لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

نتانیاهو: به تلاش بین‌المللی علیه توافق اتمی با ایران ادامه خواهم داد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، می‌گوید او در تلاش بین‌المللی علیه توافق هسته‌ای «بد و خطرناک» با ایران از پای نخواهد نشست و «از هر راه ممکن، برای مخالفت با دستیابی ایران به سلاح اتمی ادامه خواهد داد».

نتانیاهو یکشنبه نوزدهم بهمن در نشست دولت خود در بیت‌المقدس گفت، ایران و قدرت‌های جهانی در همین چند هفته آینده به توافق می‌رسند.

به گفته نتانیاهو، اسرائیل توافق پیش رو را «بد» می‌داند چرا که به ادعای وی، «اسرائیل را با خطر روبه‌رو می‌کند».

به گفته نتانیاهو، اصول کلی این توافق تا آخر ماه مارس بدست خواهد آمد.

نخست‌وزیر اسرائیل در حالی تاریخ آخر ماه مارس، اوایل اردیبهشت، را برای دستیابی به رئوس کلی یک پیمان هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ ذکر کرد که ایران یا کشورهای مذاکره‌کننده تاکید دارند که هنوز نتیجه مذاکرات بر سر پرونده اتمی ایران نامشخص است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، یکشنبه نوزدهم بهمن در پی دومین ملاقات سه روز گذشته خود با همتای آمریکایی‌اش، جان کری، در اجلاس امنیتی مونیخ، گفت اگر تا آخر ژوئن (۹ تیر) نیز توافق بدست نیآید، (برای ایران) «پایان دنیا نیست».

آقای ظریف تاکید کرد که «برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جزو منافع ایران است و کسی و کشوری را به خطر نمی‌اندازد».

وزیر خارجه ایران این را نیز گفت که اسرائیل نمی‌تواند به بهانه برنامه اتمی ایران «جنایات» خود را توجیه کند.

همزمان، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه نوزدهم بهمن در سخنانی در تهران گفت: «با توافقی که بتواند انجام شود، موافق است و توافق نکردن بهتر از توافقی است که با منافع ملت ایران در تضاد باشد».

آیت الله خامنه‌ای در دیدار سالیانه خود با کادر نیروی هوایی ایران این را نیز گفت که «ایران برای رسیدن به توافق، توسعه دستگاه‌های غنی‌سازی، تولید اورانیوم ۲۰ درصد، کارخانه‌های اراک و فردو را فعلاً متوقف کرده و بنا بر این، طرف ایرانی منطقی عمل کرده؛ اما طرف مقابل باج‌خواهی می‌کند».

سخنان صریح و کم‌سابقه آیت‌الله خامنه‌ای در مورد اقدامات مشخص ایران برای تعلیق بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای بخاطر رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای در حالی بیان می‌شود که درخواست اسرائیل از قدرت‌های مذاکره‌کننده این بود که «پیچ و مهره برنامه هسته‌ای ایران پیاده شود».

همزمان با سخنرانی یک‌شنبه آیت‌الله خامنه‌ای در تهران، بنیامین نتانیاهو در نشست دولت خود در بیت‌المقدس این ادعا را هم تکرار کرد که «باید برای توضیح در مورد خطرات این توافق اتمی بد با ایران» در کنگره آمریکا سخنرانی کند.

وی گفت «یک مسئله اضطراری است که باید من به عنوان نخست وزیر اسرائیل در باره آن هشدار بدهم».

اصرار نتانیاهو به سخنرانی در کنگره در حالی است که جو بایدن، معاون ریاست جمهوری آمریکا و شمار دیگری از هم‌حزبی‌های دموکرات باراک اوباما در روزهای گذشته گفته‌اند شنونده این نطق نخواهند بود.

باراک اوباما نیز پیشتر گفته‌است با نتانیاهو ملاقات نخواهد کرد.

انتقادهای شدید داخلی در اسرائیل نسبت به سفر اوایل مارس نتانیاهو به آمریکا شدت گرفته‌است و رهبران احزاب مختلف در آخرهفته از او خواستند بیش از این «به خاطر منافع حزبی خود، روابط راهبردی و حیاتی میان اسرائیل و آمریکا را به مخاطره نیندازد».

اسحاق هرتسوگ رهبر حزب کارگر اسرائیل شنبه هجدهم بهمن در سخنرانی در اجلاس امنیتی مونیخ گفت بحران اتمی ایران باید از راه مسالمت‌جویانه و با رهبری آمریکا و قدرت‌ها فیصله یابد.

هرتسوگ، که رقیب اصلی نتانیاهو در انتخابات ماه آینده اسرائیل است، گفت این نتانیاهو است که با عملکرد و سخنان خود اسرائیل را به خطر انداخته و روابط با آمریکا را بحرانی کرده‌است.

در حالی که مقامات بلندپایه آمریکا از دیدار با نتانیاهو خودداری می‌کنند، جو بایدن یکشنبه در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با اسحاق هرتسوگ دیدار کرد؛ امری که موجب خشم شدید نتانیاهو و حزب او، لیکود، شده‌است.

مقالات متعدد در رسانه‌های اسرائیل نیز این پرسش را از نتانیاهو مطرح می‌کند که آیا یک سخنرانی حزبی، در برابر کنگره‌ای که شماری از صندلی‌های آن خالی خواهد بود، ارزش به خطر انداختن مناسبات حیاتی اسرائیل با آمریکا را دارد؟

XS
SM
MD
LG