لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

سقوط دو هواپیمای جنگی اوکراین «توسط شورشیان»


منطقه لوهانسک در شرق اوکراین
منطقه لوهانسک در شرق اوکراین

سخنگوی ارتش اوکراین خبر داد که شورشیان هوادار روسیه روز چهارشنبه یکم مرداد دو هواپیمای جنگی ارتش اوکراین را در شرق این کشور سرنگون کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «اولکسی دمیتراشکیفسکی»، سخنگوی ارتش اوکراین، گفت که این جنگنده‌ها که از نوع «سوخو» هستند در ۲۵ کیلومتری محل سقوط هواپیمای خطوط مالزی که پنج‌شنبه گذشته ساقط شد سرنگون شده‌اند.

آقای دمیتراشکیفسکی افزود که «از سرنوشت خلبانان این دو جنگنده خبری در دست نیست»، ولی در همین روز یک سخنگوی دیگر ارتش اوکراین گفت که خلبانان این دو جنگنده موفق شده‌اند پیش از اصابت موشک به هواپیماها، با چتر به بیرون بپرند.

به گفته وی این دو جت سو-۲۵ توسط نیروهای هوادار روسیه در جنوب منطقه لوهانسک سرنگون شده‌اند.

این اتفاق در حالی روی می‌دهد که پنج‌شنبه گذشته یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی نیز در همین منطقه سقوط کرد و همه ۲۹۸ سرنشین آن کشته شدند.

مقام‌های اوکراينی و آمريکايی نيز در روزهای اخير گفته‌اند ترديدی ندارند که اين هواپيما توسط جدايی‌طلبان هوادار روسيه که عليه دولت مرکزی اوکراين می‌جنگند سرنگون شده است و این موضوع به بحرانی تازه در روابط غرب و روسیه تبدیل شده‌است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه روز چهارشنبه مقام‌های حمل‌ونقل هوایی اوکراین را متهم کرد که داده‌های ثبت‌شده در مورد هواپیما مسافربری ساقط‌شده را «دستکاری» کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت که «بنا به آخرین اطلاعات، مقام‌های امنیتی اوکراین به همراه سرویس مراقبت هوایی آن کشور بدون خبر دادن به سازمان‌های بین‌المللی دست به کارهایی مخفیانه در ارتباط با داده‌های ثبت‌شده مربوط به این هواپیما زده‌اند.»

این بیانیه افزوده‌است که «کی‌یف به جای کمک به بررسی سقوط این هواپیما، به طور روزانه و حتی ساعت به ساعت اتهاماتی پوچ و بی‌اساس علیه روسیه مطرح می‌کند.»

حمل اجساد قربانیان به هلند

روز چهارشنبه خبر رسید که در این روز دو هواپیمای جنگی با پرواز از اوکراین نخستین محموله از اجساد سرنشینان جان‌باخته پرواز شماره ۱۷ خطوط هوایی مالزی را با خود به مقصد هلند حمل کردند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:55 0:00
لینک مستقیم

از ۲۹۸ قربانی این سانحه ۱۹۳ تن از شهروندان هلندی بودند.

در هلند روز چهارشنبه روز عزای عمومی اعلام شد، این نخستین بار پس از ۵۲ دو سال است که در این کشور روز عزای عمومی اعلام می‌شود؛ آخرین عزای عمومی در هلند مربوط به درگذشت ملکه ویلهلمینا بود.

XS
SM
MD
LG