لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

پلیس تهران: ۲۶ درصد رانندگان در اردیبهشت ماه مست یا معتاد بودند


پلیس راهنمایی و رانندگی تهران می گوید گزارش ها نشان می‌دهد که جواب آزمایش الکل‌ و اعتیاد ۲۶ درصد رانندگان تهرانی در اردیبهشت‌ماه مثبت بوده‌است.

روزنامه شرق روز یکشنبه، ۲۱ خرداد، با درج این خبر نوشت که طرح آزمایش الکل و اعتیاد از آذرماه سال گذشته در تهران آغاز شده و «آمارهای تفکیکی نشان می‌دهد مثبت بودن جواب آزمایش رانندگان تهرانی در طول اجرای این طرح روند صعودی داشته‌است».

سرهنگ دوم حسین قربان‌خانی، رییس بهداری راهور تهران، با بیان اینکه در ایران، «تهران هم‌اکنون تنها شهر اجراکننده این طرح در محدوده خود به شمار می‌آید» به «شرق» گفت که «مطابق آمارها بیشتر رانندگان تحت‌تاثیر الکل و مواد در ساعات پایانی شب مبادرت به رانندگی در سطح شهر و به‌خصوص بزرگراه‌های شهر کرده‌اند».

وی خبر داد که هم‌اکنون در ایران دو خودرو پلیس به تجهیزات این آزمایش مجهز هستند و گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در اردیبهشت‌ماه از ۹۵ راننده این آزمایش را به عمل آورد که مشخص شد ۲۵ نفر از این افراد تحت‌تاثیر الکل رانندگی می‌کردند.

به گفته این مسئول، اجرای این طرح از اواخر آذرماه سال گذشته و در راستای اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی در تهران آغاز شد و تا آخر اردیبهشت این آزمایش روی ۶۶۵ نفر انجام شده‌است.

حسین رحیمی، فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، روز یک‌شنبه به «شرق» گفت که درخصوص میزان تصادفات در ایران بر اثر مصرف الکل توسط رانندگان «هنوز گزارش دقیقی ارائه نشده‌است».

روز ۲۵ اردیبهشت، باقر لاریجانی، رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت ایران از رواج مصرف الکل در تهران و فروش نوشیدنی‌های الکلی «در برخی از فروشگاه‌ها» ابراز نگرانی کرد و گفت که «آمار سوء مصرف الکل در برخی مناطق کشور بالاست».

وی در مورد میزان مصرف الکل در ایران آماری ارائه نکرد اما در همان روز عباسعلی ناصحی، مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت به خبرگزاری‌های ایران گفت که «در کل دو میلیون معتاد در کشور داریم که بخشی از آن‌ها به مصرف الکل معتاد هستند».

در همین زمینه، سایت «آفتاب» روز دهم مهر ۹۰ نوشت: بر اساس یافته‌های پژوهشی که دکتر سعید معیدفر، رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران، بر روی یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی ۱۸ تا ۲۴ ساله انجام داده‌است، ۲۵ درصد دانشجویان، مصرف الکل را بدون اشکال می‌دانند.

این گزارش می‌افزاید: «از این تعداد، ۲۰ درصد در نظرسنجی اظهار کردند که الکل مصرف می‌کنند و پنج درصد بقیه هم گفته‌اند که وسوسه شده‌اند این کار را انجام دهند».
XS
SM
MD
LG