لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

۵۲ تن از مجروحان یمنی به بیمارستان سپاه در تهران منتقل شدند


مسجد بدر در صنعا پس از انفجار بمب. ۲۰ مارس ۲۰۱۵
مسجد بدر در صنعا پس از انفجار بمب. ۲۰ مارس ۲۰۱۵

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، ۵۲ نفر از مجروحان انفجارهای انتحاری روز جمعه در پایتخت یمن، به بیمارستان «بقیه‌الله» تهران، وابسته به سپاه پاسداران ایران، منتقل شده‌اند.

به گفته سلیمان حیدری، سرپرست تیم پزشکی اعزامی ایران به یمن، حال ۶ نفر از این مجروحان که روز دوشنبه سوم فروردین به ایران منتقل شده‌اند، «وخیم» است.

آقای حیدری همچنین خبر داد که جمهوری اسلامی ۲۴ تن دارو به یمن ارسال و یک تیم پزشکی ۶ نفره به این کشور اعزام کرده که این ۶ پزشک همراه با ۵۲ مجروح یمنی به ایران بازگشته‌اند.

سه انفجار انتحاری در روز جمعه ۲۹ اسفند، در مساجدی در صنعا، پایتخت یمن، که محل نمازگزاری حوثی‌های شیعه‌مذهب آن کشور به شمار می‌رود، به کشته شدن دست کم ۱۴۲ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر انجامید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گروهی که خود را شاخه‌ای از «حکومت اسلامی» در یمن معرفی کرده، مسئولیت این انفجارها را بر عهده گرفته‌است.

پس از این انفجارها، حسین امیر عبدالهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران، در روز شنبه خبر داده بود که تیمی «زبده از پزشکان جراح و داوطلب» ایران آماده اعزام به صنعا و مداوی مجروحان در محل است.

در همین حال عبدالوهاب سعد، رئیس هیات پزشکی یمنی که به همراه این ۵۲ بیمار به تهران سفر کرده، گفت: «تعدادی از کشورها نظیر ایران و عمان و حتی عربستان برای پذیرش مجروحان اعلام آمادگی کردند که حدود ۴۰ نفر آن‌ها به عمان منتقل و ۵۲ نفر نیز به ایران انتقال داده شدند.»

وی اضافه کرد: «عربستان سعودی نیز برای مداوا و کمک به یمن نیز اعلام آمادگی کرد که مسئولان یمنی این کمک را رد کردند چرا که معتقدند عربستان برای انحراف افکار عمومی از نقش پشت پرده این کشور در حوادث اخیر یمن، درخواست انتقال مجروحان یمنی به این کشور را داشت.»

شهر صنعا، پایتخت یمن که انفجارهای روز جمعه درآن رخ داده و مناطق شمالی آن کشور در کنترل شورشیان شیعه‌مذهب حوثی است.

مقام‌های یمنی بارها از ایران خواسته‌اند تا به «آموزش و حمایت مالی» از شورشیان حوثی یمن پایان دهد. ایران اتهام حمایت از حوثی‌ها را رد کرده‌است.

با این حال حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه گفت: «انتظار می‌رود منصور هادی رئیس جمهور مستعفی به جای تکرار خطاها، با ایفای نقشی سازنده مانع تجزیه یمن و تبدیل شدن عدن به بهشت جدید تروریست‌ها شود.»

یک روز پیش از این سخنان عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، که در پی شورش حوثی‌های آن کشور از صنعا به عدن رفته، ضمن متهم کردن شورشیان شیعه‌مذهب به وارد کردن ایدئولوژی از تهران، تأکید کرده بود که با آنچه «نفوذ ایران» نامیده، مبارزه خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG