لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

شدت گرانی در اسرائیل موجی از مهاجرت به آلمان به‌راه انداخته است


فراخوان‌های فیس‌بوکی جوانان اسرائیلی با نام «بچه‌های میلکی» در اعتراض به گرانی هزینه‌های زندگی و بویژه اجاره‌خانه در اسرائیل، بسیاری از آنها را برای کار و زندگی به برلین، پایتخت آلمان، کشانده‌است؛ (میلکی نام یک دسر است که در اسرائیل به قیمتی سه برابر گران‌تر از بسیاری کشورها به فروش می‌رسد)

اما به نوشته وب‌سایت «تایمز اسرائیل»، رفتن جوانان اسرائیلی به برلین، شهری که پایتخت آلمان نازی بود و آدولف هیتلر از آنجا طرح نابودی یهودیان را تصویب کرد، بر روی یکی از حساس‌ترین مسائل برای جامعه یهودیان و اسرائیل انگشت گذاشته‌است.

جوانان اسرائیلی می‌گویند، زندگی و کار در برلین به مراتب بسیار آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از اسرائیل است.

در پی گسترش فراخوان‌های حامیان «پیش به سوی برلین و وداع با زندگی سرسام‌آور در اسرائیل»، هفته گذشته دست‌اندرکاران این طرح اعتراضی در صدد برگزاری تظاهراتی در تل‌آویو برآمدند اما برخلاف انتظار آنان، تنها گروه بسیار معدودی آشکارا در این تظاهرات شرکت کردند.

آنها تظاهرات خود را با عنوان «تبادل اطلاعات برای تشویق زندگی در برلین» برگزار کردند.

سخنگوی تظاهرکنندگان از خانم آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، خواست «صدهزار مجوز کار برای جوانان اسرائیلی صادر کند».

اسرائیل با هزینه‌های بسیار بالای زندگی و مالیات‌های متعدد و سنگینی که از شهروندان خود می‌گیرد، یکی از گران‌ترین کشورهای جهان است؛ این در حالی است که درآمد میانگین مردم اسرائیل حدود یک چهارم آمریکا و مالیات آنها دو تا سه برابر آمریکاییان است.

جوانان اسرائیلی به‌دلیل الزام به خدمت سه‌ساله نظام برای پسران و دو سال برای دختران، دیرتر نیز وارد دانشگاه و عرصه زندگی می‌شوند و از این‌رو، در سن‌های بالاتر می‌توانند هدف‌های خود را برای داشتن خانه عملی کنند.

جوانان اسرائیلی که در برلین زندگی می‌کنند نیز در روزهای اخیر درخواست از سایر جوانان اسرائیلی را برای رفتن به برلین مطرح کرده و با این کار خشم حامیان ملی‌گرایی یهودی، صهیونیسم، را برانگیخته‌اند.

به‌نوشته تایمز اسرائیل، مهاجرت به برلین، که مهد حزب نازی بود، جامعه اسرائیل را که بر اساس مهاجرت یهودیان جهان و عشق به سرزمین اسرائیل برپا شد، خشمگین می‌کند و آن را با علامت سؤال زیادی روبرو می‌کند.

تایمز اسرائیل یادآور شده‌است که «خروج جمعی به سوی برلین» پس از جنگ تابستان گذشته که اثرات زیادی بر مردم اسرائیل گذاشت، شدت گرفته‌است.

جوانان اسرائیلی در فیس‌بوک کاغذ خرید از سوپرمارکت و فیش رستوران و کافه‌های برلین را گذاشته‌اند که نشان می‌دهد خرید و کافه‌نشینی در پایتخت آلمان تا چه حد ارزان‌تر از اسرائیل است.

بسیاری از آنها در ارتش اسرائیل و حتی جنگ اخیر حضور داشته‌اند.

آنها در فیس‌بوک نوشته‌اند: «فرا رفتن به سوی برلین». اصطلاح فرا رفتن (در عبری: «علیا») به معنی ارتقای سطح به اقدام یهودیان جهان در مهاجرت به اسرائیل اطلاق می‌شد؛ از این‌رو کاربرد «فرارفتن به برلین» به مفهوم یک توهین بزرگ به اسرائیل است؛ یعنی خروج همیشگی از اسرائیل اکنون یک ارزش برای جوانان این کشور است.

تابستان دو سال پیش نیز تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی گسترده‌ای در تل‌آویو و شهرهای دیگر اسرائیل با هدف درخواست برای ارزان شدن اجاره‌خانه و کاهش هزینه‌های زندگی برگزار شد.

اما اکثر توصیه‌هایی که کمیسیون رسیدگی‌کننده به درخواست‌های معترضان به ریاست یک پروفسور اقتصاد این کشور با نام تراختنبرگ به دولت نتانیاهو ارائه کرد، بروی کاغذ باقی ماند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خود در روزهای اخیر تاکید کرد که تامین امنیت بالاترین اولویت را برای این کشور و مردم آن دارد و هیچ درخواست دیگری برای کاهش بودجه امنیتی و نظامی هرگز بر نیازهای امنیتی برتری نخواهد یافت.

نتانیاهو به جنگ اخیر اسرائیل و غزه اشاره کرد و گفت، اسرائیل همیشه در جنگ است و نمی‌تواند یک لحظه از نیازهای امنیتی غافل شود.

اما موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، هفته گذشته در مصاحبه با وب‌سایت وای.نت، گفته بود «دولت در رسیدگی به خواسته‌های جوانان کشور برای کاهش هزینه زندگی و اجاره‌خانه، شکست خورده‌است».

XS
SM
MD
LG