لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

روحانی: آنهایی که می‌گویند تحریم مهم نیست از جیب مردم بی‌خبرند


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در بجنور، خراسان شمالی. ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در بجنور، خراسان شمالی. ۲۴ خرداد ۱۳۹۴

رئیس جمهوری ایران با تأکید براینکه به دلیل تحریم‌ها هر جنس خارجی در ایران «حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد» گران‌تر است، گفت: «آنها که می‌گویند تحریم مهم نیست، گویی از جیب مردم بی‌خبر هستند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی روز یکشنبه ۲۴ خرداد، در سفر به استان خراسان شمالی در شهر بجنورد تأکید کرد: «آنهایی که می‌گویند ما در برابر بیگانگان نباید حرف بزنیم و مذاکره کنیم گویی از زندگی مردم بی‌خبرند.»

همچنین به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای روحانی در ادامه سخنان در مورد فعالیت‌های دولت در شرایط تحریم، افزود: «این دولت ننشسته تا تحریم‌ها برطرف شود و سپس کار کند.»

وی تصریح کرد: «از طریق همان سازمان ملل که تحریم را بر این کشور تحمیل کردند، این تحریم‌ها را لغو خواهیم کرد.»

آقای روحانی روز شنبه نیز در نشستی مطبوعاتی با خبرنگاران تحریم‌های غرب علیه ایران را ناموفق و درعین حال «مؤثر» خوانده و بار دیگر تأکید کرده بود که تحریم‌ها حتی ساخت سد را نیز شامل می‌شود.

رئیس جمهوری ایران، چند روز پیش نیز گفته بود که «تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مسئله محیط زیست، اشتغال جوانان، صنعت، جامعه و آب آشامیدنی مردم حل شود.»

در واکنش به این سخنان، رئیس قوه قضائیه ایران، رئیس مجلس خبرگان رهبری و برخی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از پیوند زدن مشکلات و مسائل اقتصادی ایران با بحث مذاکرات هسته‌ای و تحریم‌ها انتقاد کرده بودند.

آقای روحانی روز سه‌شنبه هشتم اردیبهشت نیز به «دلالان تحریم» در ایران هشدار داده بود که «از هم اکنون به فکر شغل دیگری باشند».

نحوه برداشته شدن تحریم‌های غرب علیه ایران یکی از موضوعات اختلاف در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ است.

در همین حال مقامات ایران تأکید دارند که «بلافاصله» بعد از توافق نهایی درباره برنامه اتمی ایران باید قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل صادر شده و همه قطعنامه‌های قبلی را در «زمینه مسائل هسته‌ای ایران» لغو کند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پرونده هسته‌ای ایران را به دلیل قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل «پیچیده‌تر» از مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد درباره پایان دادن به جنگ ایران و عراق دانسته‌است.

شورای امنیت از سال ۲۰۰۶ تاکنون چهار قطعنامه تحریمی علیه دولت، نهادها و اشخاص ایرانی وضع کرده و در صورت توافق ایران و گروه ۱+۵ برای برداشته شدن این تحریم‌ها، شورای امنیت باید مصوبه جدیدی را تصویب کند.

پنج عضو دارای حق وتو در این شورا همراه با آلمان گروه ۱+۵ را تشکیل می‌دهند که در حال مذاکره با ایران هستند.

XS
SM
MD
LG