لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

سنگاپور شلیک اخطار سپاه پاسداران به کشتی این کشور را محکوم کرد


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است

سنگاپور شلیک اخطار توسط سپاه پاسداران ایران به یک کشتی باربری با پرچم این کشور را محکوم کرد.

ایران هفته گذشته با شلیک اخطار به یک کشتی که تحت پرچم سنگاپور در خلیج فارس تردد می‌کرد، سعی در متوفف کردن و ضبط آن داشت، اما این کشتی موفق شده بود که به آب‌های تحت مالکیت امارات متحده عربی فرار کند.

مقام‌های ایرانی می‌گویند این کشتی دوم فروردین ماه به سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی برخورد کرده و به این سازه دریایی ۳۰۰ میلیون دلار خسارت وارد کرده‌است.

اداره دریانوردی و بندر سنگاپور دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه با محکوم کردن اقدام ایران، شلیک به کشتی تحت پرچم این کشور را «نقض جدی قوانین بین‌المللی» توصیف کرد.

این اداره همچنین از ایران خواست که درباره حادثه یاد شده در آب‌های بین‌المللی تحقیقات را آغاز کند.

اولین بار، شبکه‌های تلویزیونی پنج‌شنبه هفته گذشته از قول یک مقام آمریکایی گزارش دادند که ایران به یک کشتی که با پرچم سنگاپور تردد می‌کرد، شلیک اخطار کرده، اما موفق به ضبط آن نشده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اداره دریانوردی و بندر سنگاپور می‌گوید که شلیک به کشتی یاد شده، نگرانی عمیق این کشور را برانگیخته‌است.

اداره دریانوردی این کشور با انتشار اعلامیه‌ای گفته‌است که «آزادی کشتی‌رانی و جریان آزاد مالی برای سنگاپور و دیگر کشورهایی که تجارت دریایی انجام می‌دهند، اهمیت حیاتی دارد و اقدام ایران نقض قوانین بین‌المللی است».

این اعلامیه گفته‌است که از ایران خواسته‌اند تحقیقات پیرامون این حادثه را انجام دهد و از تکرار آن در آینده جلوگیری کند.

این گزارش می‌گوید که نیروهای سپاه پاسداران به کشتی «آلپاین اترنیتی» متعلق به شرکت نروژی ترنس‌پترول نروژ که تحت پرچم سنگاپور حرکت می‌کرده، شلیک اخطار کرده‌اند.

در همین زمینه، مدیر کنسرسیوم فاز ۱۳ پارس جنوبی جمعه ۲۵ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری شانا، ارگان مطبوعاتی وزارت نفت ایران، خواهان همکاری کشورهای همسایه منطقه برای توقیف و تحویل شناور سنگاپوری شد.

حبیب جدیدی گفت که شناور پیش از پرداخت خسارت، قصد خروج از آب‌های منطقه را داشته‌است.

به‌گفته وی، کنسیرسیوم تحت رهبری وی، از طریق محاکم قضایی جمهوری اسلامی ایران برای دریافت خسارت وارده، اقدام کرده‌است.

بر اساس این گزارش، شناور این شرکت نروژی با پرچم سنگاپور حامل سوخت که از بندر بحرین حرکت کرده بود، ساعت سه بامداد روز دوم فروردین ماه، با انحراف ۲۵ تا ۳۰ مایلی از مسیر خود به سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی برخورد کرده و در این حادثه مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار خسارت به سکو وارد شده‌است.

حبیبی گفت که پس از پیگیری‌ها و مذاکرات انجام شده با وکیل شرکت نروژی موارد به بیمه کشتی نمایندگان و مالک آن اعلام شده‌است، اما تاکنون هیچ اقدامی برای جبران خسارت وارده صورت نگرفته‌است.

شلیک اخطار به کشتی «آلپاین اترنیتی» در حالی انجام می‌شود که کشتی باربری «مرسک تیگریز» تحت اجاره شرکت مرسک که با پرچم جزایر مارشال در حرکت بود روز هشتم اردیبهشت نیز با اقدامی مشابه از طرف شناورهای گشت دریایی سپاه پاسداران در تنگه هرمز توقیف شد.

مقامات ایران دلیل توقیف این کشتی را بدهی شرکت صاحب آن به شرکت‌های ایرانی اعلام کرده بودند. کشتی مارشال ۱۷ اردیبهشت ماه بعد از آنچه که ایران «اخذ تعهد از شرکت مرسک برای اجرای آرای قطعی قضایی» اعلام کرد، ۱۷ اردیبهشت ماه رفع توقیف شد.

XS
SM
MD
LG