لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

درخواست سازمان ملل برای ۱۶٫۴ میلیارد دلار کمک انسان‌دوستانه


والری آموس، معاون دبيرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه
والری آموس، معاون دبيرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه

سازمان ملل متحد درخواست دریافت ۱۶٫۴ میلیارد دلار کمک کرده‌ است تا بتواند در سال ۲۰۱۵ به تعداد فزاینده افراد نیازمند، کمک‌های انسان‌دوستانه برساند.

در خبری که روز دوشنبه، ۱۷ آذر، در وب‌سایت «مرکز خبری سازمان ملل» منتشر شد آمده‌ است که این مبلغ برای کمک به ۵۷٫۵ میلیون نفری است که در نقاط مختلف جهان «رنج‌های غیرقابل تصوری» را تحمل می‌کنند.

بیش از ۴۰ درصد از این مبلغ برای کمک به ۱۸٫۲ میلیون نفری است که از جنگ داخلی سوریه رنج دیده‌اند.

سازمان ملل سال گذشته برای یاری رساندن به ۵۲ میلیون نفر مبلغ ۱۲٫۹ میلیارد دلار درخواست کمک کرده بود، اما تعداد نیازمندان به کمک هم‌اینک افزایش پیدا کرده است.

به گفته سازمان ملل، بحران‌های جاری در سوریه، عراق، جنوب سودان، و جمهوری آفریقای مرکزی، باعث افزایش شدید شمار پناهندگان شده و بحران‌های ایجادشده در این کشورها نیازمند دریافت بیش از ۷۰ درصد از منابع مالی کمک‌های بشردوستانه است.

دیگر مناطق بحرانی نیازمند کمک افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، میانمار، مناطق فلسطینی‌نشین، سومالی، سودان، اوکراین، و یمن ذکر شده‌اند.

آنتونیو گوتِرِس، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، گفته است که سطح نیازی که هم‌اینک به کمک‌های انسان‌دوستانه وجود دارد «بی‌سابقه» است.

وی تأکید کرده است که «در عالم کمک‌های بشردوستانه وضعیت دیگر مثل گذشته نیست و اگر حمایت بیشتری دریافت نکنیم دیگر هیچ راهی برای رسیدگی به بحران‌های فزاینده وجود ندارد».

اهداکنندگان بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۴ مبلغ ۹٫۴ میلیارد دلار به سازمان ملل کمک کردند که این مبلغ تنها ۴۸ درصد از مجموع مبالغی بود که این سازمان برای کمک‌های بشردوستانه درخواست داده بود.

سازمان ملل به تازگی اعلام کرده‌ است که به دنبال مکانی برای پناه دادن ۱۸۰ هزار پناهجوی آواره سوری است.

پیش از آن، «برنامه جهانی خواروبار» نیز دهم آذرماه اعلام کرد به دليل کمبود بودجه، کمک‌ غذايی به يک ميليون و ۷۰۰ هزار پناهنده سوری را در اردن، لبنان، ترکيه، عراق و مصر متوقف کرده است.

این سازمان در نهایت تصمیم گرفت کارزاری عمومی را برای جمع‌آوری مبلغ یک میلیون دلار برای پناهندگان سوری راه‌اندازی کند.

XS
SM
MD
LG