لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

ابراز نگرانی نماینده خامنه‌ای در سپاه نسبت به تغییر ترکیب مجلس


علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران
علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، تغییر مجلس اصولگرا به «مجلسی دیگر» را «تهدیدی» برای به گفته او «مصالح نظام» و همچنین «آرمان‌های» آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای، خواند.

علی سعیدی، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس که روز سه‌شنبه ۱۹ خرداد، منتشر شده، همچنین گفت که آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از «روند و نتیجه» مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ نگران است.

آقای سعیدی تصریح کرد: «تلاش‌های زیادی می‌شود تا مجلس اصول‌گرا تبدیل به مجلس دیگری شود که این تهدیدی برای آرمان‌های امام و رهبری و مصالح نظام است.»

وی اضافه کرد: «لذا شورای نگهبان وظایفی دارد و خواص هم باید معیارهای نماینده در طراز انقلاب را معرفی کنند تا مردم در پای صندوق به نماینده‌ای رای دهند که خواسته‌های آرمانی رهبری را عمل کند.»

وی از مردم خواست که به گفته او «مصالح نظام» را در رای دادن در نظر بگیرند و افزود: «مجلسی در طراز انقلاب است که بتواند جلوی زیاده‌خواهی‌های استکبار بایستد و زمینه تحقق آرمان امام و رهبری را در حد ایده‌آل فراهم کند.»

در ماه‌های گذشته تعدادی از اصلاح‌طلبان از برنامه‌ریزی این گروه برای حضور در انتخابات مجلس دهم خبر داده‌اند.

با این حال احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز شنبه ۹ خرداد، اعلام کرد در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات آینده مجلس به نقش آنان در اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ یا به گفته او «فتنه»، توجه «جدی» خواهد شد.

در همین حال نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، نیز روز شنبه ۱۷ آبان ۹۳، اعتراض به نتیجه انتخابات سال ۸۸ را خط «قرمز» برای اعطای مقام به افراد در جمهوری اسلامی دانسته و گفته بود که حتی «توبه» معترضان ۸۸ برای «امانت‌های بزرگ» مانند نمایندگی مجلس کافی نیست.

آقای سعیدی روز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه ۹۱، نیز گفته بود که «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است.»

این سخنان اعتراضات زیادی را به دنبال داشت و از جمله محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت ایران، روز چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه ۹۱ گفت: «هرکس بخواهد مردم را مدیریت کند، مردم او را مدیریت می‌کنند.»

شورای نگهبان روز هفتم اسفند سال ۹۴ را به عنوان روز برگزاری انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تعیین کرده است.

«اشتباه مصونیت قائل شدن برای صحابه تکرار شد»

آقای سعیدی در بخش دیگری از این مصاحبه دربارهٔ «خاطره‌گویی‌های» اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران از آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، گفت: «نمی‌فهمم این حرف‌ها چیست و برای چه می‌زنند؟»

وی با اشاره به دوران پس از پیامبر اسلام، تأکید کرد: «ولایت قابل تجزیه نیست که بخشی به صحابه منتقل شود و بخشی به دیگران. اشتباه آن دوره این بود برای صحابه مصونیت قائل شدند، همین اشتباه در عصر ما تکرار شد.»

در چند سال اخیر بارها نقل خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی از آیت‌الله خمینی باعث انتقاد نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و برخی شخصیت‌های اصولگرا شده‌است.

در همین حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه ۱۴ خرداد، «تحریف» رفتار و گفتار آیت‌الله خمینی را «خطری بزرگ» و «منحرف کردن صراط مستقیم ملت ایران» توصیف کرد.

وجود «برخی گفتمان‌ها» در گذشته درباره نیاز ایران به غنی‌سازی ۶۰ درصدی

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنان خود گفت که ایران برای «موشک‌های دوربرد یا زیردریایی‌های» خود نیازمند سوخت جامد است اما بمب اتم جزو «دکترین» ایران نیست.

وی با اشاره به گفته او وجود «برخی گفتمان‌ها» درگذشته دربارهٔ نیاز ایران به غنی‌سازی ۶۰ درصدی برای تأمین سوخت زیردریایی‌های خود افزود: «یعنی احساس کردند که ما توان غنی‌سازی بیش از ۲۰ درصد هم داریم که البته آن در حد گفتمان بود و نظام دنبال این نبود که دنبال بیشتر از ۲۰ درصد برود.»

آقای سعیدی همچنین خواستار آن شد که برای پذیرش پروتکل الحاقی در پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی «قید و شرط» گذاشته شود.

وی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: «آنچه که در بیانات مقام معظم رهبری مرتباً شاهدیم این است که ایشان از روند و نتیجه کار نگران است که تیم مذاکره‌کننده باید دقت‌های لازم را داشته باشد تا مذاکرات فقط پیرامون مسائل هسته‌ای باشد و به منافع ملی و امنیت ملی ضربه نزند.»

«مرز انقلاب اسلامی، ساحل مدیترانه و تنگه باب‌المندب است»

آقای سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که در زمان آیت الله خمینی مرز ایران «شملچه و حاج عمران» بود اما در زمان رهبری آیت الله خامنه‌ای «مرز انقلاب اسلامی، ساحل مدیترانه و تنگه باب‌المندب است.»

وی همچنین گفت که جمهوری اسلامی با آمریکا در مورد آمریکای لاتین، یمن، فلسطین، لبنان و عراق و همچنین «مصالح اسلام و حقوق بشر و همه مسائل» اختلاف دارد.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، کمک ایران به گروه حماس در فلسطین و حزب‌الله لبنان را «پشتیبانی معنوی» خواند و افزود: «این پشتیبانی معنوی همین تبادل گفتمانی است، همین که ما به آنها می‌گوییم در دام جریان اخوان المسلمین و ترکیه قرار نگیرید.»

آقای سعیدی روز پنج‌شنبه ۲۴ مهر ۹۳ نیز کشورهای عراق، سوریه، بحرین و آمریکای لاتین را «عمق استراتژیک» جمهوری اسلامی ایران خوانده بود.

در همین حال محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز دوشنبه ۷ اردیبهشت، نیز «آرمان انقلاب اسلامی» را ایجاد «تمدن اسلامی» دانسته بود.

این درحالی است که اقدامات ایران در منطقه اعتراض برخی کشورهای عربی و ترکیه را سبب شده و در همین حال رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز پنج‌شنبه ششم فروردین، با متهم کردن ایران به تلاش برای تسلط بر خاورمیانه گفته بود که این کار جمهوری اسلامی، ترکیه، عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را «به ستوه» آورده‌است.

آقای سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از «عوارض» به گفته او «شیعه افراطی» را «تحریک اهل سنت» دانست و افزود: «یک عامل دیگر جذب گروه‌های داعش هم این است که می‌گویند شیعیان به خلفا توهین می‌کنند؛ لذا اینها گسل‌هایی است که نیازی به تحریکشان نیست و این یعنی دشمن را عوضی گرفتن.»

برخی از مسئولان جمهوری اسلامی در سال گذشته دربارهٔ اقدامات به گفته آنان «تفرقه‌افکنانه» هشدار داده‌اند و وزارت اطلاعات ایران در مرداد ۹۳ از تعطیلی دفاتر چند شبکه ماهواره‌ای به دلیل «ایجاد اختلافات مذهبی و تشدید تفرقه در جهان اسلام و تخریب وجهه تشیع» خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG