لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

روحانی: طراحان کاهش قیمت نفت پشیمان خواهند شد


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، روز سه‌شنبه، ۲۳ دی، گفت که «قیمت نفت گرچه امروز به حدود نصف نسبت به ماه‌های قبل رسیده‌ است، اما بدانید آنهایی که کاهش قیمت نفت را علیه برخی از کشورها طراحی کرده‌اند، پشیمان خواهند شد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وی که در سفر استانی خود در بوشهر سخن می‌گفت افزود: «این راه برای آنها قابل ادامه دادن نیست، اگر از کاهش قیمت نفت، ایران ضرر می‌کند، بدانید کشورهای تولیدکننده دیگر همچون عربستان و کویت بیش از ایران ضرر خواهند کرد.»

در لایحه بودجه سال ۹۳ ایران، قیمت نفت به ازای هر بشکه ۱۰۰ دلار پیش‌بینی شده‌، اما در پی کاهش بی‌سابقه قیمت فروش نفت در ماه‌های گذشته، دولت ایران مجبور به کاهش این رقم به هر بشکه ۷۲ دلار برای سال آینده شده‌ است.

قیمت نفت اکنون به زیر ۵۰ دلار در هر بشکه و پایین‌ترین سطح خود در شش سال گذشته رسیده است.

حسن روحانی در ادامه سخنان روز سه‌شنبه خود گفت که «آمار و ارقام نشان می‌دهد که ۸۰ درصد بودجه سالانه کشور عربستان به فروش نفت وابسته‌ است و ۹۰ درصد صادرات عربستان نیز مربوط به فروش نفت خام می‌باشد.»

روحانی افزود: «۹۵ درصد بودجه کویت وابسته به نفت است و حدود ۹۵ درصد صادراتش مربوط به نفت خام است، در حالی که ایران از لحاظ بودجه امسال فقط ۳۳ درصد به نفت وابسته است.»

حسن روحانی اضافه کرد: «ایران تحت فشار کاهش قیمت نفت قرار نخواهد گرفت. در برابر این توطئه هم عبور خواهیم کرد و کاهش قیمت نفت برای مدت طولانی نمی‌تواند ادامه یابد.»

این سخن رئیس جمهوری ایران در حالی است که شاهزاده الولید، شاهزاده عربستانی و سرمایه‌گذار میلیاردر معروف، روز دوشنبه در گفت‌گویی با رسانه‌های آمریکایی گفت که به باور او بهای نفت «دیگر هرگز به بشکه‌ای صد دلار باز نخواهد گشت».

به نوشته شبکه خبری سی‌ان‌ان، وی گفت که «تقاضا کم شده و عرضه بیش از حد است و هر دو این عوامل باعث سقوط بهای نفت شده‌ است و موضوع به همین سادگی است».

یک روز پس از آقای الولید، وزیر انرژی امارات متحده عربی نیز گفت که اوپک دیگر نمی‌تواند بهای نفت را در قیمت مشخصی نگه دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سهیل المزروعی با ذکر این مطلب گفت که برای حفاظت از قیمت نفت، میزان تولید نفت شیل (نفت شن) آمریکای شمالی باید مهار شود.

پیش از این علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی، به تازگی گفت که حتی اگر قیمت نفت به ۲۰ دلار در هر بشکه هم تنزل کند، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، تولیدش را کاهش نخواهد داد.

درخواست روحانی برای تسریع روند مذاکره اتمی با ۱+۵

به نوشته ایرنا، رئیس جمهور ایران در بخش دیگری از سخنان خود در بوشهر به مذکرات جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ و تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: «به همه آنهایی که در این تحریم ظالمانه قدم گذاشته بودند و امروز نیز در این مسیر ممکن است به فکر قدم گذاشتن باشند، اعلام می‌کنم دوران تهدید و تحریم سپری شده‌ است.»

رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران افزود: «اگر ۱+۵ و مذاکره‌کنندگان در برابر ایران، راه منطقی و سرعت عمل را در پیش نگیرند، بدانند ضرر خواهند کرد.»

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز یک‌شنبه گفته بود که تحریم‌های سه سال اخیر، صادرات نفت خام ایران را ۵۰ درصد و درآمدهای نفتی کشور را «صد میلیارد دلار» کاهش داده است.

وی همچنین گفت که اگر کاهش قیمت نفت تا سه سال آینده ادامه داشته باشد، صد میلیارد دلار «دیگر» از درآمد نفتی ایران کاهش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG