لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

خط اعتباری «۵ میلیارد دلاری» روسیه برای مناسبات با ایران


محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران چهارشنبه بیست‌ونهم مهر ماه در حاشیه دیدار با الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که مقرر شد طرف روسی خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری برای آغاز مناسبات با ایران اختصاص دهد.

آقای نواک چهارشنبه با بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و حمید چیت‌چیان وزیر انرژی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) محمود واعظی در حاشیه دیدار با آقای نواک، با اشاره به همراهی وزیر انرژی فدراسیون روسیه از سوی مسئولان بیش از ۵۰ شرکت بزرگ روسی به ایران، گفت: «قرار شد مکانیزم مالی دو کشور تعیین شود که پیشنهاد اولیه این است که طرف روس ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص دهد تا در اجرای پروژه‌ها، همکاری مشترک داشته باشیم.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران افزود که قرار است وزیر انرژی روسیه در سفر دو روزه خود به تهران با معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و شماری دیگر از مقامات، دیدار و گفت‌وگو کند.

آقای واعظی همچنین حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه را یک میلیارد و ۷۰ میلیون دلار عنوان کرد.

او همچنین با اشاره به عزم ایران برای فعال‌سازی بخش خصوصی در مبادلات با روسیه گفت که «زمینه حضور شرکت‌های روسی در ایران را نیز فراهم خواهیم کرد.»

آقای واعظی با اشاره به گسترش «چشم‌گیر» روابط ایران و روسیه در دو سال اخیر، افزود که در این دوره «رئیس جمهور بیش از ۵ بار به روسیه سفر کرده‌است.»

بنا بر گزارش خبرگزاری ایرنا، سفر دو روزه وزیر انرژی روسیه به ایران معطوف به مناسبات مسکو و تهران در زمینه هیدروکربن‌ها و افزایش معاملات تجاری دو جانبه از سطح سالانه دو میلیارد به ۱۰ میلیار دلار در سال است.

این نخستین سفر اقتصادی یک مقام بلندپایه روس به تهران پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ است. روسیه خود یکی از کشورهای عضو گروه ۱+۵ در کنار آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان است.

آقای نواک که ریاست بخش روسی کمیسیون دولتی روسیه-ایران برای همکاری‌های تجاری را بر عهده دارد گفت که امیدوار است این سفر به توافق‌های ملموسی میان دو کشور بینجامد.

خبرگزاری روسی ایتارتاس از آقای نواک نقل کرده که گفته‌است روسیه و ایران پیش از این بر سر فهرستی از پروژه‌های مشترک با ارزش ۴۰ میلیارد دلار به توافق رسیده‌اند.

بنا بر این گزارش، وزیر انرژی روسیه پس از دیدار با رئیس ایرانی کمسیون دولتی مشترک ایران-روسیه برای همکاری‌های تجاری گفت: «جلسه‌ای مقدماتی با مقام‌ها و نمایندگان بخش بازرگانی ایرانی با مشارکت نمایندگان شرکت‌های روسیه برگزار شد.»

او ادامه داد که در این دیدار دربارهٔ «توسعه بخش انرژی در جمهوری اسلامی از جمله ساخت و توسعه نیروگاه‌های تولید انرژی، ساخت مجتمع تولید برق و افزایش همکاری‌ها در زمینه مخابرات، هوا و ضا، ترابری، زیر اخت راه‌آهن و فروش هواپیماهای سوپرجت به ایران» گفت‌وگو شد.

او همچنین از وجود امکان تأسیس بانک مشترک میان ایران و روسیه با هدف تهیه بودجه برای پروژه‌های مشترک خبر داد.

سفر وزیر انرژی روسیه به تهران در حالی است صورت می‌گیرد که ایران امیدوار است که روسیه در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر-۲ مشارکت کند.

آقای نواک ایران را هم‌پیمان راهبردی روسیه توصیف کرد که علاوه بر «روابط حسن همجواری» دارای «دوستی تاریخی» هستند.

یکی از چالش‌هایی که در سال‌های اخیر میان ایران و روسیه به وجود آمده بود، مسئله فروش سامانه پدافند موشکی اس۳۰۰ به ایران بود.

دمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری پیشین روسیه، در پی اعمال تحریم‌های بین‌المللی به خاطر برنامه اتمی تهران، جلوی تحویل اس ۳۰۰ را گرفته بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در پی تفاهم‌ها و توافق‌ها اولیه ایران و قدرت‌های جهانی بر سر برنامه اتمی، و نیز افزایش تنش روسیه با غرب، این دستور را لغو کرد.

ایران پیشتر در دادگاه بین‌المللی علیه روسیه، به دلیل خودداری روسیه از تحویل سامانه اس ۳۰۰ شکایت کرده بود.

اول تیر ماه، خبرگزاری روسی اسپوتنیک از قول مرتضی سرمدی، قائم‌مقام وزارت خارجه ایران، نقل کرد که تهران و مسکو سرگرم گفت‌وگو در مورد روش بازگشت ایران از شکایت مطرح شده علیه روسیه هستند.

XS
SM
MD
LG