لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

انتقاد تند مفتی اعظم عربستان از فیلم «محمد» ساخته مجید مجیدی


صحنه‌ای از فیلم «محمد» ساخته مجید مجیدی
صحنه‌ای از فیلم «محمد» ساخته مجید مجیدی

بلندپایه‌ترین روحانی عربستان سعودی روز چهارشنبه، ۱۱ شهریور، با انتقاد شدید از فیلم جدید ایرانی به نام «محمد» آن را یک فیلم «مجوسی» توصیف کرده و گفت که سیمایی که این فیلم از دوران طفولیت پیامبر اسلام ترسیم کرده «عملی خصمانه علیه اسلام» است.

شیخ عبدالعزیز آل شیخ، مفتی اعظم عربستان، در مصاحبه‌ای با روزنامه عرب‌زبان الحیات در ادامه سخنانش ساخت این فیلم را از نظر شرعی مجاز ندانست.

«مجوسی» اصطلاحی است در میان روحانیون اسلامی که برای اشاره به روحانیون پیش از اسلام ایران و برخی دیگر مناطق خاورمیانه استفاده می‌شود.

اشاره او به فیلم سینمایی «محمد» به کارگردانی مجید مجیدی است که داستان زندگی پیامبر اسلام از کودکی تا نوجوانی را روایت می‌کند؛ این فیلم پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است.

مفتی اعظم عربستان در مورد انتقاد خود از این فیلم توضیح داد که «پیامبر اسلام صفات معین و خُلقیات شناخته‌شده‌ای دارد و تصویری که در این فیلم از او داده شده غیرواقعی است».

شیخ عبدالعزیز آل شیخ افزود: «این فیلم پیامبر را به استهزاء گرفته و شأن او را پایین آورده است. این عملی خودسرانه است، نه عملی دینی، و این کار تحریف اسلام و ارائه تصویری بد از اسلام است.»

وی همچنین در مورد اکران و پخش این فیلم هشدار داده و گفت که سازندگان این فیلم «قابل اعتماد نیستند و دروغ می‌گویند و در اعمال خود صداقت ندارند».

یک هفته پیش از این، مقامات بلندپایه دانشگاه الازهر مصر، با ذکر این‌ که «به تصویر کشیدن پیامران در شرع مجاز نیست» خواستار توقف فوری پخش فیلم «محمد» شده‌ بودند.

این در حالی است که مجید مجیدی، کارگردان فیلم «محمد»، اخیراً در چند مصاحبه اعلام کرده که در این فیلم حتی چهره‌ای از پیامبر اسلام در دوران کودکی هم به نمایش درنیامده است.

آقای مجیدی همچنین در مورد برخی انتقادات احتمالی گروه‌های سنی و شیعه مذهب در مورد فیلمش گفته است: «تمام تلاش‌مان این بود که مقطعی از زندگی حضرت محمد را به تصویر بکشیم که هیچ گونه اختلافی بین گروه‌های مختلف اسلامی دربارهٔ آن نباشد و همچنین وفاقی هم به وجود آورد.»

به گفته این کارگردان، «تلاش‌مان این است که قرائت درستی داشته باشیم که وحدت‌آمیز باشد و ضرورت به‌ وجود آمدن اسلام و علت آن را قرائت کنیم.»

این فیلم که به گفته کارگردانش «۱۰۰ میلیارد تومان» برای ساختش هزینه شده است، از حضور برخی عوامل مطرح بین‌المللی نیز بهره برده است.

فیلم «محمد» در حدود ۱۴۰ سالن سینمای تهران و شهرستان‌ها به روی پرده رفته و در افتتاحیه جشنواره مونترال کانادا هم نمایش داده شد.

XS
SM
MD
LG