لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

پوتین ممنوعیت همکاری غنی‌سازی با ایران را لغو کرد


کارخانه تبدیل اورانیوم در اصفهان
کارخانه تبدیل اورانیوم در اصفهان

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که ولادیمیر پوتین روز دوشنبه دوم آذر و در آستانه ورود خود به تهران ممنوعیت موجود برای همکاری شرکت‌های روسی در کارخانه‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران را لغو کرده‌است.

بنا بر این گزارش، بر طبق فرمانی که آقای پوتین روز دوشنبه امضا کرده شرکت‌های روسی از این پس می‌توانند در سایت غنی‌سازی فردو کار کرده و به تهران برای بازطراحی رآکتور هسته‌ای اراک کمک کنند.

شرکت‌های روسی هم‌چنین از این پس می‌توانند به فعالیت‌های مربوط به صادرات اورانیوم غنی‌شده ایران، تا بیش از ۳۰۰ کیلوگرم، بپردازند که در قبال آن، ایران مقادیری اورانیوم غنی‌نشده دریافت خواهد کرد.

روسیه عضو گروه موسوم به ۱+۵ بود که مذاکرات میان آن کشور و مقام‌های دولت حسن روحانی، در نهایت به توافق اتمی منتهی شد؛ توافقی که هدف از آن محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران در برابر لغو تحریم‌های بین‌المللی است.

روسیه؛ آماده صادرات به ایران

خبرگزاری فرانسه می‌گوید مسکو در پی افزایش روابط تجاری با ایران است؛ در حالی‌که شرکت‌های داخلی آن کشور در انتظار پایان تحریم‌های ایران هستند.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال نیز اول آذر ماه در گزارشی گفته است شرکت‌های روسی، خود را برای صادراتی به ارزش ۲۱ میلیارد دلار به ایران آماده کرده و منتظر لحظه لغو تحریم‌ها هستند.

به نظر می‌رسد مسئله فروش دست‌کم ۱۰۰ هواپیمای مسافربری شرکت سوخو به ایران نیز قطعی شده است؛ چرا که ایلیا تاراسنکو، رئیس بخش غیرنظامی این شرکت، گفته است «آماده صادرات هواپیماها به ایران، پس از لغو تحریم‌ها هستیم».

بنا بر گزارش‌ها قرار است یک هیئت بزرگ تجاری روسی نیز در ماه آینده به تهران سفر کند.

به نوشته وال‌استریت‌جورنال، دنیس مانتورف، وزیر صنایع و بازگانی روسیه، در رأس هئیتی است که از جمله اعضای شرکت‌های «گازپروم»، صنایع هلیکوپترسازی و هواپیماسازی روسیه را در بر می‌گیرد.

صندوق بین‌المللی پول در مهر ماه گذشته گفته بود با اجرایی شدن توافق اتمی، رشد اقتصادی ایران مثبت می‌شود.

وال‌استریت‌جورنال می‌گوید برآوردها نشان می‌دهد که ایران در دهه آینده می‌تواند سهمی به اندازه کشور ایتالیا در رشد اقتصاد جهانی داشته باشد.

XS
SM
MD
LG