروز مهم‌ترین مسئله ما بدحجابی است؟» افزود: «البته هیچ‌کس بدحجابی را تأیید نمی‌کند، اما سیاسی کردن حجاب سبب می‌شود که بروز و ظهور بد حجابی به عنوان یک اعتراض سیاسی مطرح شود.»

وی اضافه کرد: «اگر حساسیت‌های نابجا برداشته شود این مسایل نیز حل می‌شوند؛ آنچه برای ما مهم است حقی است که از زن در روستاها، شهرها و خانواده‌ها ضایع می‌شود.»

آقای خاتمی گفت که اگر زنان احساس کنند، جمهوری اسلامی و «اصحاب فرهنگی» برای رفع ظلم‌هایی که بر آنان وارد می‌شود، مدافع آنها هستند، بسیاری از «مسایل» در جامعه حل می‌شود.

همزمان با تصویب طرحی در مجلس ایران برای «امر به معروف و نهی از منکر» اظهار نظرها درباره حجاب افزایش یافته‌است.

پیش از این علی‌اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز دوشنبه، ۱۳ خرداد «بدحجابی» را نشانه اعتراض مردم به حکومت دانسته بود.

رئیس جمهور اسبق ایران همچنین اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان را «زنگ خطری برای همگان» دانست و خواستار برخورد با آن به عنوان «یک مسئله مهم» شد.

وی اضافه کرد: «متاسفانه در منطقه نیز به نام اسلام بدترین شکل‌های خشونت در حال اعمال شدن است. اگر آنها خلافت اسلامی را مطرح می‌کنند، امام، جمهوری اسلامی را مطرح کردند. الگویی که در آن مردم اصل هستند.»

این سخنان آقای خاتمی در حالی بیان شده‌است که مقامات جمهوری اسلامی تاکید می‌کنند که این اسیدپاشی‌ها ارتباطی به اصول اسلامی حجاب و «امر به معروف و نهی از منکر و حجاب» نداشته‌است.

«جریان اصلاح‌طلبی در متن جامعه ایران جریان دارد»

رئیس جمهور اسبق ایران همچنین با مهم دانستن برگزاری یک انتخابات «سالم، خوب و پررونق» خواستار کاهش «سخت‌گیری‌ها و تنگ‌نظری‌ها» در مورد تائید صلاحیت کاندیداهای انتخابات شد.

وی تاکید کرد که جریان اصلاح‌طلبی در متن جامعه ایران جریان دارد.

آقای خاتمی پیش از این نیز درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات آینده مجلس سخن گفته بود. در واکنش به سخنان پیشین وی، محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران، گفته بود که معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ باید «اقرار و توبه» کنند، در غیر این صورت نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

انتخابات مجلس دهم ایران در ماه‌های پایانی سال ۹۴ در حالی برگزار خواهد شد که اظهار نظرهایی درباره رد صلاحیت کاندیداهای احتمالی اصلاح طلبان دراین انتخابات مطرح شده‌است.

نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، روز شنبه ۱۷ آبان اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را خط «قرمز» برای اعطای مقام به افراد در جمهوری اسلامی دانسته و گفته بود که «توبه» معترضان ۸۸ برای «امانت‌های بزرگ» مانند نمایندگی مجلس کافی نیست.

XS
SM
MD
LG