لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۸

کری: در ارتباط با ازسرگیری بمباران یمن، حوثی‌ها مقصرند


جان کری، وزیر خارجه آمریکا
جان کری، وزیر خارجه آمریکا

هم‌زمان با اظهارات فرمانده کل سپاه پاسداران ایران که بمباران‌های عربستان در یمن را «وقیحانه» توصیف کرده و آن را «قتل عام یک ملت» دانست، مقامات آمریکایی در ارتباط با ازسرگیری این بمباران‌ها، شورشیان حوثی را مقصر دانستند.

هواپیماهای جنگی عربستان سعودی روز دوشنبه بار دیگر نیروهای حوثی مورد حمایت ایران در یمن را هدف حمله هوایی قرار دادند؛ این حمله‌ها در حالی از سر گرفته می‌شود که جناح‌های مختلف خواستار ایجاد وقفه در بمباران‌ها برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه شده‌ بودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه، هفتم اردیبهشت، طی یک نشست خبری در نیویورک درباره توقف بمباران‌ها در روزهای اخیر گفت که «تغییر عملکرد عربستان سعودی... مبتنی بر این بود که افراد سر جای خود بمانند.»

وی افزود: «اما حوثی‌ها از توقف بمباران‌ها استفاده کرده و نه تنها در عدن پیشروی‌های بیشتری کردند، بلکه در مناطق دیگر کشور هم تحرک داشتند.»

آقای کری در ادامه گفت که قصد دارد شامگاه دوشنبه در دیدارش با همتای ایرانی خود، محمدجواد ظریف، درباره این مسائل نیز با او گفت‌وگو کند.

جان کری در این ارتباط افزود: «مطمئناً از همه خواهم خواست تا در کاهش خشونت سهیم باشند و شرایط آغاز مذاکرات را فراهم کنند.»

به نوشته رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر مقامات آمریکایی می‌گویند که شورشیان حوثی در حال جابه‌جایی توپخانه‌ها و نیروهای خود هستند و چندین رکن از ارتش یمن را در تیررس خود قرار داده‌اند.

عربستان سعودی و هم‌پیمانانش می‌کوشند با بمباران مواضع شیعه‌های حوثی از آن چه «گسترش نفوذ ایران در منطقه» می‌نامند جلوگیری کرده و رئیس‌ جمهوری فراری یمن را به قدرت بازگردانند.

جمهوری اسلامی ایران این حملات هوایی را محکوم کرده و حتی تهدید کرده که رفتار عربستان در یمن «بدون واکنش نمی‌ماند».

روز دوشنبه حتی، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عربستان را «خائن» خواند و گفت که این کشور «دقیقاً پا جای پای اسرائیل» گذاشته‌ است و به گفته او «با بی‌شرمی و وقاحت، ملتی را که به دنبال نفی نظام سلطه است، بمباران و قتل عام می‌کنند».

او با اشاره به مداخله نظامی عربستان در یمن از «مسئولان جمهوری اسلامی» خواست که به گفته او «ملاحظه‌کاری گذشته» خود درباره این کشور را کنار بگذارند.

XS
SM
MD
LG