لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

شکایت ۱۵۰ نماینده مجلس از همراهی انتخاباتی احمدی‌نژاد با مشایی


اسفندیار رحیم مشایی (راست) روز شنبه هفته جاری برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.
اسفندیار رحیم مشایی (راست) روز شنبه هفته جاری برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.
بیش از ۱۵۰ نماینده مجلس روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت در نامه‌ای به قوه قضائیه همراهی محمود احمدی‌نژاد با اسفندیار رحیم‌مشایی به هنگام ثبت نام برای نامزدی ریاست جمهوری را «تخلف» خوانده و خواستار رسیدگی قانونی به این مسئله شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این نمایندگان که از فراکسیون «رهروان ولایت» هستند یادآور شده‌اند که جایگاه قانونی رییس جمهوری اجازه نمی‌دهد که در انتخابات به هواداری یا بر خلاف کسی موضع‌گیری داشته باشد.

در همین حال، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز یک‌شنبه خبر داد که هیات مرکزی نظارت بر انتخابات جلسه‌ای را در این رابطه تشکیل دادند و اعضای این شورا به اتفاق آراء، اقدام محمود احمدی‌نژاد را مصداق «تخلف انتخاباتی» دانستند و مقرر شد که گزارشی به قوه قضاییه ارسال شود.

به گزارش مهر، وی در پاسخ به این پرسش که تخلفات انتخاباتی چه تاثیری در بررسی صلاحیت یک کاندیدا دارد؟ گفت: «وقتی‌که تخلف انتخاباتی صورت بگیرد گزارشی از این تخلفات انتخاباتی به قوه قضاییه داده می‌شود و مجازات‌هایی هم برای آن در نظر گرفته شده است. اما برخی از تخلفات هم در بحث انتخابات و بررسی صلاحیت‌ها تاثیرگذار است.»

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران روز شنبه در دقایق پایانی مهلت قانونی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری «دست در دست» کاندیدای مورد نظر خود، اسفندیار رحیم مشایی، وارد ستاد انتخابات کشور شد.

آقای احمدی‌نژاد در واکنش به پرسش خبرنگاران در خصوص غیر قانونی بودن حضور رییس‌جمهوری برای ثبت نام یکی از نامزدهای انتخابات گفت که «امروز» را مرخصی گرفته است.

این اقدام محمود احمدی‌نژاد واکنش‌های زیادی را در پی داشته و در همین رابطه روز دوشنبه علی مطهری، نماینده تهران، گفت که «اقدام احمدی‌نژاد، یک پیام برای شورای نگهبان و مقامات کشور داشت مبنی بر اینکه من پشت سر مشایی ایستاده‌ام و اگر رد صلاحیت بشود، با من طرف هستید.»

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، وی افزوده است: «به نظر من این کار احمدی‌نژاد، یک نوع تهدید و در مجموع خلاف شان رییس‌جمهور بود.»

به نوشته همین روزنامه، احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز روز یک‌شنبه در همین زمینه گفته‌است که «رییس‌جمهور برخلاف سوگندشان و رفتار روسای جمهور سابق رفتاری شبیه پادشاهان مستبد که برای حفظ قدرت جانشین تعیین می‌کند از خود نشان داد.»

وی در تذکری خطاب به رییس مجلس گفت که «اگر شما به عنوان سخنگوی رسمی مجلس موضع نگیرید این بدعت‌گذاری‌ها در تاریخ ایران بد تلقی خواهد شد.»

دیدگاه دولتی‌ها

به گزارش مهر، صولت مرتضوی، رییس ستاد انتخابات کشور، دقایقی پس از سخنرانی احمدی‌نژاد در حمایت از مشایی در وزارت کشور، در پاسخ به این پرسش که «آیا حضور آقای احمدی‌نژاد در کنار مشایی و بالا بردن دست وی جلوی دوربین عکاسان غیرقانونی نیست؟» سکوت کرد و پاسخی نداد.

اما یک روز بعد، غلامحسین الهام، از یاران نزدیک احمدی‌نژاد، غیر قانونی بودن کار احمدی نژاد را رد کرد.

وی در این باره به ماده ۷۶ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری که می‌گوید «مسئولین اجرایی و نظارتی انتخابات حق تبلیغ یا صحبت له یا علیه نامزدی ندارند» اشاره کرد اما گفت که «آن ماده شامل ایشان نمی‌شود که در امر انتخابات مداخله کرده باشد آقای رییس‌جمهور با ادبیات روشن اعلام کرد که من رییس‌جمهور نیستم و مرخصی گرفته‌ام.»

غلامحسین الهام اظهار داشت: «بر اساس قانون انتخابات زمانی تبلیغات رسمی آغاز می‌شود که اسامی نامزدها اعلام شود. بعد از اعلام رسمی اسامی تبلیغات انتخابات آغاز می‌شود که هیچکس نمی‌تواند بر اساس اصول قانونی مندرج در انتخابات عمل کند چرا که در غیر این صورت صدا و سیما اظهارات داوطلبانی که فقط ثبت نام می‌کند را منعکس می‌کند نوعی تبلیغات است. از این جهت خدشه‌ای در خصوص بحث انتخابات ریاست‌جمهوری و یا قانون تبلیغات نداریم.»

پیش از این گزارش‌های مختلفی درباره تلاش دولت احمدی‌نژاد برای برگزار نکردن انتخابات ریاست جمهوری در صورت رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی منتشر شده‌بود اما آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه، ۱۶ اردیبهشت، تاکید کرد که کسی نخواهد توانست زمان انتخابات را به تعویق بیاندازند.
XS
SM
MD
LG