لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

پوتین اجازه تحویل سامانه ضد هوایی اس۳۰۰ به ایران را صادر کرد


سامانه پدافندی اس۳۰۰، پایگاه آشولوک، منطقه آستراخان روسیه.
سامانه پدافندی اس۳۰۰، پایگاه آشولوک، منطقه آستراخان روسیه.

خبرگزاری روسی اینترفکس، روز دوشنبه ۲۴ فروردین به نقل از سرویس مطبوعاتی ریاست‌جمهوری روسیه خبر داد که رئیس‌جمهوری روسیه با صدور فرمانی تحویل سامانه پدافندی اس-۳۰۰ به ایران را مجاز اعلام کرده‌است.

به نوشته این خبرگزاری، ولادیمیر پوتین فرمانی را امضا کرده که طی آن ممنوعیت تحویل سامانه ضد هوایی اس-۳۰۰ به ایران از خاک روسیه یا از راه حریم هوایی و دریایی روسیه برداشته می‌شود.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش می‌دهد که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده‌است که در صورت اتخاذ تصمیم سیاسی، تحویل این سیستم ضد هوایی به ایران «سریع و فوری» خواهد بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:51 0:00
لینک مستقیم

موشک‌ ضدهوایی اس۳۰۰ قادر است هواپیماها را در ارتفاع ۳۰ کیلومتر و در فاصله ۱۵۰ کیلومتر هدف قرار دهد و قابلیت رهگیری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد و دستیابی ایران به این سامانه می‌تواند در معادلات مربوط به حمله هوایی احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران تغییراتی ایجاد کند.

مسکو سال ۲۰۰۷ به دنبال قراردادی ۸۰۰ میلیون دلاری با جمهوری اسلامی متعهد شد که سامانه دفاعی موشکی اس ۳۰۰ را در اختیار ایران قرار دهد.

این قرارداد اما به‌خاطر تصویب قطعنامه تحریم ایران در سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰ که فروش یا انتقال موشک و سامانه‌های موشکی به ایران را ممنوع می‌ساخت هیچ‌گاه اجرا نشد، امری که اعتراض ایران را برانگیخت تا جایی که تهران از مسکو درخواست غرامت چهار میلیارد دلاری کرد.

منتقدان اصلی قرارداد ایران و روسیه، آمریکا و اسرائیل بودند که از کرملین می‌خواستند این نوع جنگ‌افزار پیشرفته را در اختیار تهران قرار ندهد.

پیش از این، احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران از آغاز پی‌گیری حقوقی آن چه «کارشکنی روس‌ها در تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰» نامید خبر داده و گفته‌بود که شکل «بومی» این سامانه موشکی «به‌زودی» در ایران تولید خواهد شد.

این در حالی است که کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پیش از این اعلام کرده‌ بود که پدافند موشکی اس ۳۰۰ «نیاز ضروری کشور نیست».

تصمیم جدید ولادیمیر پوتین برای رفع موانع تحویل اس۳۰۰ به ایران پس از آن گرفته می‌شود که روسیه به همراه شماری دیگر از قدرت‌های جهانی به تازگی با ایران به تفاهمی در مورد مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی رسیدند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:04 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG