لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۱

مطهری: طرح سؤال از احمدی‌نژاد با ۱۰۰ امضا به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد


علی مطهری (راست) و محمود احمدی نژاد
علی مطهری (راست) و محمود احمدی نژاد
در حالی که محمود احمدی​نژاد تنها یک اخطار دیگر تا در دستور کار قرار گرفتن استیضاحش در مجلس فاصله دارد، علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، می گوید که طرح سؤال از رئیس جمهور با ۱۰۰ امضا به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

آقای مطهری به خبرگزاری فارس گفته است: «در ساعت ۱۱ و ۴۵ دقيقه روز يکشنبه نامه سؤال از رئيس جمهور با صد امضا به آقای باهنر رئيس وقت جلسه علنی مجلس داده شد و ايشان تاييد وصول کردند و در واقع سؤال از رئيس جمهور به جريان افتاد.»

وی افزود: در اين نامه يازده سؤال مطرح شده، سه سؤال اقتصادی، سه سؤال درباره اجرای قانون، سه سؤال سياسی و دو سؤال فرهنگی.

خبرگزاری مهر نیز در گزارش مشابهی، مهم‌ترین محورهای این طرح سؤال را «تخلفات قانونی دولت ازجمله عدم اجرای قانون مترو و عدم معرفی وزیر ورزش در مهلت قانونی و هم‌چنین مسائل مربوط به امور فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور» اعلام کرد.

محمود احمدی​نژاد پیش از این به خاطر عدم تعیین سرپرست برای وزارت نفت، یک «کارت زرد» از مجلس گرفته بود. وی روز یکشنبه نیز برای «تخصیص بودجه به یارانه صنعت در قالب اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از محل غیرقانونی فروش فولاد هرمزگان»، دواخطاره شد.

اما در همین روز، به گزارش خبرآنلاین، با وجود قرائت دو گزارش کمیسیون اصل نود از تخلفات رئیس​جمهور در صحن علنی مجلس، تنها گزارش مربوط به یارانه صنعت با رأی نمایندگان مصوب شد و به قوه قضائیه رفت، اما نمایندگان از انجام رأی‌گیری برای گزارش دوم که محمود احمدی‌نژاد را سه‌اخطاره می‌کرد و او را رسماً در معرض سؤال قرار می‌داد، چشم‌پوشی کردند.

فاضل موسوی، دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه در این ارتباط گفت که «هر گزارش این کمیسیون که آراء اکثریت نمایندگان را کسب کند، به منزله یک کارت زرد به رئیس جمهور محسوب می‌شود و اگر تعداد کارت زردها به سه عدد برسد به طور خودکار استیضاح وی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.»

وی روز یکشنبه خبر داده‌بود که اين کميسيون چهار گزارش درباره شکايت از محمود احمدی‌نژاد تهيه کرده و آن را برای طرح در جلسه علنی در اختيار هيئت رييسه مجلس قرار داده است.

طبق اصل ۸۸ قانون اساسی در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول، درباره یکی از وظایف آنان سؤال کنند، رئیس جمهوری موظف است حداکثر ظرف یک ماه در مجلس حضور یابد و به سؤال نمایندگان پاسخ دهد.
XS
SM
MD
LG