لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

برگزاری نشست «خطر جریان‌های تکفیری» در قم با شرکت روحانیون ۸۰ کشور


آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه
آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه

براساس گزارش رسانه‌های ایران، کنگره‌ای دو روزه تحت عنوان «خطر جریان‌های تکفیری» روز یک‌شنبه ۲ آذر به ریاست آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، با حضور «۳۱۵ روحانی سنی و شیعه از بیش از ۸۰ کشور جهان» آغاز شده‌است.

براساس گزارش‌ها، پیش از برگزاری این کنگره در شهر قم، سه نشست دیگر با عناوین مشابه به عنوان مقدمه نشست قم در سوریه، پاکستان و عراق برگزار شده‌است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران از برخی گروه‌های اسلام‌گرا و به‌ویژه از گروه داعش به عنوان «جریان تکفیری» نام می‌برند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آیت‌الله مکارم شیرازی، رئیس این کنگره گفت: «باید با بررسی انگیزه‌‎های این گروه منحرف و شناسایی اهدافشان، ریشه تکفیری‌ها را بخشکانیم.»

این مرجع تقلید شیعه در مراسم افتتاحیه این کنگره تصریح کرد: «مبارزه نظامی با این گروه منحرف لازم است، ولی کافی نیست بلکه باید ریشه‎های تفکرات آنها توسط علمای اسلامی خشکانده شود.»

وی اضافه کرد: «آنها از عمد اسم داعش را حکومت اسلامی کردند تا با این عنوان در دنیا شناخته شود تا دیگران بگویند که این گروه، داعش نیست بلکه حکومت و دولت اسلامی است.»

کاظم مجتبایی، فرمانده انتظامی استان قم، ۲۸ آبان از «ممنوعیت‌های ترافیکی» و حضور «بیش از چهار هزار نیروی پلیس» برای تامین امنیت کنگرهِ «خطر جریان‌های تکفیری» خبر داده و از شهروندان قم خواسته بود که در مدت دو روز برگزاری این کنگره، از «ترددهای غیر ضروری» در هسته مرکزی شهر خودداری کنند.

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، نیز دراین کنگره گفت که «تکفیری‌ها» اساس اسلام را تهدید می‌کنند.
وی اضافه کرد: «آنها برای جلوگیری از بیداری اسلامی این جریان را به راه انداختند و می‌خواستند تا مردم کشورهایی که در آن بیداری اسلامی واقع شده‌است از اسلام سیر شوند.»

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها کشورهایی نظیر بریتانیا و آمریکا را متهم کرده که گروه داعش را برای مقابله با جمهوری اسلامی ایجاد کرده‌اند.

ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه عراق، نیز دراین کنگره گفت که بیشترین کشته‌شدگان به دست گروه داعش از میان اهل سنت بوده‌اند.

وی تصریح کرد: «دو درصد مسیحی و ۱۴ درصد شیعه و سایرین از اهل سنت کشته شدند و بعد از آن همه عراقی‌ها اعم از شیعه و سنی با یکدیگر متحد شدند تا با داعش مبارزه کنند.»

سیدابراهیم امین، رئیس دفتر حزب‌الله لبنان، نیز خواستار تشکیل «شورای علمای اسلامی علیه افراطی‎گری» شد.

وی گفت: «تشکیل یک شورا که پل ارتباطی بین علمای اسلامی است یک کار بسیار مهم است که... می‎تواند تکفیریون را محدود کند.»

به گفته محمود وزیری، معاون بین‌الملل کنگره جهانی بررسی «خطر جریان‌های تکفیری» ۴۰ درصد شرکت‌کنندگان این کنگره را شیعیان و ۶۰ درصد را اهل سنت تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG