لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

کیتارو، آهنگساز و نوازنده سرشناس ژاپنی، وارد ایران شد


«کیتارو» آهنگساز و نوازنده سرشناس ژاپنی در تهران. ۱۳ اکتبر ۲۰۱۴.
«کیتارو» آهنگساز و نوازنده سرشناس ژاپنی در تهران. ۱۳ اکتبر ۲۰۱۴.

«کیتارو» آهنگساز و نوازنده سرشناس ژاپنی، در اولین ساعات روز دوشنبه، ۲۱ مهر، پس از حرف و حدیث‌های فراوان بالاخره وارد ایران شد.

«ماسانوری تاکاهاشی»، ملقب به «کیتارو» که اکثر ایرانی‌ها او را با موسیقی متن معروفش بر روی مستند «جاده ابریشم» به یاد می‌آورند، قرار است در روزهای ۲۳ تا ۲۶ مهرماه به همراه گروهش در تالار وزارت کشور در تهران به اجرای برنامه بپردازد.

پس از «کریس دی‌برگ» خواننده معروف ایرلندی، کیتارو دومین هنرمند اهل موسیقی با شهرت جهانی است که پس از انقلاب به ایران سفر می‌کند.

«کریس دی‌برگ» در بهار سال ۱۳۸۷ سفری به ایران کرد و ضمن اجرای ترانه‌ای مشترک با گروه «آریان»، از برگزاری کنسرتی مشترک با این گروه نیز خبر داد. سفر این خواننده پاپ، چه در داخل ایران و چه در خارج، با مخالفت‌هایی همراه بود.

عده‌ای در خارج معتقد بودند که این هنرمند به دعوت مقام‌های دولتی به ایران سفر کرده و از سوی دیگر عده‌ای در داخل، با سفر یک سوپراستار غربی آن‌هم در حوزه موسیقی به ایران مخالفت کردند.

با اینکه خود «کریس دی‌برگ» برای برگزاری کنسرت در ایران ابراز تمایل کرده بود، اما اجازه این کار به او داده نشد؛ آن‌هم به این بهانه که در یکی از کنسرت‌های او در شهر پاریس، عده‌ای از طرفدران سازمان مجاهدین خلق حضور پررنگی داشته‌اند و این اجرا به شوی تبلیغاتی این گروه تبدیل شده بود.

طی سال‌های گذشته، حضور و کنسرت چند آهنگساز و نوازنده سرشناس دیگر نیز مانند «ریچارد کلایدرمن» - پیانیست معروف فرانسوی – در ایران به دلائل نامعلومی منتفی شده بود.

سفر کیتارو به ایران نیز حتی تا چند روز پیش، در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. با اینکه بلیت‌های کنسرت او از چند ماه گذشته با قیمت‌های نسبتا بالایی -از ۸۰ تا ۱۹۵ هزار تومان– پیش‌فروش شده بود.

گویا وجود برخی مشکلات در صدور ویزای این هنرمند ژاپنی و گروهش باعث شده بود تا شایعاتی در مورد لغو این کنسرت به گوش برسد.

این ماجرا حتی به نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه، مرضیه افخم هم کشیده شد؛ افخم در جواب خبرنگاری دراین‌باره گفت که موضوع ویزای کیتارو چندان به وزارت خارجه ارتباط ندارد و باید از بخش مربوطه و حوزه‌ای که این دعوت را انجام داده، آن را جویا شد؛ با این حال به گفته علی چراغعلی، تهیه‌کننده کنسرت، وزارت امور خارجه چندان هم در این ماجرا منفعل نبوده و همکاری‌هایی را در جهت تسریع صدور روادید این گروه موسیقی انجام داده‌است.

طی ماه‌های گذشته برگزاری کنسرت‌های موسیقی با حواشی مختلفی در ایران همراه بوده‌است. برخی ائمه جمعه (مانند احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد) مخالفت‌هایی را با برگزاری کنسرت در شهرهایشان اعلام کرده‌اند و چندین اجرا نیز به همین دلایل در برخی شهرها لغو شده‌است.

کنسرت «کیتارو» در جریان هفته فرهنگی ژاپن که از ۱۷ مهرماه در فرهنگسرای نیاوران آغاز می‌شود، برگزار خواهد شد.

کیتارو که تاکنون حدود ۳۰ آلبوم از او منتشر شده و برای موسیقی متن فیلم «بهشت و زمین» - ساخته الیور استون - جایزه گلدن گلوب را دریافت کرده، معروف‌ترین هنرمندی است که قرار است پس از انقلاب در ایران به اجرای برنامه بپردازد.

شاید پس از اجرای موفقیت‌آمیز و کم‌حاشیه او، راه برای حضور و اجرای دیگر هنرمندان دنیای موسیقی در ایران هموارتر شود. به خصوص که مسئولان برگزاری کنسرت کیتارو، خبر از سفر «یانی» به ایران و اجرای برنامه توسط او و گروهش در آینده‌ای نزدیک داده‌اند.

XS
SM
MD
LG